خواص شلغم آن‌قدر زیاد است که می‌توان گفت این گیاه برای هر دردی درمان است.

به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ شلغم گياهي است با برگهاي ناصاف و بريدگيهاي زياد به رنگ سبز و سفيد . ريشه آن غده اي و به شكل هاي گرد و يا دراز به رنگ سفيد با لكه هاي بنفش مي باشد .

 شلغم نه تنها از نظر داشتن ويتامين و خواص معدني اش ارزنده است، بلكه از حيث ساير ويژگي هاي غير غذايي هم سرآمد بوده و در زمره سبزي هاي مهم شمرده مي شود.

شلغم یكی از سبزیهای بسیار مقوی و مغذی است كه به سبب دارا بودن ١٠ درصد مواد قندی و سرشار بودن از املاح مفیدی مانند كلسیم و منیزیم جزو مواد غذایی بسیار با ارزش به حساب می آید.

از برگ شلغم خواه به صورت پخته یا خام در سوپ یا سالاد و یا خوراك های دیگر استفاده شود. نه تنها در برگ شلغم مقدار زیادی كلسیم وجود دارد بلكه علاوه بر آن، این گیاه حاوی مقادیر زیادی آهن و مس نیز هست كه سبب ازدیاد خون و به ویژه هموگلوبین می شود. به هر اندازه رنگ برگ شلغم تیره تر باشد، ید بیشتری در آنست.

خواص کم نظير شلغم:

- قرقره کردن آب شلغم گلودردهای باکتریایی را نیز تسکین می‌دهد.

- مقادیر فراوان فسفر موجود در شلغم به تقویت حافظه و سیستم عصبی کمک می‌کند.

- ید موجود در شلغم می‌تواند ترشح تیروئید را تنظیم کند و به دلیل مقادیر فراوان آهن آن جز میوه و سبزیجات خونساز به شمار می رود.

- وجود ویتامین آ، ب و ث در برگ و ریشه آن، به خوبی نشانگر نقش مؤثر و مهم آن در حفظ تعادل عصبی و به خصوص در تعادل تغذیه آن است.

- شلغم در دفع اسیداوریک و رفع سنگهای کلیه هم نقش دارد.

- شلغم يكي از بقولات بسيار قوي و مغذي است كه به سبب دارا بودن ده درصد مواد قندي و سرشار بودن از املاح مفيدي مانند كلسيم و منيزيم جزو مواد غذايي بسيار با ارزش به حساب مي آيد.

نکته: بهترین شیوه مصرف شلغم بصورت بخارپز، سوپ و یا آش است. بهتر است در ساعات اولیه صبح مصرف شود.



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.