معاون درمان با تاكيد براين كه پزشك خانواده تنها راه حل مشكلات نظام سلامت است خواستار نقد سازنده از سوي منتقدين اين برنامه شد.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛ دكتر حسن اماي رضوي در پاسخ به برخي از انتقادات مطرح شده نسبت به اجراي برنامه پزشك خانواده اظهار داشت: برخي از افرادي كه ممكن است خودشان در زمان هايي مسئوليت داشتند و تلاش هايي را براي اجراي برنامه پزشك خانواده كردند، اظهار نظرهايي مي كنند كه گاهي اين اظهار نظرها كارشناسانه نيست.

وي تصريح كرد: اگر ما اطلاعات جديدي از كارهاي انجام شده براي اجراي برنامه پزشك خانواده نداريم نبايد عدم اطلاع را با اظهار نظرهاي خود همراه كنيم.

دكتر امامي رضوي اضافه كرد: منتقدين بهتر است براي ارتقا و تكميل برنامه نظرات سازنده خود را در جلسات كارشناسي مطرح كنند.

معاون درمان در پاسخ به طرح برخي از انتقادات ديگر مبني بر اين كه در حال حاضر براي ارجاع بيماران به سطح دو و سه و مراجعه آنها به پزشكان متخصص و فوق تخصص هيچ ساماني وجود ندارد، گفت: همه كساني كه اين  نقد را مي كنند كه بايد با احتياط حركت كرد و شرايط كشور را در نظر گرفت آيا قبول ندارند كه در شرايطي كه ما در اقتصاد مقاومتي هستيم نبايد به دنبال برنامه هاي هزينه اثر بخش باشيم.

وي با طرح اين پرسش كه آيا پزشك خانواده هزينه اثر بخش ترين برنامه در نظام سلامت نيست،‌ اظهار داشت: آن كساني كه خودشان را كارشناس نظام سلامت مي دانند وظيفه دارند آگاهي هاي لازم را به افرادي كه كمتر از اين برنامه اطلاعات دارند، بدهند.

معاون درمان خاطرنشان كرد: برنامه پزشك خانواده با قوت تمام در كشور در حال اجرا است و همكاري و هماهنگي بين همكاران ما در دانشگاه هاي علوم پزشكي و سازمان هاي بيمه گر در حال انجام است.

وي افزود: مردم نيز با استقبال خوبي كه از اين برنامه دارند به تدريج به منافع آن پي مي برند و در استان هايي كه اين برنامه اجرا شده پزشكان همكاري خوبي داشتند البته نگراني هايي هم دارند كه توضيحات قانع كننده اي براي آنها داده مي شود و همين همكاري روبه افزايش پزشكان، نشان دهنده اين است كه آنها براي نظام سلامت دلسوز هستند و تلاش مي كنند كه براي مردم برنامه سلامت محوري را توسعه دهند.

دكتر امامي رضوي، فضاي رسانه اي را در اجراي سريعتر اين برنامه بسيار مهم عنوان كرد و گفت: خوشبختانه فضاي رسانه اي همراه اين موضوع است اما گاهي شاهد هستيم

معاون درمان گفت: در حال حاضر همكاري و هماهنگي لازم براي اجراي اين برنامه وجود دارد و سازمان هاي بيمه گر به دليل اين كه مي دانند با اجراي برنامه پزشك خانواده هزينه هايشان كاهش پيدا خواهد كرد كاملا همراه هستند و در اين جهت سرمايه گذاري مي كنند.

وي با تأكيد بر اين كه نبايد در اجراي برنامه پزشك خانواده اما و اگر داشته باشيم، به اهميت وجود نظام شبكه در كشور اشاره كرد و گفت: قرار است كه نظام شبكه ما با اجراي برنامه پزشك خانواده تكميل شود.

دكتر اماي رضوي ابراز داشت: ما اين ميثاق را با مجلس، دست اندركاران نظام سلامت،‌ دانشگاه هاي علوم پزشكي، رؤسا و معاونان و سازمان هاي بيمه گر با هم بستيم كه براي ارتقاي سلامت مردم اين برنامه سلامت محور را در كشور اجرا بكنيم.

معاون درمان با بيان اين كه برنامه پزشك خانواده داراي محوريت است،‌ گفت: كه اين محوريت باعث رسيدن به اهداف بزرگ مي شود و ما بسته خدمات را در اين برنامه كاملا تعريف كرديم كه عمده هدف آن سلامت محور است.

وي ادامه داد: اولويت مراقبت هاي بهداشتي اوليه در بسته خدمت پزشك خانواده نيز ديده شده و در اين بسته خدمتي شايد بيش از 60 يا 70 درصد وظيفه پزشك خانواده مراقبت در هنگام سلامتي است و تيم سلامتي كه همراه اوست اين كار را انجام مي دهد و پزشك خانواده به روند اجراي اين فعاليت ها نظارت مي كند.

دكتر امامي رضوي اظهار داشت: مراكزي كه خودشان را مراكز تحقيقاتي در نظام سلامت مي دانند وظيفه توسعه پزشك خانواده را دارند و بايد تحليل و مطالعه كنند و بايد به طرف تبليغ، توجيه و تقويت زير ساخت ها كه منابع انساني مهمترين اين زير ساخت ها هستند قدم بردارند.

وي افزايش رضايت مندي مردم را يكي از محسنات برنامه پزشك خانواده عنوان كرد و گفت:  در حال حاضر مردم در مراجعه به پزشكان متخصص سرگردان هستند، نمي دانند كه بيماريشان در چه حوزه اي است و به پزشكان متعدد مراجعه مي كنند كه پزشك خانوده يك راهنماي كامل براي مردم است.

معاون درمان در ادامه با اشاره به اين كه پزشك خانواده داراي محدوديت نيست و مردم مي توانند بهترين پزشك را انتخاب كنند، كنترل منابع نظام سلامت را يكي ديگر از مزاياي اجراي برنامه پزشك خانواده عنوان كرد.

وي از همه دلسوزان نظام سلامت خواست با راهنمايي هاي مؤثر خود برنامه پزشك خانواده را اجرا كنند چرا كه هر چه ديرتر اين برنامه اجرا شود به ضرر مردم است و هر چه شتاب اجراي آن بيشتر باشد به نفع مردم است.

دكتر امامي رضوي در پايان گفت: قطعا منابعي كه براي اجراي اين برنامه در نظر گرفته مي شود اثر بخش است و اگر درست برنامه ريزي درستي داشته باشيم منابع زيادي نياز نخواهد بود و سازمان هاي بيمه گر آمادگي كامل را دارند كه اين منابع را تأمين كنند./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار