اهداي كتاب به عنوان يك وسيله براي فرهنگ سازي بايد به فرهنگ كتابخواني منجر شود.

احمد شاكري، ( نويسنده) در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران؛  با اشاره به اين كه اهداي كتاب بايد به فرهنگ كتابخاني منجر شود، افزود: مقوله اهداي كتاب به عنوان يك برنامه خاص و نام گذاري يك روز با عنوان "هديه كتاب به آن ها كه دوستشان داريم" در رشد فرهنگ كتابخواني، عرضه كتاب و نشر مي تواند نقش داشته باشد.
وي گفت: هدف از اهداي كتاب، خوانش و ترويج كتاب است و اگر روزي به توجه هر چه بيشتر به مبحث اهداي كتاب، اختصاص بيابد، توان تاثيرگذراي خوب در متن جامعه را خواهد داشت .
اين نوسنده با اشاره به اين كه سنت اهداي كتاب به كتابخانه هاي از گذشته تا به حال در نزد بزرگان ما ارج نهاده شده، اظهار داشت: ما هم سنت اهداي كتاب را حفظ كرده و آن را عملي پسنديده مي دانيم.
شاكري توجه به شيوه هاي درست انتخاب در ترويج فرهنگ كتاب خواني از طريق اهداي كتاب را مفيد دانست و تصريح كرد: نكته اين است كه چگونه كتاب بايد انتخاب شود و امور زيادي چون نويسنده، مراكز نشر و تبليغ در اين ميان موثر است.
وي به فرمايشات مقام معظم رهبري درباره سير مطالعاتي اشاره كرد و گفت: كتاب بايد با توجه به شرايط مخاطبان انتخاب شود و انتخاب كتاب براي ديگران توسط يك نفر كار درستي به نظر نمي رسد.
اين نويسنده افزود: اهداي كتاب به معناي تجويز دارو براي درمان درد هاي رواني و روحي است.
شاكري به لزوم تعيين و تعريف سير مطالعاتي براي افراد در سنين و با علايق مختلف اشاره كرده و اظهار داشت: منابع و مراجع مختلفي در سطح بين الملل تا امروز دست به تعيين و تعريف سير مطالعاتي براي اقشار مختلف زده اند، عموماً در ادبيات غربي چنين چيزي وجود دارد.
وي افزود: در كشور ما نيز برخي از نويسندگان به ارائه فهرست آثار مناسب براي خوانش پرداخته اند و جشنواره ها نيز اغلب به اين فهرست رسيده اند، اما اين ها همه فهرست  بوده و كافي نيست.
اين نويسنده در ادامه گفت: البته اين فهرست ها گر چه خوب هستند اما توجه خاصي به تعدد اقشار سني و علايق شخصي ندارند.
شاكري بي اطلاعي از مضمون كتاب هاي قابل معرفي را در بي تاثيري اهداي كتاب در ترويج فرهنگ كتابخواني دانست و اظهار داشت: همچنان مقوله سير مطالعاتي در كشور ما، موضوعي بكر و كار نشده است.
وي تصريح كرد: لذا مخاطب تشنه سير مطالعاتي است زيرا با توجه به تعدد كتاب هاي منتشر شده در طول سال براي گزينش كتاب قابل خوانش، سردرگم مي مانند.
اين نويسنده اظهار داشت: سير مطالعاتي را يك فرد نمي تواند تعيين و تهيه كند و چند مجموعه در كنار هم بر اساس روشي صحيح توان تهيه و تدوين چنين سيري را دارند./ص
برچسب ها: ادبیات ، هدیه ، کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.