محمود عباس در مصاحبه ای گفته بود که به بازگشت برای زندگی به شهر صفد در الجلیل که زادگاه وی است، نمی‌اندیشد؛ اگر چه دوست دارد شهر صفد را که در داخل اراضی اشغالی سال 1948 واقع شده است، ببیند اما تمایلی به زندگی در آن ندارد.

ابه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، ین گفتار محمود عباس، عملاً تصویب موقعیت رژیم اشغالگر در سرزمین مقدس فلسطین است، به طوری که  شیمون پرز رئیس رژیم صهیونیستی با استقبال از اظهارات اخیر رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که در واقع اشاره تلویحی به حذف حق بازگشت آوارگان فلسطین داشت، اظهارات وی را «شجاعانه» خواند.

این در حالی است که جنبش حماس اظهارات عباس را محکوم کرده و خواستار برگزاری تظاهرات در محکومیت سخنان عباس در نوار غزه شده است.

اسماعیل هنیه نیز در واکنش به اظهارات عباس گفت که اظهارات وی دربردارنده خطرات زیادی است و به حق بازگشت و سرنوشت 6 میلیون فلسطینی آسیب می‌رساند.

وی تصریح کرد: عباس حق ندارد از شهر فلسطینی، عربی و اسلامی که همچنان در مرز فلسطین است، چشم‌پوشی کند.

وی تاکید کرد: هیچ کس حق ندارد حتی از یک وجب از خاک فلسطین چشم‌پوشی کند و یا حق بازگشت به سرزمین فلسطین را نادیده بگیرد.

در همین زمینه،  بنیامین نتانیاهو امروز در ابتدای نشست کابینه اعلام کرد که آماده است همین امروز بر سر میز مذاکره با فلسطینیان بازگردد.

بنا بر اعلام رادیو ارتش اسرائیل، نتانیاهو همچنین گفته است که «محمود عباس» باید به میز مذاکره بازگردد و این تنها کاری است که اراده واقعی عباس برای مذاکره را نشان می‌دهد.

بسیاری از اسرائیلی‌ها نتانیاهو را متهم کرده‌اند که نتوانسته هیچ اقدامی در جهت مذاکره با فلسطینی‌ها انجام دهد و به همین جهت از سرگیری مذاکرات با فلسطینیان آن هم در آستانه انتخابات، فرصت بسیار ارزشمندی برای نتانیاهو به شمار می‌آید.

تاکنون صحبت‌های عباس با واکنش‌های مختلفی در داخل اسرائیل مواجه شده است. «آویگدور لیبرمن» وزیر خارجه رژیم‌صهیونیستی به این اظهارات واکنش منفی نشان داده و عباس را به تلاش برای اثر گذاشتن بر نتایج انتخابات کنست اسرائیل متهم کرد. این در حالی است که «شیمون پرز» رئیس رژیم‌صهیونیستی به صحبت‌های عباس واکنشی مثبت نشان داده و از آن استقبال کرد.

کریستین ساینس مانیتور(http://www.csmonitor.com) اشاره می‌کند که موضوع بازگشت به سرزمین‌های اشغالی، از جمله مهمترین درخواست‌های مردم فلسطین است و شناخت این حق، برای آنان به منزله به رسمیت شناخته شدن چندین دهه آوارگی آنها و دوری از سرزمین‌هایشان است.

این روزنامه در پایان به نظر «غسان خطیب»، سخنگوی سابق تشکیلات خودگران می‌پردازد که بر این باور است، طرفین پیش از این درباره راهکاری برای رسیدن به توافق مذاکره کرده و راه‌هایی از جمله پرداخت اشکال گوناگونی از غرامت را مورد بحث قرار داده‌اند و در ‌‌نهایت تا جایی که می‌شود میزان افرادی که به سرزمین‌هایشان باز می‌گردند محدود شود.

با این حال، به باور وی، اشتباه عباس این بوده که بدون دریافت ما به ازای مشخص و حتی پیش از برگزاری مذاکرات، با پیش شرط اسرائیلی‌ها موافقت کرده است. به نظر خطیب،‌‌ رها کردن درخواست بازگشت به سرزمین و یا هر رفتاری که حاکی از چنین کاری باشد، بسیار تحریک آمیز است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.