به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، لیلا بقایی پور با بيان اين كه كودكان از طريق بازي ارتباط برقرار مي كنند اظهارداشت: مشكلات كودكان در جريان رشد اغلب توأم است با عدم توانايي بزرگسالان براي درك آنها، پاسخگويي به آنچه كه كودكان احساس مي كنند و يا تلاشي كه آنها براي ايجاد ارتباط مي کنند.
وي ادامه داد: اكثر بزرگسالان از كودكان انتظار دارند كه با آنها از همان روشي كه خود راحت ترند ارتباط برقرار كنند، آنها به جاي اينكه با كودك در حد كودكانه رفتار کنند، از او انتظار دارند كه خود را به حد يك بزرگسال برساند از طرف ديگر كودكان سعي مي كنند خود را بفهمانند، هر چند كه اغلب از طريق كلامي موفق نيستند، ميان آنچه از زبان آنها فهميده مي شود و آنچه كه منظور آنهاست تفاوت وجود دارد چرا كه كودكان فراتر از آنچه كه بيان مي كنند، درك مي كنند.
وي با بيان اين مطلب كه بازي فرصتي براي كودكان فراهم مي آورد تا احساسات و مشكلات خود را همانگونه كه تجربه كرده اند بيان دارند، در خصوص نقش بازي در رشد هوشي كودك متذكر شد: طبق فرضيه هاي روانشناسي، بازي رشد هوشي را تسريع مي كند، كودكاني كه فاقد هر گونه اسباب بازي مي باشند و يا امكانات اندكي براي بازي دارند، از لحاظ شناختي از همسالان خود عقب ترند. علاوه بر اين، فرزندان خانواده هاي كم درآمد نسبت به كودكان طبقه متوسط كمتر در بازيهايي كه به شكل و نقش بازي كردن انجام مي شود، شركت مي كنند.
اين كارشناس ارشد روانشناسي باليني عنوان كرد: در فرايند دوستي كودك با عروسك، قدرت تكلم او به شدت تحت تأثير قرار مي گيرد و رشد مي كند، كودك به جاي خود و به جاي عروسك و به جاي همه شخصيت هاي ذهنش صحبت مي كند بنابر اين اگر بپذيريم كه بازي در رشد هوشي اهميت دارد، در اين صورت آشنا كردن كودكان با بازي، يكي از عواملي است كه رشد شناختي را تسهيل مي كند./ع2