یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: جدایی فعالیت­های فرهنگی از سبک زندگی شروع سکولاریزم در جوامع است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد به نقل از روابط عمومی موسسه خدمات مشاوره­ای، جوانان و پژوهش­های اجتماعی آستان قدس رضوی حسن رحیم­پورازغدی در جلسه طرح فعالین فرهنگی با عنوان«جایگاه نسبت عقلانیت و معنویت در برنامه ریزی فعالیت­های فرهنگی» با بیان این نکته که سراسر زندگی فعالیت فرهنگی­ست، بیان کرد: پیش فرض عقلانی یا معنوی بودن در برنامه ریزی فعالیت­های فرهنگی سکولاریزم نهفته­ای­ست که تفکیک عقل و معنویت را به همراه دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید بر این­که در سبک زندگی اسلامی یک عمل واحد ، ابعاد مختلف کارکرد فرهنگی را دربردارد، یادآور شد: فعالیت فرهنگی یک شغل و منبع درآمدزا نیست ودر این امر نباید نزاع میان عقل و معنویت وجود داشته باشد.

وی افزود: تقسیم بندی دین به شاخه­هایی نظیر دین عرفانی، دین عقلانی، دین سیاسی و... مانع شناخت گوهر اصلی دین می­شود و نشانه­ای از نا آگاهی نسبت به دین است.

رحیم­پورازغدی با بیان این­که در مباحث وآیات مطرح شده ابعاد متفاوت دین با یکدیگر هم­پوشانی و ارتباط دارند، تصریح کرد: تغییر مرزهای دین، تغییر عملکرد نظام­های دین، افراط و تفریط در ابعاد مختلف دین و... از جمله اموری­ست که سبب شناخت نادرست از دین می­شود.

این استاد حوزه و دانشگاه به لزوم ابعاد مشخص در ذهن برای جلوگیری از اشتباه اشاره کرد و اذعان داشت: مطالعه کردن کتاب­های بزرگان، تامل در تفاسیر قرآن وآیات، خوانش تاریخ ایران و جهان و... سبب آگاهی از دین و عقلانیت در فعالیت­های فرهنگی است.

رحیم­پورازغدی با تاکید بر این که در فعالیت­های فرهنگی خدامحوری و جذب مخاطب باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: بعد عقلانیت، بعد اخلاق فردی، توجه به قالب و محتوای مناسب و... از جمله ابعاد مختلف مطرح شده در آیات و روایات می­باشند./س  

برچسب ها: تفکیک ، فرهنگ ، زندگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.