طرح شبکه نظارت و بازرسي مردمي (شبنم) که در بخش کالاهاي وارداتي در سال هاي اخير اجرايي شده است در بازار کالاهاي توليد داخل هم آغاز شد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران،‌ محمود اعلايي مجري طرح شبنم در مصاحبه با راديو اقتصاد با اعلام اينکه طرح شبنم هم اکنون اختياري است و با درخواست چند توليد کننده با نشان معتبر اجرايي شده است ، گفت: اين طرح از اواسط مهر با نصب برچسب بر روي برخي توليدات داخلي آغاز شده است تا از توليد کالاهاي جعلي جلوگيري شود.

وي اجراي طرح شبنم در بخش کالاهاي وارداتي را با هدف جلوگيري از قاچاق کالاها دانست و گفت: کالاهايي که از طريق قاچاق وارد مي شود اين برچسب را نمي تواند دريافت  کند و به راحتي از کالاهاي واردات قانوني قابل تشخيص است.

اعلايي گفت: اجراي طرح شبنم در بخش توليد داخلي هم سبب مي شود ، سودجويان نتوانند از برندها و نشان هاي معتبر داخلي براي توليد کالاهاي مشابه و با روندي جعلي استفاده کنند.

وي بدون اشاره به کالاهاي داخلي که مشمول طرح شبنم شده است ، گفت: شرکت هايي که برچسب شبنم را درخواست کرده اند ، اطلاع رساني خواهند کرد.

 اعلايي گفت: اين هفته تفاهم نامه سه جانبه اي ميان شرکت راهبران ، سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليد کنندگان و انجمن حمايت از حقوق مصرف کنندگان امضا مي شود تا اجراي طرح شبنم در بخش توليدات داخلي هم با سرعت بيشتري به پيش رود.

وي افزود: مصرف کنندگان مي توانند از کيفيت و سلامت کالاهاي توليد داخل مطمئن شوند.

وي افزود : با اجراي طرح شبنم و الصاق برچسب اصالت بر روي کالاها امکان استعلام و رهگيري کالاهاي داراي اين کد از زمان واردات يا توليد تا زماني که به دست مصرف کننده نهايي مي رسد،فراهم شده است.

اعلايي با بيان اينکه در طرح شبنم چهار شيوه براي استعلام کالاها طراحي شده است ، افزود : خريداران کالا با ارسال کد ان کالا با تلفن ثابت يا همراه به شماره اي که بر روي برچسب شبنم درج شده است و نيز مراجعه به سامانه اينترنتي طرح شبنم به نشاني (shabnam.ir) مي توانند اصالت و هويت کالاي مورد نظر خود را استعلام کنند. 

اين مقام مسئول در وزارت صنعت ، معدن و تجارت نصب نرم افزار ويژه ، بر روي گوشي تلفن همراه را يکي ديگر از شيوه هاي استعلام کالاها اعلام کرد و گفت : شهروندان مي توانند با نصب نرم افزار بارکد خوان بر روي گوشي تلفن همراه خود از برچسب الصاق شده بر روي کالاي مورد نظر عکس بگيرند و سپس به طور خودکار گوشي امکان ارسال عکس به سامانه طرح شبنم و استعلام اصالت کالا را فراهم مي آورد.

وي تصريح کرد: نرم افزار بارکد خوان بر روي سامانه طرح شبنم به صورت رايگان قابل انتقال است و هزينه اي ندارد.

اعلايي با بيان اينکه طرح شبنم تا کنون درباره پنج گروه کالايي که سلامت احاد جامعه و اقتصاد کشور را بيشتر تحت تاثير قرار مي دهد، اجرا شده است، اين اقلام را شامل تجهيزات پزشکي، وسايل آرايشي و بهداشتي، لوازم خانگي ، دستگاه ها و قطعات رايانه اي، برخي مصالح ساختماني و نيز اسباب بازي ها اعلام کرد و گفت : به زودي اجراي طرح شبنم در بخش کالاهاي وارداتي کامل خواهد شد. 

مجري طرح شبنم با اشاره ضريب بالاي امنيت برچسب هاي الصاقي بر روي کالاهاي مشمول اجراي اين طرح گفت : جعل برچسب تهيه شده در طرح شبنم بسيار سخت و دشوار است و هريک از برچسب هاي الصاق شده بر روي هزاران نمونه از يک کالاي مشابه کاملا منحصر بفرد و متفاوت از ساير برچسب هاست./عب
برچسب ها: اجرا ، طرح ، شبنم ، کالا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار