اردبیل /

طشت‌گذاری با قدمتی 400 ساله

در آستانه ماه محرم و عزاداری سیدالشهدا (ع) مردم حسینی و ولایتمدار هیر طشت‌گذاری و عزاداری با قدمت 400 ساله را اجرا کردند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / در این مراسم که با حضور خیل عاشقان و ارادتمندان به اهل بیت عصمت و طهارت، میهمانانی از سایر استان‌ها و حتی کشورهای همسایه برگزار شد، شرکت‌کنندگان در مظلومیت شهدای کربلا آیین سنتی طشت‌گذاری را انجام دادند و در یک رسم دیرین به استقبال ماه عزای حسینی رفتند.

در این مراسم که از شور و حال و برنامه‌های متنوعی برخوردار است میهمانانی از تهران، تبریز، کرج، مشهد و گیلان و برخی از شهرهای همجوار به همراه اهالی هیر به صورت دسته جمعی در حالی که طشت‌های مسی را پر از آب رودخانه هیرچایی می‌کنند به یاد تشنه لبان کربلا و فرات طشت‌های پر از آب را به مساجد قاسمیه، اکبریه و زینبیه برده و با قرار دادن در محلی مشخص تا پایان عزاداری و حتی اربعین حسینی و از این طشت‌های قرار گرفته به تبرک مدد جسته و به عنوان نماد بیعت با امام حسین (ع) آیین ویژه‌ای را اجرا می‌کنند.

این مراسم که هر ساله در آستانه ماه محرم برگزار می‌شود از چنان شور و حالی برخوردار است که حاجت‌گرفتگان احشام نذری خود را به دست‌اندرکاران این برنامه می‌دهند و بیش از 400 رأس گوسفند در این آیین قربانی شده و در دهه اول محرم غذای نذری با آنها پخته شده و به عزاداران به عنوان نذر و احسانی تحویل داده می‌شود.

نظیر این مراسم در سایر مناطق استان اردبیل نیز در آستانه ماه محرم برگزار شد و دستجات عزاداری با حضور در مساجد و حسینیه‌ها در سوگ سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) و یاران باوفایش بر سر و سینه زده و اشک ماتم ریختند.

مردم وفادار به اهل بیت امام حسین (ع) در اردبیل همچنین در شهرهای مختلف و مساجد محلات گوناگون شهر آیین سنتی طشت‌گذاری را اجرا کرده و بار دیگر با آرمان عظیم و ارزشمند سیدالشهدا عهد و پیمان بستند.

طشت‌گذاری مراسم سنتی اردبیلی‌ها است که از پیشینه تاریخی 500 ساله به عنوان یک فرهنگ سنتی و مذهبی اصیل از جایگاهی ویژه برخوردار است و مردم این دیار از 27 ذی‌حجه مراسم طشت‌گذاری را از مساجد جامع شروع کرده و در روزهای بعد نظیر این مراسم در مساجد و محلات مختلف برگزار می‌شود.

امروزه این آیین با کمترین تغییرات و با شور و حال خاص در اماکن مخصوص و حسینیه اوچدوکان، مسجد جامع، مسجد اعظم و به تبع آن 200 مسجد برگزار می‌شود و در کنار آن دسته‌های عزا و سینه‌زنی به یاد تشنه لبان دشت نینوا مشکی را پر از آب می‌کنند و آن را به همراه طشتی از جنس مس که به طور معمول در دوش ریش سفیدان محلات حمل می‌شود در فضای مخصوص قرار داده و با زنجیرزنی و سینه‌زنی به عزاداری مشغول می‌شوند که این آیین خاطره تشنه لبی امام حسین (ع) و یارانش را در دل‌ها و اذهان زنده می‌کند./س 

برچسب ها: اردبیل ، قدمت ، طشت ، گذاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.