با پياده سازي مديريت جامع انرژي، ارتقاء وضعيت اجتماعي و HSE منطقه و کاهش سطح آلودگي خاک و آب از مواد نفتي سبب شده که منطقه سيري به نگين سبز خليج فارس تبديل شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، سيدجلال موسوي در نشست خبري که صبح امروز در شرکت نفت فلات قاره برگزار شد با بيان اين مطلب گفت: جزيره سيري با 216 هزار کيلومتر بزرگترين شرکت بهره بردار در خليج فارس و سومين شرکت دريايي در جهان به شمار مي رود تا جايي که در 6 منطقه عملياتي نفتي در اين جزيره انجام مي شود.

وي تصريح کرد: منطقه هاي بهرگان، خارک، لاوان، سيري، کيش، قشم و ميادين نفتي احداث شده است که در کنار منطقه سيري فعاليت مي کنند.

موسوي به سند راهبردي پژوهشي و فناوري در شرکت نفت فلات قاره اشاره کرد و افزود: سند پژوهشي مطابق با فرمايشات مقام معظم رهبري در افق 1404 ترسيم شده است.

وي تاکيد کرد: پائين بودن ضريب ازدياد برداشت از مخازن، بروز کردن سطح فناوري، پايش سطح مخازن، افزايش 25 درصدي ميزان آبدهي مخازن، بالا بودن شدت مصرف انرژي را از عمده چالش ها مطرح کرد.

رئيس پژوهشگاه شرکت نفت فلات قاره اظهار داشت: با شناسايي و بکارگيري فناوري هاي جديد در پژوهش ها توانستيم جزيره سيري را به منطقه سبز نگين خليج فارس تبديل کنيم.

وي گفت: اين پروژه بزرگترين زيست محيطي است که با اجراي آن به سمت ارزش افزوده و توليد محصول باکيفيت بالاتر حرکت مي کنيم.

موسوي با بيان اينکه در سبد پروژه نگين سبز خليج فارس 7 محور پيش بيني شده است گفت: استفاده از انرژي تجديدپذير، افزايش سطح پوشش گياهي، پياده سازي مديريت پسماند، احداث واحدهاي مربوط، ايجاد منطقه ويژه اقتصادي، پياده سازي مديريت جامع انرژي، ارتقاء وضعيت اجتماعي و HSE منطقه و شناسايي و کاهش سطح آلودگي هاي خاک و آب از جمله اين محورها است.

رئيس پژوهشگاه شرکت نفت فلات قاره اضافه کرد: تدوين طرح جامع و ارائه نقشه راه و ايجاد جزيره سبز صنعتي سيري به منظور جامع نگري لازم در اين طرح و نيز پيش بيني فضا حرکتي در امتداد اين طرح ها از ابزار نقشه راه استفاده شده است که در حال حاضر گزارش نهايي را طي مي کند.

موسوي ادامه داد: اقدامات حقوقي قانوني، جلب مشارکت خصوصي، جلب سرمايه گذاري خارجي، امکان سنجي فني و اقتصادي توليد محصولات ثانويه، طراحي احداث و راه اندازي واحدهاي توليدکننده و توسعه زيرساخت ها از محورهاي راهبردي مطرح شده است.

رئيس پژوهشگاه شرکت نفت فلات قاره تاکيد کرد: پاکسازي زيست محيطي منطقه از خاک هاي آلوده از جمله برنامه اصلي اين شرکت بوده به طوري که خاک هاي آلوده از منطقه جمع آوري شده است و اکنون اين منطقه براي کشت گياه آماده شده است.

وي تصريح کرد: پيشرفت فيزيکي طرح 60 درصد است و در منطقه سيري الگوي اصلاح مصرف انرژي و بهينه سازي را پياده کرديم.

موسوي تاکيد کرد: 7 هزار بشکه نفت در منطقه سيري مصرف مي شود و هر چقدر به طول مخازن اضافه شود مصرف افزايش پيدا مي کند و ترازنامه انرژي را در منطقه استخراج کرديم و در اين منطقه 72 درصد در فرآيند صنعتي، 7 درصد ساختماني و پشتيباني و 21 درصد حمل و نقل را در مصرف انرژي به خود اختصاص دادند.

وي گفت: پياده سازي نظام مديريت انرژي، توسعه و کاربرد نظام مديريت انرژي در منطقه به منظور کاهش شدت انرژي به ميزان 30 درصد مطالعات اوليه انجام شده است و با نصب و خريد تجهيزات سيستم روي توربين ها 3 تا 4 مگاوات به برق منطقه افزوده مي شود.

موسوي اظهار داشت: اعتبار اختصاص يافته براي طرح هاي کوتاه مدت طبق زمان بندي تا سال 1395 حدود 100 ميليارد تومان است و براي پروژه هاي بلندمدت اعتبار اعلام خواهد شد./عب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار