انتصار عیساوی، کارگردان نمایش "رویا پرداز"، معتقد است که فرم نمایش اش، آن را تبدیل به یک اثر جهانی کرده و تاکید دارد که "رویا پرداز" رویای همه مستضعفان و محرومان جهان است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل  از پایگاه خبری حوزه هنری، انتصار عیساوی، کارگردان تئاتر تونسی، که به مناسبت هفته فرهنگی این کشور در حوزه هنری به ایران آمده است، درباره نمایش "رویا پرداز" گفت: این نمایش را پس از انقلاب 14 تونس (که آغازگر بیداری اسلامی در کشورهای عرب شد) کار کرده ام و قصد داشتم در این دوره متغیر، که همه چیز رو به تغییر است، با یک تئاتر جدید این مفهوم را منتقل کنم، زیرا دیگر زمان حرف زدن و بحث کردن نیست و باید دست به عمل زد و آنچه را که تا به حال در ذهنمای بوده به مرحله عمل رساند.
وی در ادامه گفت: برای آنکه خود ما نیز فقط حرف نزنیم، دست به خلق نمایشی زدیم که مبتنی بر بدن و عمل است و اگر صدایی شنیده می شود، تنها صداهای نامفهوم است. از این طریق شاید به نوعی بتوانیم جامعه را وادار کنیم که کمتر حرف بزند و بیشتر کار کند و تغییرات مورد نظرش را در محیط زندگی خود پیاده کند.
این کارگردان تئاتر درباره سبک اثر نمایشی خود گفت: در این نمایش، علاوه بر تکیه بر فیزیک بدنی بازیگران و استفاده از قدرت و انعطاف پذیری آنان از پانتومیم، که یک زبان نمایشی جهان شمول است، بهره برده ایم. در قسمت هایی هم از "مایم" (حالت های چهره ای بازیگر) در این نمایش استفاده کرده ایم و مهم تر از این ها بهره بردن از یک زبان خاص به اسم "گورملو" ( که یک زبان غیر مفهوم مبتنی بر آوا) است.
وی درباره دلیل انتخاب این سبک برای نمایش اش گفت: می خواستیم از یک زبان خاص استفاده نکنیم تا بتوانیم این اثر را در سراسر دنیا، برای همه ملیت ها، زبان ها و قومیت ها به نمایش بگذاریم و بتوانیم با آن ها ارتباط موثری داشته باشیم. زمانی می توانیم پیام نمایش خود را منتقل کنیم که به زبان مخاطب مجهز شویم تا او ما و نمایشمان را درک کند و زبان بدن و حرکت های فیزیکی و همان "زبان گورملو" بهترین پل ارتباطی نمایش با مخاطب غیر بومی است.
عیساوی در ادامه با توجه به اجرای اصلی این نمایش در خیابان، درباره تئاتر خیابانی در تونس و اثر نمایشی اش گفت: در تونس نمایش خیابانی زیاد اجرا نمی شود و ما جزء معدود گروه هایی هستیم که به اجرای نمایش خیابانی می پردازیم. دلیل ما برای اجرا در خیابان آن است که این تئاتر برای محرومان و درباره مشکلات مستضعفان است و تلاش می کنیم تا رویاهای آن ها را به تصویر بکشیم و با آن ها همدردی و همکاری کنیم.
در پایان این کارگردان تئاتر تصریح کرد: این نمایش را در جشنواره تئاتر کارتاژ در تونس، که یک جشنواره بین المللی است، اجرا کردیم و با استقبال خوبی روبرو شدیم. من 12 سال است که به کار تئاتر مشغولم و رشته اصلی من بازیگری است و مدرک این رشته را از موسسه عالی تئاتر تونس دریافت کرده ام و این اولین تجربه من در زمینه کارگردانی بود و خوشحالم که این نمایش توانسته تا به امروز رضایت تماشاگر خود را جلب کند./ی2
برچسب ها: تئاتر ، رویاپرداز ، عیساوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار