گزارش هايي که روز جمعه در آمريکا منتشر شد حاکي است مقامات پنتاگون يک ساعت پيش از وقوع حمله به کنسولگري آمريکا در بنغازي ليبي از اين حمله خبردار شده بودند اما زمان کافي براي اعزام نيروهاي مستقر در اروپا به بنغازي را نداشته اند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  خبرگزاري رويترز ، مسئولان ارشد دفاعي آمريکا که نخواستند نامشان فاش شود در اين گزارش اين موضوع را که پنتاگون موفق نشده است به موقع نيروهاي کمکي را براي شکستن محاصره کنسولگري آمريکا يا هواپيماهاي بدون سرنشين را براي بيرون راندن مهاجمان اعزام کنند رد کردند.
يک مسئول وزارت دفاع آمريکا تاکيد کرد پنتاگون به سرعت وارد عمل شد ، تفنگداران دريايي، نيروهاي وي‍ژه و ساير عوامل نظامي يا به کار گرفته شدند و يا در جريان حمله به کنسولگري بسيج شدند اما متاسفانه هيچ گزينه ديگري در آن زمان کوتاه ممکن نبود.
واکنش نهادهاي مختلف آمريکا به ماجراي حمله به کنسولگري آمريکا در بنغازي که به مرگ چهار آمريکايي از جمله کريستوفر استيونس سفير ْآمريکا منجر شد در هفته هاي آخر مبارزات انتخاباتي آمريکا به يکي از موضوعات سياسي حساس بدل شد.
سيا و وزارت امور خارجه آمريکا پيش از اين گزارش هاي خود را از ماجراي حمله به کنسولگري آمريکا در بنغازي منتشر کرده بودند و روز جمعه پنتاگون دست به چنين اقدامي زد.
به موجب سند پنتاگون، فرماندهي نيروهاي آمريکا در آفريقا، مستقر در آلمان فرمان اعزام يک فروند هواپيماي بدون سرنشين نظارتي را هفده دقيقه پس از آغاز حمله مهاجمان به کنسولگري آمريکا به بنغازي صادر کرد اما بيش از يک ساعت زمان براي رسيدن اين هواپيما به بنغازي زمان لازم بود.
دفتر لئون پانتا، وزير دفاع آمريکا پنجاه دقيقه بعد از آغاز حوادث از اين ماجرا با خبر شد و شخص پانتا در حالي که براي ديداري از قبل برنامه ريزي شده با باراک اوباما رئيس جمهور و ژنرال مارتين دمپسي رئيس ستاد مشترک نيروهاي آمريکايي عازم کاخ سفيد بود بلافاصله از ماجرا آگاه شد.
اين سه مقام آمريکايي در اين نشست که درست هفتاد و هشت دقيقه بعد از آغاز حمله شروع شد درباره اين ماجرا گفتگو کردند.
بر اساس گاهشمار پنتاگون، پانتا و دمپسي براي يک رشته گفتگوي تازه با ژنرال کارتر هام رئيس فرماندهي نيروهاي امريکايي در آفريقا و شماري ديگري از مسئولان نظامي به پنتاگون بازگشتند تا حمله تلافي جويانه را طراحي کنند.
هنگام بازگشت به پنتاگون تيم سيا مشغول تخليه کارکنان کنسولگري آمريکا بودند اما سفير ناپديد شده بود. جسد  وي در بيمارستاني محلي شناسايي شد و به نظر مي رسد وي در محوطه کنسولگري که مهاجمان به آتش کشيده بودند دچار خفگي شده است.
سه قرباني ديگر آمريکايي در حمله به کنسولگري و دفتر سيا در همسايگي کنسولگري کشته شدند.
يک مقام بلندپايه دفاعي به خبرنگاران گفت: هنگامي که اولين اطلاعات را دريافت کرديم سناريوهاي مختلفي را براي پايان دادن به اين حمله در نظر داشتيم اما نمي شد پيش بيني کرد که آيا ماجرا چند ساعت يا چند روز طول خواهد کشيد.
در نشست هاي بحران پنتاگون؛ بنا شد دو واحد ضد تروريستي تفنگداران دريايي و دو واحد نيروهاي ويژه براي تامين امنيت سفارت آمريکا در طرابلس و کسنولگري بنغازي اعزام شوند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار