سازمان عفو بین‌الملل، نخست وزیر انگلیس را به دلیل اقداماتش برای فروش اسلحه و مهمات به دولت‌های سرکوب‌کننده و دیکتاتور در خاورمیانه به شدت مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، دفتر سازمان عفو بین‌الملل در انگلیس از دولت این کشور خواست تا به طور قاطع و روشن تضمین کند که اسلحه‌هایش در کشورهایی مثل عربستان، امارات‌متحده عربی، بحرین و... که در آنها حقوق بشر نقض می‌شود، مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

دیوید کامرون،‌ نخست وزیر انگلستان در طول سفر سه روزه‌اش به خاورمیانه به دنبال معاملات کثیفی چون فروش تسلیحات نظامی به چند کشور دیکتاتوری در این منطقه است. انگلستان قرار است در این معاملات 100 فروند جت جنگی به ارزش شش میلیارد پوند به عربستان، امارات و عمان بفروشد.

آلن هوگارت، سرپرست امور دولت و سیاست در عفو بین‌الملل اظهارکرد: دولت انگلیس نباید اسلحه‌های خود را به کشورهایی بفروشد که در آنها حقوق بشر به طور آشکار نقض می‌شود و اکنون نخست‌وزیر این کشور باید تجارت نابودکننده خود را پایان دهد.

وی همچنین هشدار داد که در گذشته نیز نیروهای هوایی عربستان سعودی با استفاده از بمب‌های تورنادو ساخت انگلستان در حملاتش علیه غیرنظامیان یمنی‌ جان صدها و یا حتی هزاران نفر را گرفت.

هوگارت در ادامه افزود: شمار زیاد دسته چک‌های عربستان در گذشته‌ نشان‌دهنده این حقیقت است که این کشور در سایه حکومت دنیا در برابر سوابق روشنش در نقض حقوق بشر به راحتی می‌تواند اسلحه خریداری کند.

براساس گزارش به نقل از ستاد حقوق بشر؛ در ماه ژوئیه سازمان عملیات مبارزه با تجارت اسلحه طی بیانیه‌ای سیاست‌های ریاکارانه دولت انگلیس در تجارت اسلحه طی بیانیه‌ای سیاست‌های ریاکارانه دولت انگلیس در تجارت اسلحه را محکوم کرد. این سازمان اعلام کرد انگلیس در حالی اقدام به فروش اسلحه به کشورهای غاصب می‌کنند که از پیمان تجارت اسلحه حمایت می‌کند.

این کشورها اغلب موجب نگرانی حقوق بشر هستند و سوابق بسیاری مبنی بر نقض حقوق بشر دارند. پیش از این نیز گروه‌های حقوق بشری کشورهایی چون انگلیس، فرانسه و آمریکا را به دلیل فروش اسلحه به دیگر دولت‌ها که در آن‌ها نقض حقوق بشر وجود دارد مورد انتقاد قرار داده و پایان معامله اسلحه به چنین کشورهایی را خواستار شده‌اند.

انتهاي پيام/پ3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار