وزیر امور خارجه از تشکیل کمیته‌ای با اجماع تعدادی از فرهیختگان و نخبگان برای پیگیری گفتمان ملی سوریه خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان امشب(یکشنبه) در کنفرانس مطبوعاتی نشست گفتگوی ملی سوریه که در هتل استقلال تهران در حال برگزاری است، گفت: تعداد افرادی که برای این گفتگو نام نویسی کرده‌اند بسیار زیاد بود که زمان کافی برای آن وجود نداشت و قرار شد این نشست فردا نیز ادامه پیدا کند.

وی در ادامه تصریح کرد:‌ 40 شرکت کننده سوری در این نشست اعم از سازمان‌های فعال اجتماعی، کمیته‌های مردمی، برخی از رهبران مذهبی حضور داشتند که در مجموع 130 شخصیت از داخل سوریه و تعدادی نیز از خارج این کشور حاضر بوده‌اند که تعداد آنها به 170 نفر می رسد.

 

وی افزود: قریب به اتفاق افرادی که در این نشست حاضر شده‌اند از شخصیت‌های بارز، نخبگان و فرهیختگانی هستند که پایگاه مردمی دارند.

صالحی با بیان اینکه تمام شرکت‌کنندگان به راه حل سوری- سوری این کشور اعتقاد و التزام دارند، افزود: همه طرفین شرکت کننده از جمله همه گروه‌های مخالف بر حل مسالمت آمیز بحران به صورت نسخه سوری-سوری تاکید داشتند و هیچ یک از آنها حتی مخالفان اعتقادی به نیروهای خارجی و نسخه خارجی نداشتند.

صالحی همچنین گفت: در این نشست بر این نکته بسیار مهم تاکید شد که هر نسخه‌ای که برای حل بحران نوشته می‌شود باید براساس قوانین و کنوانسیون‌های بین المللی و همچنین بر اساس خواست و اراده مردم سوریه باشد.

وی درباره تفاوت این کنفرانس با کنفرانس‌هایی که در دیگر کشورها برگزار شده گفت: تفاوت ماهوی این نشست با دیگر نشست‌هایی که برگزار شده این است که ما تسهیل کننده ارتباط میان معارضان و حکومت هستیم و به هیچ وجه قصد مداخله و تحمیل خواسته‌های خود را نداریم و با اجازه گروه‌ها فقط جلسه را اداره کردیم.

وزیر خارجه کشورمان در ادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است که به دنبال راه حل سوری-سوری بدون دخالت اجنبی است و خود مردم سوریه بهتر از دیگران مصلحت خود را تشخیص می‌دهند. ایران تاکید دارد که به حاکمیت ملی، ارضی و خواسته های مردم سوریه کاملا احترام گذاشته شود.

 

صالحی خاطرنشان کرد: آینده نشان خواهد داد که نیت جمهوری اسلامی ایران صادقانه بوده و تنها به دنبال حل بحران سوریه است و ادامه این نشست و کمیته پیگیری نشان خواهد داد که بحران به پایان رسیده و توفیق با آنها همراه خواهد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره تاثیرات این نشست گفت:‌ ‌مواردی که در این اجلاس وجود داشت تمامیت ارضی و حاکمیت ملی بوده که همگی شعار این نشست را قبول داشته و بر لزوم پایان خشونت تاکید داشتند چرا که با خشونت نمی‌توان خواسته‌های مردم را تامین کرد چرا که خشونت خشونت به بار می‌آورد.

وزیر خارجه کشورمان در ادامه با اشاره به پیشنهاد حمایت جدی از آوارگان سوریه در این اجلاس افزود: در این نشست بر حمایت از آوارگان سوری و پناه‌جویان و مردم سوریه که در بیست ماه گذشته با مشکلات زیادی از جمله تخریب زیربناها در کشور مواجه شده‌اند، تاکید شد. هم‌چنین حاضران بر تکمیل روند اصلاحات، مداخله نکردن خارجی‌ها در امور سوریه و محکومیت به دست گرفتن سلاح و ضرورت کنترل مرزها تاکید کردند.

 

صالحی تصریح کرد: در این نشست تاکید شد به دست گرفتن سلاح باعث ایجاد صلح نخواهد شد و همین طور بر این امر تاکید شد که بر مرزهای سوریه کنترل بیشتری داشته باشیم تا از ورود تسلیحات به این کشور جلوگیری شود.

 

صالحی درباره‌ی اخبار منتشر شده مبنی بر آمادگی وی برای رفتن به غزه گفت: امروز با وزیر امور خارجه مصر در این‌باره صحبت تلفنی داشتم و این موضوع را مطرح کردم که می‌خواهم به همراه هلال احمر و چند تن از نمایندگان مجلس به غزه برویم و با خواهران خود همدردی کرده و دیداری با خانواده‌های شهدا داشته باشیم و هرچه سریع‌تر نیازهای آنها را در زمینه‌های دارو، مواد غذایی و دیگر مایحتاج زندگی از طریق هلال احمر به دست آنها برسانیم. وزیر امور خارجه مصر اعلام کرد که این موضوع را بررسی کرده و نتیجه را اعلام خواهد کرد.

 

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری درباره‌ی طرح شش‌گانه ایران برای حل مساله‌ی سوریه ادامه داد: پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران یک پیشنهاد مکتوب بوده که مستخرج آرا و مواضع جمهوری اسلامی، پیشنهادات کوفی عنان، پیشنهادات اتحادیه عرب و بر اساس نتایج حاصله از نشست ژنو است. در این پیشنهاد ما کار کارشناسی انجام دادیم و یک پیشنهاد سه صفحه‌ای به اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل، وزرای امور خارجه روسیه، عربستان، ترکیه، مصر و دولت سوریه ارایه دادیم. سوری‌ها در این‌باره نظراتی داشتند و آنها را منعکس کردند اما بسیاری از کسانی که این طرح را دریافت کردند آن را جامع و کامل دانستند. تقریبا همه‌ی مسائل در آن در نظر گرفته شده است. ما منتظریم با همین گفتمان این طرح با اصلاحات انجام شده مبنای حرکت به سمت برون‌رفت از بحران باشد.

وی افزود: هم‌چنین در این راستا نشست سه وزیر خارجه‌ی عربستان، ترکیه و ایران سه چهار روز آینده در پاکستان برگزار می‌شود که در این نشست مساله‌ی سوریه و پیشنهاد ایران مورد گفت‌وگو قرار می‌گیرد.

صالحی همچنین در خصوص اجلاس وزرای خارجه عرب که در مورد غزه برگزار شد، افزود: اتحادیه عرب مسئولیت‌هایی دارد و در غزه نیز اتفاقات مهمی افتاده لذا این اتحادیه باید با یکدیگر رایزنی کرده تا بتوانند به کمک مردم غزه شتافته و به خشونت‌های رژیم صهیونیستی پایان دهند.

 

وزیر خارجه کشورمان در خصوص وظیفه امروز اتحادیه عرب تصریح کرد: این اتحادیه نباید تنها به بیانیه ها تکیه کند چرا که می‌بینیم مردم در کشورهای غربی و حتی در دورافتاده‌ترین کشورهای جهان با مردم غزه همدردی کردند و صدای اعتراض خود را نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی نشان دادند لذا کشورهای عربی نیز باید در این خصوص گام‌های موثری برداشته و در این مورد جمهوری اسلامی ایران نیز با بیشترین کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم غزه کمک خواهد کرد.

 

صالحی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد اینکه توصیه شما به برخی معارضین که این نشست را قبول ندارند چیست، گفت: امروز به اندازه کافی در سوریه انسان‌های بیگناهی کشته شده‌اند لذا این اعلام عدم گفتگو کمک به خونریزی بیشتر است چرا که بحث نشست تهران این بود که تا بیش از این منطقه متاثر از خشونت‌ها نشده و خونریزی‌ها بالا نگرفته باید جلوی این بحران گرفته شود.

 

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به پرسشی درخصوص تمایل شرکت‌کنندگان این نشست نسبت به اجرای گام اول طرح ایران که توقف خشونت است، اظهار کرد: اتفاق نظر بدیهی در همه گفت‌وگوها وجود داشت که خشونت باید متوقف شود تا بتوانیم گام‌های بعدی را برداریم و بقیه افرادی که پیشنهاداتی داشته‌اند، از جمله اخضر ابراهیمی نیز بر این مساله تاکید دارند، اما اینکه چگونه معارضین را تشویق کنیم، باید گفت ما به تماس‌هایمان ادامه خواهیم داد و تماس‌هایمان را قطع نخواهیم کرد. گام اولیه یقینا می‌تواند گام مبارکی در جهت توجیه این مساله باشد که معارضین با دولت سوریه گفت‌وگو کنند تا بتوانند بحران سوریه را هرچه زودتر مدیریت کنند تا پیش از این گسترده نشود و آثار مخرب آن دامن‌گیر منطقه نباشد. 

گفتنی است؛ نشست گفتگوی ملی سوریه فردا (دوشنبه 29 آبان‌ماه) در محل هتل استقلال تهران
ادامه خواهد داشت.
انتهای پیام/ 

 

 

برچسب ها: صالحی ، سوریه ، کنفرانس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار