يک کارشناس سياست خارجي گفت: حضور 200 شخصیت سیاسی سوری در نشست گفتگوی ملي سوريه در تهران، نشانگر ابتکار جمهوري اسلامي ايران در حل بحران این کشور بوده و مورد استقبال معارضان سوریه قرار گرفته است.

حسن هاني‌زاده در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به حضور شخصيت‌هاي بلند پايه اسلامي و گروه‌هاي معارض سوري در نشست گفتگوی ملی سوریه در تهران اظهار داشت: اين افرد، نماينده 70 درصد جامعه سوريه بوده و  برخلاف گروه‌هاي معارض خارجي که از اوضاع سوريه بي‌خبرند، در نشست تهران شرکت کرده و براي پايان دادن به بحران این کشور تلاش مي‌کنند.

وي با اشاره به راهکارهاي دستگاه ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران در خصوص بحران سوريه گفت: راهکار ايران، برآيند رايزني‌هاي کارشناسان وزارت امور خارجه در به کارگيري ديپلماسي عمومي و رسمي بوده و مورد استقبال کوفي‌عنان و اخضر ابراهیمی به عنوان نمایندگان سابق و فعلی دبيرکل سازمان ملل در امور سوريه و گروه‌هاي معارض داخلي و دولت سوريه قرار گرفته است.

هاني‌زاده  با اشاره به راهکار اخير جمهوري اسلامي ايران براي برقراري آتش‌بس در عيد قربان گذشته، در سوريه تصريح کرد: دولت سوريه طرح صلح ايران را پذيرفته بود، اما گروه‌هاي تروريستي که مايل به راه حل سياسي نيستند، آتش‌بس را نقض کردند.

وي در تحليل بازتاب اين نشست در جامعه جهاني اظهار داشت: رسانه هاي غربي در چند روز گذشته تمام تلاش خود را براي کم اهميت جلوه دادن این نشست به کار برده و سعی در تقویت رهبران اپوزيسيون خارج‌نشين داشتند.

اين کارشناس سياست خارجي با اشاره به فشارهاي آمريکا و غرب براي شکست نشست تهران افزود: روز گذشته "معادالخطيب" رهبر ائتلاف نيروي انقلاب سوريه که از نيروهاي اپوزيسيون خارج‌نشين است در کاخ اليزه به ديدار "اولاند" رئيس جمهور فرانسه رفته و به اخذ تصميم درباره استقرار سفراي گروه‌هاي مخالف در کشورهاي اروپايي پرداخته است.

هاني‌زاده با اشاره به حمله اسرائيل به غزه گفت: حمله رژیم صهیونیستی به غزه در چارچوب تحت‌الشعاع قرار دادن نشست تهران درباره سوریه بوده اما با مقاومت حماس، نتوانست به اهداف شوم خود دست يابد.

وي با اشاره به فشارهاي عربستان، قطر و ترکيه در برگزاري اين نشست گفت: اين کشورها در طول 20 ماه گذشته با کمک‌هاي مالي، لجستيکي و تسليحاتي که در اختيار گروه‌هاي مسلح سوري قرار دادند به بحران سوريه دامن زده‌ و سعی دارند بر تصمیمات مسالمت‎آمیز نشست تهران تأثیری منفی داشته باشند.

اين کارشناس سياست خارجي در پايان خاطرنشان کرد: در بحران سوريه دو خط موازی وجود دارد؛ يک خط عربستان، ‌ترکيه، قطر، آمريکا و غرب است و در خط ديگر جمهوري اسلامي ايران، روسيه، عراق و چين قرار دارند و تقابل اين دوخط موجب طولاني‌تر شدن بحران سوريه شده است، اما به نظر مي‌رسد که راهکارهاي جمهوري اسلامي ايران به واقعيت‌هاي موجود در سوريه نزديک‌‌تر بوده و کارایی بیشتری خواهد داشت.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار