سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه کشورمان را اقدامی سیاسی خواند و گفت: طراحان و بانیان این قطعنامه، سوابق سنگینی در نقض حقوق بشر دارند.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، محمد خزاعی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک در جلسه کمیته حقوق بشر مجمع عمومی این سازمان که برای بررسی قطعنامه حقوق بشر علیه جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده بود، طی سخنانی که حدود 45 دقیقه به طول انجامید، اقدام کانادا و دیگر بانیان قطعنامه حقوق بشری علیه ایران را کاملاً سیاسی خواند و تأکید کرد: بانیان و طراحان قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران باید پاسخگوی نقض حقوق بشر گسترده در کشورهای خود باشند.

به گفته وی هدف آنان مسئله حقوق بشر نیست، بلکه به عنوان یک اهرم علیه ایران استفاده می‌کنند.

در این جلسه گروه کشورهای جنبش عدم تعهد و سازمان همکاری اسلامی علیه قطعنامه پیشنهادی سخنرانی و حمایت قوی خود را از جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند.

خزاعی در سخنرانی خود قطعنامه پیشنهادی علیه کشورمان را به لحاظ ماهوی و رویه‌ای ضعیف، سیاسی و جانبدارانه خواند و گفت: بانیان قطعنامه تحولات منطقه را نادیده گرفته و چشم‌های خود را بر روی تضییع حقوق بشر در کشورهای خود و به ویژه منطقه خاورمیانه بسته‌اند. بانیان قطعنامه بانیان تضییع حقوق بشر در بسیاری از نقاط دنیا، به ویژه منطقه خاورمیانه و همچنین علیه کشور من (جمهوری اسلامی ایران) هستند و اینکه رژیم صهیونیستی از بانیان این قطعنامه است دلیل روشنی بر این مدعاست.

وی این قطعنامه را یک اقدام سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران دانست.

سفیر و نماینده دائم کشورمان همچنین به تشریح نقض حقوق بشر توسط بسیاری از امضاکنندگان قطعنامه از جمله کانادا، آمریکا و رژیم صهیونیستی پرداخت و در این رابطه افزایش تبعیض علیه مهاجران، مسلمانان و دیگر افراد خارجی، روند فزاینده اسلام هراسی، استفاده گسترده از زور علیه تجمعات مسالمت‌آمیز، خشونت گسترده علیه زنان به ویژه زنان سیاهپوست در داخل آمریکا، گوانتانامو و کشتار مردم بی دفاع از جمله زنان و کودکان در افغانستان توسط هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا را از نمونه‌های نقض حقوق بشر توسط آمریکا و نقض سیستماتیک حقوق بومیان و اقلیت‌های دیگر را از جمله موارد نقض حقوق بشر در کانادا دانست.

خزاعی توجهات را به نقض گسترده حقوق بشر مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی به ویژه در تجاوز اخیر این رژیم به نوار غزه جلب و تأکید کرد: در بی اساس بودن قطعنامه پیشنهادی همین بس که رژیم اسرائیل با دست‌های خون‌آلود و سابقه وحشتناکی از نقض حقوق بشر علیه مردم بیگناه منطقه خاورمیانه از بانیان قطعنامه حقوق بشر علیه جمهوری اسلامی ایران است.

پس از سخنرانی موافقان و مخالفان، در مورد قطعنامه پیشنهادی رای گیری شد که در مجموع 99 کشور رای منفی و ممتنع به قطعنامه دادند که حدود 10 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت. نهایتاً قطعنامه با همراهی کشورهای غربی به تصویب رسید.

انتهای پیام/

پ2

برچسب ها: خزاعی ، کانادا ، ایران ، سازمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار