اگر کسی برای امام حسین (ع) بگرید و یا بگریاند ولی در برخوردهایش مثل شمر عمل کند و ولایتمداری را سرلوحه کار خود قرار ندهد؛ قطعا راه بجایی نمی برد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، حجت الاسلام ادیب یزدی در گفتگو با خبرنگار " بی باک" در مورد تمهیداتی که در زمینه رسیدگی به هیئات و مراسمات عزارداری باید صورت بگیرد؛ گفت : سازمان تبلیغات اسلامی که مسئول تبلیغ در مساجد و محافل مذهبی است؛ در نشست های متعددی که در آستانه ماه محرم الحرام با ذاکرین و مدیران هیئات گذاشته ، با دعوت از اندیشمندان متعدد به این امر پرداخته است و مرزهای ماموریتی هر یک از افرادی که در این مجالس نقش آفرینی دارند را روشن کرده است. لذا مداحان حرمت ها و حریم ها را نگه داشته و وارد مسائلی که در حوزه آنها نیست وارد نشوند و علما هم در این شرایط اقتصادی برای مردم روشنگری کنند .

وی افزود: عاشورا فرهنگ معیار ماست. می توان گفت عصاره و خلاصه اسلام ناب در عاشورا و کربلا متجلی شده؛ قطعه ممتاز خداوند برای رهبری بشریت به سوی کمال. این فرهنگ در ایام خاص خودش امواج الهی نور و معنویت و موجی از بیداری، شعور و درک الهی و انسانی را در جامعه ما گسترش داده و می دهد.  عاشورا ، اوج عشق و اخلاص نسبت به معلم حریت و اسوه جهاد و شهادت حسین بن علی (ع) می گردد و همه حتی غیر شیعه ، در مقابل عظمت روح آن آزاد مردان تعظیم می کنند. به جز اینکه امام حسین در عاشورا شهید شده است عاشورا نیز در تاریخ شهید شده است. و پیام اصلی عاشورا(عدالت) نیز فراموش شده است.

در آستانه ایام محرم حسینی هستیم و خود را آماده می کنیم تا ارادت خود را به مولایمان حسین بن علی ثابت کنیم ولی آیا فقط عزاداری کافی است صرف اینکه اشکی برای امام مظلومان بریزیم یاد عاشورا و کربلا زنده میماند و اسلام ناب محمدی در جامعه جاری و ساری می شود؟ هر آنکه حب اهل بیت ( علیهم السلام) در دل داشته باشد؛ خوب می داند که باید عمل و شیوه ی خود را حسینی کند.



حجت الاسلام والمسلمين مرتضي اديب يزدي از خطباي شهیر تهران در گفتگو با خبر نگار بی باک پیرامون وظیفه مداحان و سخنرانان در این برهه زمانی اظهار داشت: باتوجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در سفر اخیرشان به خراسان شمالی نکات مهمی که حضرت آقا مورد گوشزد ملت بزرگوار ایران قرار دادند و اشاره کردند مسئله سبک زندگی است.

وی افزود: طبق فرمایش حضرت آقا، قطعا شورای فرهنگی و عمومی در همه نهادهای فرهنگی در سطح کشور وظیفه دارند که این سبک زندگی را با توجه به قرآن و سنت رسول الله و ائمه اطهار(علیهم السلام) تبیین کنند و یک سبک مشخصی را برای قشرهای مختلف مردم تبیین کنند و برای همه رده های سنی این سبک مورد اهتمام و آموزش قرار گیرد تا ما بتوانیم در پیشرفتهای کشور و اوضاع اقتصادی متفاوت که در پروسه های مختلف زمانی در کشور بدست می آید به سمتی حرکت کنیم که کمترین هزینه را برای ادامه مسیر بدهیم و بهترین بهره های فکری و اخلاقی را ببریم و اگر ما به همان سبکی که رهبر فرمودند برگردیم بسیاری از مشکلات اقتصادی که الان دامن گیر جامعه اسلامی ما شده اند برطرف می شود .

حجت الاسلام ادیب یزدی اظهار داشت: باید جامعه اسلامی مانند فلز جیوه قابل انعطاف پذیری در برابر مشکلات پیش آمده باشد، اگر جامعه انعطاف ناپدیر باشد در قبال مشکلات مختلف تولید و مصرف که پیش می آید نمیتوانیم خود را تطبیق دهیم و ما در ادامه راه انقلاب دچار مشکل و وقفه می شویم لذا باید در این زمینه ها انعطاف کافی را داشته باشیم .

وی گفت : منبری ها و سخنورانی که مورد توجه عموم هستند؛ باید ابعاد سبک زندگی را روشن کنند و این مشکلات اقتصادی را علاوه بر اینکه از نظر فکری و سیاسی تبیین میک نند مردم را روشن کنند که این شرایطی است که لاجرم برای انقلاب پیش آمده است و روشهای عملیاتی را تذکر دهیم تا ان شاء الله از این عقبه ای که دشمن در فراروی ما قرار داده است عبور کنیم .



این خطیب توانای کشورمان هدف اصلی نهضت عاشورا را احیای امر دین و روشن کردن مردم از انحرافات عمیقی که در حکومت ظالمانه بنی امیه پیش آمده بود دانست و در ادامه افزود: امام حسین (ع) هم می خواستند ابعاد اسلام ناب محمدی را برای مردم روشن کنند و هم با ظلم بنی امیه و انحرافاتی که در شریعت و دین و باور مردم ایجاد کرده بودند مبارزه کنند.

وی افزود: سیدالشهدا در قیام عظیمشان این اهداف را دنبال می کردند ، بدیهی است که این امام معصوم از طرف خداوند بودند و بالاترین هدف ایشان هم برای برگرداندن کرامت و عزت انسانی بسمت کمال بود.

ادیب یزدی عنوان کرد: اباعبدالله می خواستند این را روشن کنند که انسان باید با کرامت و عزت انسانی به حیات خود ادامه دهد و صرف حرکت کردن و زندگی زیر سایه ظلم کفایت نمی کند و باید یک زندگی روحانی داشته باشند .

اين كارشناس علوم ديني در بحث رفتار مداحان و کلماتی که بکار می برند بیان کرد: مداحان و ذاکرین اهل بیت باید روضه هایی که قرائت می کنند مستند و کاملا مطابق واقعیات مبتنی بر سنت های پیامبر اکرم و آموزه های قرآنی باشد.

وی ضمن توصیه به برگزاری مراسماتی وزین و همراه با شور و شعور اظهار داشت: ذاکران اهل بیت (علیهم السلام) باید واقعیت های جامعه را هم در ذیل نوحه هایشان برای مردم بیان کنند. رویکرد مردم به سمت ولایت و مسئله وحدت و برادری ، مسئله گذشت و ایثار و خصوصا وفا و وفاداری که از شعارهای اصلی کربلاست باید مورد نظر مداحان و ذاکران باشد.

این استاد حوزه همچنین تصریح کرد: مداحان و سخنرانان باید آن ارزش های انسانی که سیدالشهدا بخاطر آن پا به میدان کربلا گذاردند را برای مردم مشخص کنند لذا اگر کسی برای امام حسین (ع) بگرید و یا بگریاند ولی در برخوردهایش مثل شمر عمل کند و ولایتمداری را سرلوحه کار خود قرار ندهد؛ قطعا راه بجایی نمی برد.

وی اظهار داشت: صرف برانگیختن احساسات مردم بدون اینکه آنها را به میدان عمل بکشانیم؛ نمی تواند مفید فایده باشد و به نوعی نگاهی نادرست به واقعه کربلاست .

مشاور رئیس سازمان صدا و سیما در مورد تمهیداتی که در زمینه رسیدگی به هیئات و مراسمات عزارداری باید صورت بگیرد؛ گفت : سازمان تبلیغات اسلامی که مسئول تبلیغ در مساجد و محافل مذهبی است؛ در نشست های متعددی که در آستانه ماه محرم الحرام با ذاکرین و مدیران هیئات گذاشته ، با دعوت از اندیشمندان متعدد به این امر پرداخته است و مرزهای ماموریتی هر یک از افرادی که در این مجالس نقش آفرینی دارند را روشن کرده است. لذا مداحان حرمت ها و حریم ها را نگه داشته و وارد مسائلی که در حوزه آنها نیست وارد نشوند و علما هم در این شرایط اقتصادی برای مردم روشنگری کنند .
منبع: بی باک
برچسب ها: ادیب ، عاشورا ، مداحان ، وبگردی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار