معاون دارو و غذای علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد مصرف بی‌رویه دارو را نوعی سم دانست و گفت: تا آن‌جا که ممکن است از مصرف خودسرانه دارو جلوگیری شود چرا که بسیاری از داروها از جمله استامینوفن بیشترین عوارض کبدی را دارد و در صورت مصرف بی‌رویه اثرات سوء و جبران ناپذیری بر جای می‌گذارد.

رحمت الله افشاردر گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج  گفت: در سال گذشته بیشترین تجویز دارو  از یک میلیون و 467 هزار نسخه پزشک عمومی و متخصص در کمیته تجویز و مصرف منطقی دارو بررسی شده که از این تعداد 10 دارو بیشترین مصرف را در سطح این استان داشته است.
این پزشک کهگیلویه و بویراحمدی ابراز داشت: با توجه به این‌که پزشکان از کرتیکو تیروئیدها به عنوان داروی ضد التهاب به بیماران تجویز می‌کنند و استفاده بی‌رویه آن موجب ضعف در سیستم دفاعی بدن می‌شود، متأسفانه بسیاری از افراد به عنوان داروی دوپینگ جهت افزایش چاقی نیز از آن استفاده می‌کنند.
افشار میزان درصد داروهای تزریقی در کهگیلویه و بویراحمد را بالا ذکر کرد و گفت: آنتی‌بیوتیک‌ها، دگزامتازون و استامینوفن بیشترین استفاده در این استان را دارند و 14 درصد بیماران از آمپول دگزامتازون استفاده کرده که این امر از نظر پزشکی مناسب و رضایت‌بخش نیست. /س

برچسب ها: یاسوج ، کبد ، استامینوفن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.