موقعيت جغرافيايی و استراتژيک ایران در منطقه خاورميانه و آسيا، اين كشور را به عنوان يکی از قطب های بالقوه توريسم درمانی دنيا مطرح كرده است.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران ؛ یکی از توانمندی های مهم ایران در حوزه علم پزشکی، درمان ناباروری است. اگرچه آمار ناباروری در جهان و به ویژه در کشور ما بالا است، اما در دهه های اخیر پیشرفت هایی چشمگیر در زمینه درمان ناباروری به دست آمده و ایران نیز در این حوزه به دانش و فناوری های ارزشمندی دست یافته است، به گونه ای که بسیاری از زوج های مبتلا به ناباروری، می توانند به درمان موفق و داشتن فرزند امیدوار باشند.

بر اساس این گزارش، این پیشرفت ها در زمینه درمان ناباروری و فراهم آمدن امکانات و تجهیزات لازم برای درمان در کشور، می تواند بسیاری از پیامدهای اجتماعی، روانی و خانوادگی ناشی از این معضل را بکاهد.

دکتر محمد مهدي آخوندی، از بنیانگذاران درمان ناباروری در ایران و رئيس پژوهشگاه و مركز فوق تخصصي درمان ناباروري و سقط مكرر ابن سينا، با بيان اين كه اکنون بیش از 50 مرکز درمان ناباروری اعم از دانشگاهی و غیر دانشگاهی در کشور فعالیت می کنند، اشاره کرد که بسیاری از بیماران کشورهای منطقه، به ویژه کشورهای عرب زبان و آسیای میانه، به مراکز درمان ناباروری ايران اشاره کرد.

وي با اشاره به اين كه اکنون خدمات درمان ناباروری در کشور ايران همپای مراکز بین المللی دنيا است، بیان کرد: از دلایل این امر، حضور متخصصان کشور در سمينار ها و كنفرانس هاي بين المللي مرتبط با موضوعات ناباروري، تعامل مؤثر با دانشمندان اين علم در دنيا و برخورداري از اطلاعات روز در درمان ناباروري است. از دیگر دلایل این استقبال، برخورداری مراکز درمان ناباروری ایران از استانداردهای بالا در زمینه ی سطح درمان، نیروی انسانی متخصص، تجهیزات و دارو است. اگرچه هزینه های درمان ناباروری، اصولاً بالا است و عدم پوشش بيمه به اين مشكل دامن مي زند، اما هزینه‌های درمان ناباروری در ایران، یک پنجم هزینه درمان در کشورهای همجوار و اروپایی و یک دهم هزینه درمان در آمریکا و کانادا است. به همین سبب، عده زیادی برای درمان از کشورهایی، مانند ارمنستان، تاجیکستان، آذربایجان، ترکمنستان و عراق، عازم ایران می شوند و بسیاری از ایرانیان مقیم خارج از کشور ترجیح می‌دهند که برای درمان ناباروری خود به ایران مراجعه نمايند.

ریيس مركز درمان ناباروري و سقط مكرر ابن سينا، در ادامه افزود: متأسفانه، ورود دلالان به عرصه توریسم درمانی پیامدهای نامطلوب بسیاری برای کشور به‌دنبال داشته است و به یقین، موجب اختلال در جذب بیماران خارجی خواهد شد. باید توجه داشت که یک زوج، درصورت مواجهه با مشکل ناباروری، اگر به مراکز درمانی تخصصی مراجعه نكنند و از حضور آن ها آگاهي نداشته باشند، به تخصص‌های مختلف و پراکنده مراجعه خواهند كرد و در مسیر درمان ناصحیح قرار می گیرند. این درمان نادرست و بی فایده، هزینه های مالی بسیاری به زوج تحمیل می کند و به دلیل بی نتیجه بودن، آثار روانی مخربی برای آنها به همراه دارد. افزون بر آن، چنین سوء استفاده ای از سوی دلالان صنعت گردشگری درمانی، به بی اعتمادی بیماران خارجی نسبت به خدمات درمانی در ایران منجر خواهد شد.

دكتر آخوندي افزود: برای رفع این مشکلات، نيازمند برنامه‌ریزی و اختصاص اعتبارات مناسب هستیم. با توجه به رشد اقتصادی حوزه بهداشت و درمان و حجم بالای تجارت در حوزه توریسم درمانی، بیش از 1 میلیارد دلار در خاورمیانه و بیش از 45 میلیارد دلار در جهان، باید فرصتهای موجود در بازار سودآور کشورهای خاورمیانه، به¬ویژه منطقه خلیج فارس و کشورهای آسیای شرقی شناسایی شوند تا زمینهی ارایهی خدمات در این حوزه فراهم گردد. برای تحقق این هدف ضروری است که سازمان ها مرتبط، افراد و شرکتهای مرتبط با حوزه‏ی درمان و صنعت سلامت در کشور، نگاهی مدبرانه به صنعت گردشگري درمانی داشته باشند.

رئيس پژوهشگاه ابن سينا ضمن تاكيد بر اين كه امروزه خدمات درمان ناباروری به صورت یك درمان فوق تخصصی گروهی، با داشتن امكانات و وسایل منحصر به فرد در مراكز درمان ناباروری ارایه می شود، بر توانمندي هاي مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا، تحت نظر پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی ابن سینا، اشاره کرد و افزود: اين مركز با همکاری مشترک مرکز درمان ناباروري دانشگاه لوبك آلمان از پاییز 1382 شروع به فعالیت کرد و اكنون از هفت كلینیك درمان ناباروری، درمان سقط مكرر، درمان های جایگزین (اهدا)، سلامت جنسي، اندومتریوز، سلامت مادر جنین و نوزاد وكلينيك پستان برخوردار است و در عين حال، خدمات جامع پاراكلینیك و بستري را نيز به صورت يك جا (One Stop Fertility Clinic) به مراجعان ارایه مي دهد. اين مركز به عنوان مركزي ممتاز در ارایه خدمات اهدا به زوج های نابارور و نخستین مركزی كه به صورت اختصاصی در كشور به درمان سقط مكرر و عدم موفقیت مكرر درمان ناباروری می¬پردازد، در حال فعالیت است .

دکتر آخوندی افرود: همچنین در این مرکز، نخستین کلینیک تشخیص و درمان اختصاصی اندومتریوز که از شایع ترین علت های نازایی در زنان به شمار می رود، راه اندزی شده است. کلینیک سرطان و دیگر بیماریهای پستان نیز از دیگر کلینیک هایی است که با هدف پیشگیری زودرس سرطان پستان در این مرکز در حال فعالیت است.

رییس مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا همچنین از شروع به کار نخستین کلینیک سلامت مادر، جنین و نوزاد در مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری ابن سینا خبر داد و افزود: پیشگیری از معلولیت ها و ارتقای سلامت جنین، مادر و نوزاد، از مهم ترین اهداف تأسیس این کلینیک فوق تخصصی است.

دکتر آخوندی یادآور شد: در این کلینیک زوج پیش از ازدواج، طی دوران بارداری و پس از بارداری، برای پیشگیری از معلولیت در فرزندانشان، می توانند از مشاوره های متخصصان تغذیه، بیماری¬های داخلی و عفونی، ژنتیک، زنان، ایمونولوژی، اورولوژی، جنین شناسی و سلامت جنسی به صورت جامع استفاده کنند.

وی درباره خدمات توریسم درمانی در مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا نیز گفت: در این مرکز امکانات ویژه برای بیماران خارج از کشور ارایه می شود که از آن جمله می توان به انجام خدمات تشخیصی و درمانی در حداقل زمان ممکن، اختصاص مترجم و مامای ویژه به اتباع خارجی برای همراهی، هماهنگی و پیگیری کلیه امور بیماران و اختصاص متخصصان سطح یک به ایشان است.

به گفته رییس مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا، بیماران خارجی همچنین می توانند در این مرکز روند درمان خود را به صورت غیر حضوری از طریق ایمیل و تلفن هم پیگیری کنند.

دکتر محمد مهدی آخوندی اظهار امیدواری کرد: که صنعت گردشگری پزشکی در كشور ايران كه همواره در زمینه پزشکی پیشرو و الگوی كشورهاي منطقه بوده است، بتواند با برنامه ريزي دقيق و همه جانبه مسئولان، توسعه یابد.

گفتنی است: مرکز فوق تخصصی ابن سینا در خیابان شریعتی ابتدای خیابان یخچال واقع شده و تلفن تماس آن 23519 است/ع2

برچسب ها: سقط ، ناباروری ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار