معاون اجرایی سد گتوند علیا گفت: با بهره برداری كامل از این سد به عنوان دومین دریاچه بزرگ مصنوعی كشور ، استان خوزستان برای همیشه از خطر سیلاب در امان خواهد بود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان،'محمدحسین معنوی فر' در جریان بازدید خبرنگاران از سد و نیروگاه گتوند علیا با اشاره به خسارت سنگین سیلاب های سال 1374افزود: با ساخت سد گتوند علیا سیلاب ها مهار شده و آب ذخیره شده در دریاچه این سد نیز در فصل كم آبی مورد استفاده قرار می گیرد.

معاون اجرایی سد گتوند علیا یكی از اهداف احداث این سد را ذخیره آب عنوان كرد و گفت: مخزن سد گتوند علیا ظرفیت ذخیره سازی پنج و یك دهم میلیارد مترمكعب آب را داراست كه ذخیره آبی مهمی برای استان خوزستان خواهد بود.

معنوی فر گفت:آب ذخیره شده در دریاچه این سد،دشت حاصلخیز خوزستان را سیراب و در بخش صنعت ، كشاورزی و آشامیدن مصرف می شود.

وی در خصوص تملك اراضی پشت این سد نیز گفت: استانداری خوزستان در سال 1387 به منظور اسكان اهالی محدوده سد گتوند علیا ، طرحی را تصویب كرده و با ابلاغ آن به دستگاه های اجرایی درصدد كاهش آسیب های ناشی از جابه جایی روستاهای محدوده سد بر آمد.

معاون اجرایی سد گتوندعلیا گفت: با تعامل مردم منطقه و مسوولان ، تاكنون بیش از 90 درصد از مجموع 527 واحد مسكونی متاثر از سد گتوند علیا خریداری شده است.

وی افزود: تلاش شركت آب و نیروی ایران برای توافق با اهالی روستاهای گلزاری ، برآفتاب و تنگ ملیل به منظور خرید هشت واحد مسكونی تاكنون نتیجه نداشته و طبق قانون تملك اراضی ، بهای املاك مورد نظر توسط كارشناسان رسمی دادگستری تعیین و برابر مقررات پرداخت می شود.

وی هدف نهایی از احداث سد گتوند علیا را تولید برق عنوان كرد و گفت: نیروگاه سد گتوند علیا دارای هشت واحد 250 مگاواتی شامل چهار واحد فاز اول و چهار واحد فاز توسعه است كه با ظرفیت دو هزار مگاوات توان تولید سالانه چهار هزار و 550 گیگاوات ساعت انرژی را دارد كه می تواند از انتشار حدود دو میلیون تن گاز گلخانه ای جلوگیری كند.

معنوی فر تاكید كرد: این نیروگاه پس از بهره برداری كامل ، بیشترین میزان تولید انرژی در میان نیروگاه های برق آبی كشور را داشته و علاوه بر تضمین امنیت شبكه برق كشور ، به كنترل فركانس و پایداری شبكه سراسری و جلوگیری از بروز خاموشی كمك فراوانی خواهد كرد./س
برچسب ها: بهره برداری ، امان ، سیلاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.