استعفاي ديويد پترائوس، رئيس سازمان جاسوسي آمريکا به دليل روابط نامشروع تعجب بسياري از کارشناسان و مقامات آمريکايي را برانگيخته است زيرا قرار بود وي اين هفته در مقابل کميته‌هاي اطلاعاتي سنا و مجلس نمايندگان آمريکا پيرامون اتفاقات مرگ سفير آمريکا در ليبي و عملکرد سيا شهادت دهد.

به گزارش سرويس سياسي باشگاه خبرنگاران؛ ديويد پترائوس به دليل رابطه نامشروع با زني که قرار بود زندگينامه وي را بنويسد، از سمت خود استعفا داد که با موافقت سريع اوباما مواجه شد. بسياري از سايت‌هاي خبري، تحليلي و کارشناسان سياسي آمريکايي اين دليل را صرفا بهانه‌اي براي مخفي کردن واقعيت‌ها دانسته‌اند.

کارشناسان که از استعفاي يکي از بزرگ‌ترين مقامات آمريکايي شگفت‌زده شده‌اند، با سوالاتي از اين قبيل روبه‌رو هستند:‌

*چرا تنها پس از گذشت دو روز از پيروزي اوباما، اف‌بي‌آي رسوايي اخلاقي پترائوس را فاش کرد؟ 

*چرا رئيس سيا قبل از انتخابات استعفا نداد؟ 

*آيا دولت اوباما از وي خواسته بود تا منتظر نتايج انتخابات شود؟ 

* و مهم‌ترين سوال اينكه چرا در حالي‌که يک هفته به پاسخ‌گويي پترائوس پيرامون حوادث مرگ سفير آمريکا مانده است، جريان رسوايي وي رو شده و استعفا مي‌کند؟ 

بيزينس‌ اينسايدر، يکي از سايت‌هاي تحليلي آمريکا، استعفاي رئيس سيا را مشکوک و آن را مرتبط با حملات 11 سپتامبر سال جاري به کنسولگري آمريکا در بنغازي ليبي و مرگ سفير آمريکا در اين کشور دانسته است.

بنابر اين گزارش، بن‌شاپيرو کارشناس محافظه‌گر آمريکايي، استعفاي رئيس سيا را رسوايي ديگري براي دولت اوباما دانسته که نشان دهنده آخرين سلسله از اقدامات دولت او براي مخفي کردن اطلاعات از مردم آمريکا است.

بيزينس‌ اينسايدر در ادامه به تحليل روبرت مورداک؛ غول رسانه‌اي آمريکا که صاحب دومين شرکت رسانه‌اي بزرگ دنيا است پرداخته که در توئيتر خود، استعفاي پترائوس به دليل رابطه نامشروع را بهانه‌اي دانسته و اذعان داشته: "استعفاي پترائوس، زمان‌ آن، همه چيز مشکوک است. اين همه ماجرا نيست، بايد داستان ديگري در ميان باشد".

ديلي‌ميل نيز به حواشي پيرامون استعفاي پترائوس رئيس اسبق سيا پرداخته و بيان مي‌کند که قرار بود، پترائوس، پنج‌شنبه هفته جاري درباره اتفاقات پيرامون مرگ سفير آمريکا در ليبي در مقابل کميته‌هاي اطلاعاتي مجلس نمايندگان و سنا پاسخ‌گو بوده و شهادت دهد‌ اما با اين استعفا او ديگر نمي‌تواند در اين جلسه شرکت کرده و شخص ديگري به نام ژنرال مايک مورل به جاي او حضو خواهد يافت.

بنابر خبر سايت پوليتيکو، اوباما، مورل را به سرعت به عنوان جايگزين موقت پترائوس انتخاب کرده است.

وب‌سايت Bredpart، در گزارش خود مي‌نويسد:‌ حال که اوباما پيروز انتخابات شده است، آن‌ها در حال پاک‌سازي کاخ سفيد هستند. دو چهره‌اي که با حوداث بنغازي مرتبط بودند، هيلاري کلينتون و پترائوس، کاخ سفيد را ترک مي‌کنند.

آيا پترائوس دست دولت اوباما را رو مي‌کرد؟

از انتقادات شديدي که به سيا و شخص رئيس اين سازمان پيرامون حمله به کنسولگري آمريکا مي‌شود، عملکرد ضعيف و نابهنگام سيا در کمک به کارمندان سفارت آمريکا است. هفته گذشته، فاکس‌نيوز، گزارشي منتشر کرد مبني بر اينکه کنسولگري از سيا درخواست کمک کرده است‌ اما سيا هيچ کار خاصي در قبال آن انجام نداده است در حالي که دو تيم جداگانه سيا يکي در بنغازي و يکي ديگر در طرابلس حضور داشته‌اند.

پايگاه تحليلي سي‌اس‌ مانيتور، نيز در سر مقاله امروز خود با مشکوک خواندن استعفاي پترائوس، آن را مرتبط با عملکرد ضعيف سيا در حادثه کشته شدن سفير آمريکا در بنغازي و حضور وي در براي پاسخگويي به سنا و مجلس نمايندگان دانسته است.

بر اساس خبر مانيتور، اعضاي کنگره و ديگر مقامات آمريکايي منتظر شنيدن پاسخ‌ها و بي‌کفايتي سيا در کنسو‌لگري آمريکا که منجر به مرگ مقام بلندپايه اين کشور در ليبي شد، هستند.

نظر مقامات و کارشناسان معروف آمريکايي درباره مشکوک بودن استعفاي پترائوس

از سوي ديگر سي‌ان‌ان نيز در گزارشي اعلام كرد پترائوس اطلاعات مبني بر نقش سيا در بنغازي را آنقدر مخفي نگه داشته بود که حتي هيلاري کلينتون با وي تماس گرفت تا اطلاعات را شخصا از رئيس سيا دريافت کند.

به گفته سناتور دايان فاينستاين‌، عضو کميته اطلاعات سنا، در مصاحبه با ان‌بي‌سي، رسوايي شخصي پترائوس نبايد منجر به استعفاي وي مي‌شد. ميزان رسوايي بايد بسيار بزرگ باشد تا فردي وادار به استعفا شود.

ريچارد فرمر، سخنگوي سابق ميت‌‌‌رامني اين استعافا را زير سوال برده و بيان مي‌کند: سوالات زيادي در مورد استعفاي پترائوس وجود دارد: چه کسي رابطه مخفيانه وي را رو کرده است؟ چرا اين کار قبل از انتخابات انجام نشد؟ آيا کاخ سفيد از او خواست تا منتظر بماند؟

کارشناس وب‌سايت تحليلي معروف HotAir در گزارش خود نوشت‌: چرا بايد رابطه شخصي رئيس سيا مانع کار وي شود؟‌ آيا به او چيزي پرداخت کرده بودند؟ يا اينکه داستان چيز ديگري است؟

لورا اينگراهام Laura Ingraham، نوسينده و سياستمدار معروف آمريکايي در توئيتر خود با اظهار تعجب نسبت به هم‌زمان بودن استعفاي رييس سيا و شهادت وي درسنا نوشته است:" تداخل؟ پترائوس بايد هفته ديگر درباره اتفاقات بنغازي پاسخگو باشد! يک بوهايي به مشام مي‌رسد"؟

انتهاي پيام/

برچسب ها: سیا ، پترائوس ، رسوایی ، استعفا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
باران
۱۴:۴۱ ۲۳ آبان ۱۳۹۱
این کار فقط فریب اذهان عمومی است .میخو اهند ذهن مردم ازتمام جنایاتی که اون مرتکب شده منحرف کنند و متوجه امری کنند که در کشور امریکا عادی و متداول است که همه سیاستمداران مرتکب چنین اعمالی می شوند.
Iran (Islamic Republic of)
حمزه اوشلی
۲۱:۵۳ ۲۱ آبان ۱۳۹۱
چوب خط چنیات این خون اشام ثمام شد بود یک جنایتکار دگر بسر کار میاید
Iran (Islamic Republic of)
الهام محمدیان فروشانی
۱۰:۱۹ ۲۱ آبان ۱۳۹۱
فساد اخلاقی در بین خارجیها شایع و چیز عجیبی نیست تاریخ مصرفش تموم شده بود.
Iran (Islamic Republic of)
محمد امین
۲۰:۱۰ ۲۰ آبان ۱۳۹۱
این ها واقعا خودشون رو مسخره میکنن یا ما ها رو؟

این که دیگه کاملا معلوم هست این دلیل غیر منطقی هست
آخرین اخبار