مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: سالانه یک میلیون و 100 هزار تن محصولات متنوع کشاورزی در استان اردبیل فرآوری و روانه بازار مصرف می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل/ احمد بالایی امروز در جلسه بررسی مشکلات و موانع توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی در اردبیل افزود: صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی تکمیل کننده چرخه تولید این محصولات است و نقش بسزایی در تامین و برقراری امنیت غذایی دارد.

وی کاهش ضایعات، اشتغالزایی، افزایش صادرات غیر‌نفتی وارتقای ارزش افزوده بخش کشاورزی را از مزایای صنایع تبدیلی این بخش اعلام کرد و گفت:‌ در استان اردبیل محور توسعه بخش کشاورزی است و به یقین صنایع تبدیلی نیز متناسب با آن باید از رشد و توسعه یافتگی حقیقی برخوردار باشد.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به تعامل بخش صنعت و کشاورزی به عنوان یک چرخه حقیقی در تنوع‌بخشی به محصولات تولیدی و صنعتی افزود: ما می‌توانیم با بهره‌گیری از ظرفیت 685 هزار هکتاری اراضی کشاورزی مستعد محصولات متنوعی تولید و با فرآوری و تبدیل آنها یک فرصت استثنایی را در اشتغال و رونق اقتصادی فراهم آوریم.

بالایی گفت: ما قادر هستیم سالانه 3 میلیون تن مجصولات زراعی، دامی و باغی تولید کنیم که تبدیل این محصولات به محصولات فرآوری شده می‌تواند قابلیت‌های ممتازی را برای ما به وجود آورد.

وی همچنین افزود:‌ البته این میزان تولید با بهره‌گیری کامل از فضای آب و خاک استان و تنوع شرایط اقلیمی و نزولات جوی تا سقف 4 میلیون قابل افزایش است که با این استعداد بخش کشاورزی می‌توان صنایع تبدیلی را تقویت کرد.

بالایی با بیان اینکه از 3 هزار هکتار باغات استان 400 هزار تن محصولات سر‌درختی تولید می‌شود، گفت: ظرفیت فرآوری محصولات ما در بخش باغی بسیار پایین است و ما حتی در سورتینگ و بسته‌بندی محصولات زراعی و باغی با مشکلاتی روبه‌رو هستیم.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه اهمیت سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات باغی نظیر کمپوت و پوره میوه‌ای را یادآور شد و افزود: این زمینه و بستر مساعدی را فراهم می‌آورد تا بخش کشاورزی به ارزش افزوده حقیقی برسد./س 

برچسب ها: اردبیل ، محصول ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.