یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با وجودي که تلاش کرد باز هم در راستاي اهداف غرب ایران را به عدم همکاري محکوم کند، ولي نتوانست اين حقيقت را ناديده بگيرد که اهداف فعاليت هسته‌اي ايران کاملا صلح آميز است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري آسوشیتدپرس، یوکیا آمانو روز دوشنبه گزارش خود را به مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد.
 آمانو در عين حال اذعان کرد که آژانس تایید می‌کند که مواد هسته‌ای ایران، برای مصارف نظامی تبديل نشده اند.
در عین حال نماينده کشورمان نزد سازمان ملل متحد از برخورد تبعيض آميز برخي قدرت هاي غربي و اژانس در موضوع هسته اي و کمک آن ها به رژيم صهيونيستي با وجود ادامه بي اعتنايي اين رژيم به ان. پي. تي ابراز تاسف کرد.
محمد خزاعي در نشست مجمع عمومي سازمان ملل که درباره گزارش سالانه آژانس بين المللي انرژي اتمي برگزار شد ، از بي توجهي به زرادخانه هسته اي خطرناک رژيم صهيونيستي در گزارش مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي انتقاد کرد.
وي ضمن تاکيد بر لزوم رعايت اصل بي طرفي و رفتار حرفه اي از سوي آژانس بين المللي انرژي اتمي، گفت جمهوري اسلامي ايران همراه با ساير کشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها ، مخالف تلاش برخي کشورها براي سياسي کردن فعاليت هاي آژانس مانند برنامه همکاري هاي فني است و پايان هر گونه مداخله در امور اين آژانس را خواستار است.
وي افزود اين گونه اقدامات مي تواند اقتدار، کار آمدي و اعتبار آژانس بين المللي انرژي اتمي را در معرض خطر قرار دهد و اعتبار ان. پي. تي و حق مسلم اعضاي آن براي توسعه تحقيقات، توليد و استفاده از انرژي هسته اي با اهداف صلح آميز و بدون هر گونه تبعيض را با مشکل مواجه کند.
خزاعي از رويکرد تبعيض آميز، گزينشي، محدودکننده و توام با انگيزه سياسي کشورهاي توسعه يافته در همکاري هاي هسته اي ابراز تاسف کرد و گفت رژيم صهيونيستي تاکنون به معاهده ان. پي. تي نپيوسته و داراي برنامه خارج از پادمان هاي هسته اي است ، اما با اين حال بر اساس اسناد متقن ؛ برخي از قدرت هاي غربي مانند آمريکا، انگليس و فرانسه به رژيم صهيونيستي کمک اتمي کرده اند.
وي افزود اين رژيم در حال حاضر داراي يکي از بزرگ ترين زردخانه هاي سلاح اتمي در جهان است که بسيار مايه نگراني جهانيان شده اما در گزارش اخير مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي، هيچ اشاره اي به آن نشده است.
نماينده کشورمان نزد سازمان ملل متحد افزود جمهوري اسلامي ايران مفتخر به اعمال حق مسلم خود در استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي است و در عين حال کاملا به تعهدات حقوقي خود در اين رابطه متعهد بوده و فعاليت هاي هسته اي ايران کاملا با اهداف صلح آميز بوده و هست.
محمد خزاعي در ادامه سخنان خود درباره مطالعات ادعايي درباره برنامه هسته اي ايران که در گزارش آژانس به آن اشاره شد گفت اين ادعاها در واقع گزارش ها و نمودارهاي جعلي نامعتبر هستند و به همين علت، آژانس از در اختيار قرار دادن آن ها به ايران خودداري کرده است.
وي افزود با توجه به اين که اکثر اين اطلاعات جعلي توسط رژيم صهيونيستي و متحدان غربي اش تهيه شده است، به راحتي مي توان نتيجه گيري کرد که اين گونه اطلاعات، همانند کاريکاتور بچه گانه اي که نخست وزير اين رژيم در اوايل مهر ماه در مجمع عمومي نمايش داد، بي اعتبار است.
برچسب ها: آمانو ، آژانس ، ایران ، هسته ای
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار