دهم آذر سالروز شهادت آیت الله سیدحسن مدرس عالم پارسایی است كه پرچم جهاد با استبداد را برای همیشه بر بلندای خانه ملت برافراشت و به همین سبب روز شهادتش به عنوان روز مجلس شورای اسلامی نامگذاری شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل/ شهید‌ آیت ‌الله سیدحسن مدرس در سال 1287 قمری در زواره به دنیا آمد.

وی تحصیل خود را در علوم دینی در اصفهان ، سامرا و نجف در محضر بزرگانی چون آیت ‌الله میرازی شیرازی صاحب فتوای تحریم تنباكو تا درجه اجتهاد ادامه داد و در اصفهان مشغول تدریس فقه و اصول شد.

فعالیت سیاسی ایشان در دوره نهضت مشروطه با عضویت در انجمن ایالتی اصفهان آغاز شد و با انتخاب او به عنوان یكی از پنج عالم منتخب برای دوره دوم قانون‌گذاری مجلس در تاریخ 1289 شمسی چهره‌ سیاسی او را شناخته‌تر كرد.

این مجاهد وارسته با امضای قرارداد 1919 وثوق‌الدوله به مخالفت برخاست و اجازه نداد خاك ایران بین اجانب تقسیم شود.

شهید مدرس پس از سالها حبس به مبارزه پایان ناپذیر با استبداد رضاخانی برخاست و در نهایت به دستور آن حاكم قلدر در شب دهم آذر 1316 برابر با 27 رمضان 1356 قمری به دست عوامل مزدور رژیم به شهادت نائل آمد.

از منظر قانون اساسی مجلس در نظام جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ویژه و والایی برخوردار بوده و به منزله مركز تصمیم گیری ها ، قانون گذاری ها و برنامه ریزی ها چراغ هدایت دولت و ملت را به دست دارد.

مجلس شورای اسلامی مهم ترین و اصلی ترین ركن قانون گذاری و نظارت در نظام جمهوری اسلامی ایران است كه نمایندگانش به صورت مستقیم وبا رای مخفی مردم انتخاب می شوند.

دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی چهار سال و دوره نمایندگی نمایندگان نیز همزمان با دوره مجلس شورای اسلامی است و چنانچه نماینده ای از طریق انتخابات میان دوره ای به مجلس راه یابد مدت نمایندگی او محدود به پایان دوره مجلس خواهد بود.

امام خمینی (ره) بنیانگذار كبیر نظام اسلامی مجلس شورای اسلامی را تجلی اراده ملی و از اساس ترین نهادهای سیاسی كشور می دانستند كه در راس تمام نهادهای نظام جمهوری اسلامی قرار دارد.

ایشان در باب جایگاه مجلس فرموده اند:' مجلس تنها مرجعی است كه برای یك ملت است ، مجلس قوه مجتمع یك ملت است و مجلس از همه مقاماتی كه در یك كشور هست بالاتر است بنابراین یك همچو مقامی را نشكنید و لو نمی توانید'.

از دیدگاه مقام معظم رهبری نیز مجلس شورای اسلامی به عنوان یك ركن اساسی و مهم برای اداره امور كشور محسوب می شود كه مانند آینه ای منعكس كننده توانایی ها ، خواست ها ، موضع گیری ها ، اقتدار و پایبندی به آرمان های یك ملت است.

ایشان گفته اند: 'یكی از مهم ترین اركان نظام مجلس شورای اسلامی است ، اگر در مجلس نمایندگان مومن ، با اخلاص و توانمند حضور داشته باشند خیلی از گره ها باز خواهد شد'.

بی شك یكی از مولفه هایی كه موجب قوام و دوام مجلس و اقتدار بی نظیر این پایگاه عظیم مردمی می شود ولایت پذیری است.

ایشان استقلال ، آزادی فكری ، رعایت مصالح كشور ، احساس شجاعت در مقابل دشمن ، امید به آینده ، برنامه ریزی ، احساس تكلیف مسوولان ، اخلاص نیت ، عمل برای خدا و جلب رضای الهی را به نمایندگان مردم خاطرنشان شدند و آنها را به استفاده بیشتر از فرصت خدمت گزاری به ولی نعمتان خود توصیه كردند.

روز مجلس یادآور مدرس بزرگی است كه به همه دولتمردان ، درس آزادگی و پایمردی داد و تاریكی استبداد و استكبار را در برابر درخشش عظمت خود به حیرت واداشت./س

برچسب ها: اردبیل ، روز ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.