معمولا تشخیص شكستگی توسط افراد غیرمتخصص كار آسانی نیست، اما زمانی كه مشكوك هستید فرض را بر شكستگی بگذارید.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، شكستگی به 2 نوع باز و بسته تقسیم می‌شود؛ در شكستگی باز، پوست روی قسمت شكسته بر اثر بیرون زدن استخوان یا بر اثر ضربه مستقیم هنگام شكستگی، بریده یا پاره می‌شود، اما در شكستگی بسته پوست پاره نشده و هیچ زخمی در محل شكستگی دیده نمی‌شود.

معمولا در شكستگی‌های باز، به دلیل وجود زخم خونریزی دهنده احتمال عفونت بسیار زیاد و در مقایسه با شكستگی‌های بسته خطرناك‌ترند. در حقیقت مشكل واقعی خود شكستگی نیست بلكه خطری است كه استخوان شكسته برای اعضای حیاتی كنار خود دارد.به دنبال چه باید بود؟

معمولا بر اثر بروز شكستگی ممكن است تغییر شكل، كوتاه‌شدگی یا زاویه‌دار شدن استخوان در محل آسیب دیده رویت شود. البته در ترك‌خوردگی یا مو برداشتن، بد شكلی قابل رویت نیست. برای بررسی تغییر شكل، عضو آسیب‌دیده را با عضو سالم طرف دیگر مقایسه كنید.

لمس دردناك یكی از علائم قابل اعتماد شكستگی به حساب می‌آید. معمولا حساسیت به درد تنها در محل آسیب‌دیده وجود دارد و غالبا مصدوم می‌تواند نقطه درد را با انگشت نشان دهد. برای پیدا كردن محل شكستگی پوشش عضو را كنار بزنید و به آرامی طول استخوان را لمس كنید. نقطه‌ای كه به لمس حساس بود و درد گرفت می‌تواند محل شكستگی باشد.

گاهی مصدوم هنگام بروز شكستگی صدای شكسته شدن استخوان یا در زمان حركت عضو، صدای ساییده شدن دو سر استخوان را احساس می‌كند. این علامت نشانه حتمی شكستگی است.

معمولا آخرین و دیررس‌ترین علامتی كه نشان‌دهنده شكستگی است رنگ پریدگی یا كبودی در محل شكستگی است كه معمولا یك ساعت بعد از شكستگی اتفاق می‌افتد.

 

برچسب ها: معمولا ، تشخیص ، شکستگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.