روس ها مدت ها پيش علل ناكامي هاي گذشته خود را تحت عنوان مثلثي با رأس هاي ژن – تغذيه و تمرين يافتند مواردي كه شايد مشكل فوتبال ما نيز نوعي از آن باشد.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران؛ روس ها سال ها پيش ودر پي ناكامي هاي ورزششان تصميم گرفتند تا علل ناكامي هاي خود ار اب تحقيقات گسترده اي بيابند عللي كه آن ها را از رسيدن به موفقيت دور نگه داشته بود.

آنها پس از تحقيقاتي كه انجام دادند به مثلثي رسيدند كه آن را مثلث پيشرفت ناميدند. اين مثلث سه رأس با نام هاي ژن – تغذيه و تمرين داشت. روس ها با درنظر گرفتن اين سه رأس و حل مشكلاتشان در آن ها توانستند در سال هاي بعدي در مسابقات ورزشي نسبت به گذشته عملكرد به مراتب بهتري داشته باشند و پيشرفت زيادي كنند.

شايد اگر مسئولان ورزش كشورما وبه خصوص فوتبال با انجام پژوهش ها و تحقيقاتي درصدد رسيدن به علل ناكامي هاي ورزش بودند امروز نه تنها به يك مثلث بلكه به يك چند ضلعي با اضلاع شاخه دار مي رسيدند.

در اين جا قصد داريم به موارد متخلف در مثلث طلايي پيشرفت روس ها نگاهي داشته باشيم:

در بحث مسئله ژن، بحث استعداديابي در سنين كودكي مطرح مي شود. به هرحال بسياري از ستاره هاي ورزش دنيا در كودكي با اعمال خاص و ويژه خود نشان داده اند كه استعداد نهفته اي در زمنيه نوعي ورزش خاص دارند به طور مثال مارادونا ستاره آرژانتيني فوتبال جهان، در همان كودكي به انجام حركات نمايشي با توپ فوتبال مي پرداخت بي شك مسئله ژن در مورد وي و بسياري از نمونه هاي ديگر مطرح بوده است.

روس ها نيز با بررسي كودكان 6 تا 8 سال در مدارس ابتدايي به پيكرسنجي و بررسي استعدادهاي نهفته ورزش در آن ها پرداختند پس از مسئله يافتن استعداد ذاتي رأس بعدي مثلث پيشرفت مطرح مي شود و آن هم چيزي نيست جز فاكتور تغذيه.

تغذيه شايد در ظاهر فاكتور چندان مهمي نباشد ولي بايد پذيرفت كه در كشورهاي پيشرفته يكي از عوامل مهم و تأثير گذار در بخش موفقيت ورزشكاران امر تغذيه صحيح مي باشد.

تغذيه از همان دوران كودكي بسيار حائز اهميت است. تغذيه يكي از عوامل مهمي است كه در رشد صحيح و پيشرفت افراد تأثير زيادي دارد و توجه به ميزان كالري مصرف شده شناخت مواد غذايي و هرم غذايي متفاوت اعم از چربي ها، كربوهيدرات ها، پروتئين ها و ... از مواردي است كه نياز به برنامه ريزي غذايي را افزايش مي دهد.

علم تغذيه خودش دانش جداگانه اي است كه تيم ها بهتر است در كنار كادر فني خود متخص تغذيه نيز داشته باشند. همين غذاهاي پيش از مسابقات از فاكتورهاي مهمي است كه مي تواند در افزايش بازدهي ورزشكار اثر گذار باشد.

الگوهاي مختلف تغذيه كه خوب جواب گرفته اند به تيم ها توصيه مي شوند.

رأس سوم مثلث طلايي پيشرفت نيز تمرين مناسب است. تمرين شايد از مهمترين مواردي باشد كه تيم ها بايد مدنظر قرار دهند، تمرين هاي اصولي اعم از فردي و گروهي براي بالا بردن سطح آمادگي و افزايش راندمان وي الزامي است.

سرد كردن و گرم كردن اصولي و تمرينات بدني باعث مي شود تا ورزشكار هم كمتر مصدوم شود و هم در رشته ورزشي خود، موفق تر عمل كند./آق

برچسب ها: تغذیه ، فوتبال ، مثلث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.