سال ها پيش برخي از کارشناسان محيط زيست براي نخستين بار با نگاهي اقتصادگرا از زباله ها به عنوان طلاي کثيف ياد مي کردند.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران، تصور اين که زباله بتواند نقش تعيين کننده داشته باشد براي عامه  مردم دشوار بود و از نظر مردم زباله، پسماندهاي آلوده اي بودند که به نوعي بايد آن را از زندگي خود دور مي کردند و براي از بين بردن آن هم چاره اي جز پرداخت هزينه هاي گزاف معدوم کردن وجود نداشت، هزينه هاي که دولت و يا مردم يا هر دو به طور مشترک بايد پراخت مي کردند.
اما امروزه به عنوان يک منبع درآمد و ايجاد اشتغال محسوب مي شود و حتي به عنوان يک عامل الهام بخش و ماده خام دست مايه خلق آثار هنري شده اند و حالا با توجه به اين که طلاي کثيف به عنوان يک منبع درآمد و ايجاد اشتغال محسوب مي شود شهرداري منطقه يك در اين خصوص اقداماتي انجام داده است.
به گفته مسئول بازيافت شهرداري منطقه يک، مهدي جمشيديان، 400 تن زباله خشک در سطح منطقه يك جمع آوري مي شود و جمع آوري زباله تر و خشک به طور جداگانه انجام مي شود.
بخش اصلي تفکيک زباله تر و خشک در حال حاضر توسط بخش خصوصي انجام مي شود که زباله هاي خشک را از پسماندهاي بيرون ريخته شده جدا مي کنند اما نکته مهم در اين زمينه آموزش دادن خانواده براي انجام اين تفکيک قبل از بيرون گذاشتن زباله ها است.
وي در ادامه بيان کرد: آموزشگرهاي اداره بازيافت به درب منازل مي روند و آموزش هاي تفکيک زباله را به صورت چهره به چهره به شهروندان مي دهند.
طرح تفکيک زباله تر و خشک از مبدا يکي از اصلي ترين حلقه هاي زنجيره بازيافت و بهره برداري از زباله است که اگرچه برنامه ريزي براي اجراي اين طرح از سالها پيش مورد نظر بوده اما اجرايي شدن آن اخيرا به طور جدي مورد  توجه قرار گرفته است و امکانات لازم براي انجام آن تا حدي فراهم شده است.
جمشيديان اشاره کرد: به صورت گسترده تر آموزش هاي تفکيک زباله در مدارس به اصناف و به صورت پوستر و بنر انجام مي شود و تفکيک زباله در منطقه يك بين 20 تا 22 درصد و رقمي بين 85 تا 100 تن در روز را در بر مي گيرد.
وي تصريح کرد:‌ تفکيک زباله در سوله اداره بازيافت صورت مي گيرد و از آنجا به بخش هاي خصوصي فرستاده مي شود.
در چنين شرايطي برگزاري سمينارها و نشست هاي علمي براي استفاده بهينه از زباله و بازيافت آن و اجراي طرح هاي مختلف براي تفکيک پسماندهاي خشک و تر و بازيافت مواد گامي بسيار مهم و ضروري محسوب مي شود که اگرچه دير هنگام برداشته شده اما حرکتي تحسين برانگيز است و مي تواند تا جايي پيش برود که بازيافت زباله ها هزاران فرصت شغلي ايجاد کند و سبب افزايش توليد و افزوني درآمد ملي شود./ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار