فاز نخست تبديل منطقه عملياتي سيري به جزيره سبز پايان يافت و سيري در آستانه تبديل شدن به نگين سبز خليج فارس قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، سيدجلال موسوي، رييس پژوهش و فناوري شركت نفت فلات قاره، صبح امروز (29 آبان ماه) در  نشست خبري با بیان این مطلب گفت: فاز اول پروژه جزيره سبز سيري كه به تعيين و پيشبرد راهبردها اختصاص داشت، پس از دو سال پايان يافت و هم اكنون بيش از پنج درصد از فعاليت هاي مربوط به فاز دوم اين پروژه نيز پيش رفته است.
  
وي توضيح داد: شركت نفت فلات قاره ايران با همكاري پژوهشگاه صنعت نفت، سبدي از پروژه هاي مختلف را در منطقه سيري به منظور تبديل اين منطقه به جزيره اي سبز، تعريف كرد كه استفاده از انرژي هاي تجديدپذير، شناسايي سطح آلودگي خاك و آب، مديريت پسماند، مديريت جامع انرژي، ارتقاي وضعيت اجتماعي و زيست محيطي منطقه، ايجاد منطقه ويژه اقتصادي و افزايش سطح پوشش گياهي، هفت محور اصلي اين پروژه به حساب مي آيند.

موسوي، پروژه جزيره سبز سيري را پروژه اي منحصر به فرد دانست و گفت: پس از به سرانجام رسيدن كامل اين طرح، قابليت ثبت آن در سازمان ملل به عنوان يك طرح بزرگ ملي وجود دارد.

وي به مديريت پسماند به عنوان يكي از اقدامات در حال انجام در اين پروژه اشاره كرد و اظهار داشت: از آنجا كه در منطقه سيري، پسماندهاي مختلفي وجود دارد، مديريت پسماندها در 2 مرحله با همكاري پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي در دستور كار قرار گرفت و در اين راستا، طرح كمپوست ارائه شد كه هم اكنون در آستانه اجرا قرار دارد.

موسوی تصریح کرد: تاكنون بيش از چهار هزار تن لجن هاي نفتي انباشه شده در سيري بازيافت شده است و به اين منظور از روش پيروليز لجن نفتي و تبديل مجدد به نفت خام بهره گيري شده است؛ همچنين عمليات پاكسازي خاك هاي آلوده به موادنفتي با رفع آلودگي 2 هزار تن خاك آلوده، به پيشرفت فيزيكي 60 درصدي رسيده است به طوريكه علاوه بر پاكسازي، خاك هم اكنون آماده كشت گياه است.

رييس پژوهش و فناوري منطقه سيري در ادامه، مقوله بهينه سازي انرژي را در جزيره سيري مورد اشاره قرار داد و تصريح كرد: يكي از بزرگترين مصرف كنندگان انرژي در تمام جهان، شركت هاي نفتي هستند و از آنجا كه با افزايش عمر مخازن، مصرف انرژي افزايش مي يابد، بايد راهكار مدوني براي كنترل مصرف انرژي در مخازن مورد استفاده قرار داد و اين موضوع در منطقه سيري در دستور كار قرار گرفته است.
 
موسوي با بيان اينكه هم اكنون 72 درصد از انرژي مصرفي سيري در فرايندهاي صنعتي، 21 درصد در حمل و نقل و 7 درصد در امور ساختمان و پشتيباني به مصرف مي رسد، ادامه داد: به منظور كاهش 30 درصدي شدت مصرف انرژي در سيري، پروژه پايش مصرف انرژي را در اين جزيره پياده خواهيم كرد تا اين مهم از طريق استقرار نظام مديريت انرژي در سيري محقق شود.

پروژه بازيافت حرارتي، ديگر پروژهاي بود كه موسوي به آن اشاره كرد و گفت: سيستم هاي CHP و CCHP را طراحي كرده ايم كه با نصب اين سيستم ها بر روي توربين ها، سه تا چهار مگاوات به برق منطقه افزوده خواهد شد و ديگر نيازي به خريد توربين هاي جديد نيست؛ همچنين برنامه هايي براي استفاده از انرژي خورشيد و انرژي باد را در اين منطقه دنبال مي كنيم.

موسوي خاطر نشان كرد: مميزي انرژي در تمام مناطق عملياتي شركت نفت فلات قاره ايران انجام شده است و اگرچه سيري به عنوان پايلوت انتخاب شده، اما با توجه به الزام صنعت نفت براي بهينه سازي انرژي و انجام اقدامات زيست محيطي، به تدريج و با منجر به نتيجه شدن اقدامات صورت گرفته در سيري، اين اقدامات در ديگر مناطق عملياتي نيز پياده سازي مي شود./ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار