معاون برنامه ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مسئله جمعیت به صورت یک اندام وارده مطرح است و همه کشورها در عدم تعادل جمعیت قرار گرفته اند.

به گزارش خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ اسحاقی، معاون برنامه ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی صبح امروز در چهل و چهارمین همایش معاونین آموزشی که در سالن همایش های دانشگاه گیلان برگزار شد طی سخنرانی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی دو یا سه سند را تدوین کرده که نظام آموزشی در آن نقش موثری داشته است.

وی افزود: محور دوم در سند بنیادی گسترش كشور بود و محور سوم که نقشه تدبیر کشور است در حال تدوین است.

گام های اولیه در خصوص این محورها برداشته شده است چنانچه در گام اول تحلیل وضیت فرهنگی کشور در محورهای مختلف تحلیل و در شورای عالی تعیین شده که یکی از این مباحث گزارش جمعیت بود که این مسئله نیز به مقام معظم رهبری ارائه شده است و از نظر محتوا این موضوع مورد تائید کارشناسان قرار گرفته است .

اسحاقی تصریح کرد :جمعیت کشور ایران از سال 1358 مورد تائید امام خمینی (ره) بوده است و ایشان در آن سال این تعبیر را داشتند که کشور ایران این گنجایش را دارد که جمعیت آن به 150 تا 200 میلیون نفر برسد، هم اکنون نیز مقام معظم رهبری نیز گنجایش جمعیت 150 میلیون نفری را گزارش داده اند و این امر محقق کرده که به اهداف مورد نظرمان برسیم.

وی اظهارداشت: هم اکنون همه کشورها در عدم تعادل جمعیت قرار گرفته اند و مسئله جمعیت به صورت یک اندام واره است و همه اعضای این اندام واره به صورت تعادل باشد البته بحث تغییرات جمعیتی  هم بحثی در همین خصوص است که هدف سیاست های جمعیتی این است که ساختار کلی جمعیت برای حفظ تعادل حفظ شود و مطالعات لحظه ای و رصدی صورت گیرد.

*پیری جمعیت در درازمدت و انقراض نسلی از جمله اثرات کاهش جمعیت در کشور است


اسحاقی در ادامه گفت: سرمایه اصلی کشور و ملت ها انسان ها هستند و هرچه منابع انسانی بیشتر باشد آن کشور پیشرفته تر است.

 وی در ادامه به جمعیت و رشد جمعیت در گذشته و هم اکنون در ایران اشاره کرد و گفت: در گذشته تعداد رشد جمعیت ایران در خصوص میانگین موالید 6/4 بوده و هم اکنون در سال 90 به 4 رسیده است .

وی افزود: سیاست های جمعیتی  و تصیمیم هایی که در این خصوص گرفته می شود برای 50 سال آینده است چنانچه آمارها در این خصوص است که در سال 67 میزان باروری در ایران به 6/2 درصد سال 71 به 4 سال 79 به2/1 درصد سال 85 به 1/8درصد و سال 90 به 1/7 رسیده است و اگر میزان موالید به زیر 2/1 درصد برسد نشان از این است که پیری جمعیت در دراز مدت و انقراض نسلی در کشور به وجود می آید.

وی تصریح کرد:  برخی از جمعیت شناسان نگرانی خود را در خصوص رشد جمعیت در سال 71 اعلام کرده اند و این امر تا هم اکنون در شورای عالی انقلاب فرهنگی مانده است البته ما این را باید در نظر بگیریم که کاهش رشد جمعیت چالش های متفاوتی از جمله چالش جمعیت، چالش فرهنگی، چالش اجتماعی، چالش سیاسی و چالش امنیتی را در کشور بوجود می‌آورد.

وی اظهار داشت:‌ از نظر جمعیت باید بگوییم که با کاهش آن میزان باروری کاهش یافته حجم جمعیت در درازمدت کاهش یافته و البته نیرویی که در سطح کار قرار بگیرند نیز کاهش می یابد و جمعیت کشور به سرعت به سمت سالمندی و حتی افزایش مهاجرت را در پی دارد.

*ایران از نظر کاهش میزان جمعیتی در میان کشورهای اسلامی بعد از آلبانی رتبه اول را دارد
اسحاقی در ادامه در خصوص کاهش جمعیت در کشورهای اروپایی گفت: هم اکنون کشورهای اروپایی در زیر خط باروری قرار دارند و این در حالی است که از 50 سال پیش این خطر را احساس میکردند و کشورهایی همچون ایران را به کم بودن فرزند و کاهش نسل تشویق کرده و خودشان به سمت افزایش تعداد نسل و فرزندان حرکت می کردند .

وی افزود:‌استان گیلان در میان سایر استان ها پاین ترین نرخ باروری را دارد و این را باید در نظر بگیریم که توسعه آینده هر استان و کشور تحت عنوان این  مسئله قرار می گیرد چنانچه کشورهای اروپایی هم اکنون از 50 سال قبل تا الان خواسته اند که خود را از کمبود تعداد نسل بیرون بکشند اما نتوانسته اند و ما که در این امر و بررسی آن بیست سال تاخیر داشته ایم وضعیت ما دشوار است.

وی افزود: ایران از نظر کاهش میزان جمعیتی در کشورهای اسلامی بعد از آلبانی در رتبه اول قرار دارد چنانچه میانگین ازدواج در میان مردان به بیست شش سالگی و میانگین ازدواج زنان در کشور به بیست و سه سالگی رسیده است و این درحالی است که میزان بودجه ای که برای افزایش جمعیت در کشور در نظر گرفته شده است در سال 70 دو میلیارد تومان و در سال 91 دویست و بیست میلیارد تومان بوده است و ما باید سعی کنیم که بیشترین نرخ باروری را داشته باشیم.

وی در پایان تصریح کرد: اصلاح نگرش و برنامه های درسی، تناسب سازی نظام آموزشی کشور در ساختار نظام آموزشی ، طراحی نظام آموزشی ویژه دختران و کاهش تعداد واحدهای درسی در یک بحث از جمله برنامه ها و وظایفی که بر عهده نظام آموزش عالی قرار گرفته است./ح


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار