رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه روز سه شنبه سفارت جديد ترکيه در برلين را افتتاح مي کند و برخي تحليلگران مي گويند بزرگي ساختمان سفارت جديد ترکيه در برلين به نوعي از پيگيري هدف عضويت ترکيه در اتحاديه اروپا حکايت دارد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري آلمان، اين سفارت خانه که بزرگترين سفارت ترکيه درجهان به شمار مي رود در منطقه مرفه نشين تيرگارتن برلين درمحلي احداث شده است که پيش از آنکه نيروهاي متفقين در اواخر جنگ جهاني دوم بيشتر پايتخت برلين را با خاک يکسان کنند، واقع شده بود.

اين ساختمان که براي احداث آن سي و نه ميليون دلار هزينه شده است شانزده متر ارتفاع دارد و سردر مسي آن بين سفارت خانه هاي آفريقاي جنوبي و ايتاليا واقع شده است.

ادروغان قرار است روز چهارشنبه با ديدار با آنگلا مرکل سفر خود به برلين را پايان دهد. محور گفتگوي وي و مرکل درگيري در سوريه اعلام شده است.

گفتني است بيش از يکصد تبعه سوري از آغاز ناآرامي در اين کشور به ترکيه پناهنده شده اند و حدود دو و نيم ميليون نفر از اتباع آلمان ريشه هاي نژادي ترک دارند و دو کشور مناسبات تجاري بسيار نزديکي دارند.

ساختمان جديد سفارت ترکيه در برلين به دو بخش تقسيم شده است: بخش موسوم به کاخ سفارت که شامل سالنهاي پذيرايي و دفتر سفير است و بخش موسوم به اداري که فضاي براي دفاتر بيش از يکصد کارمند وجود دارد.

در بين اين دو بخش سالني وجود دارد که بسفر ناميده شده است که در واقع تنگه اي است که بخشهاي اروپايي و آسيايي ترکيه را از هم جدا مي کند.

توماس هيليگ يکي از سه معمار اين عمارت مي گويد شاخصه هاي مدرن و نمادهايي که در اين ساختمان استفاده شده است بيانگر تمايل ترکيه براي پيوستن به اتحاديه اروپا است و اضافه کرد ترکيه مي خواهد خود را يک کشور نوين و باز نشان دهد.

تزئينات سنتي اين ساختمان شامل نماد ملي ترکيه و ويژگيهاي ظريفتر از جله الگوي هاي سنتي اسلامي است.

هيليگ گفت اين تزئينات اين اين هدف مورد استفاده قرار گرفته است که هويت ترکيه را به آن بدهد و يک ساختمان بي هويت به نظر نرسد.

گفتني است منطقه تيرگارتن در زمان نازيها به عنوان منطقه استقرار سفارت هاي خارجي به شمار مي رفت.

 در آن زمان نازيها آلبرت اسپير معمار آلماني را مامور طراحي اين شهر کرد و متحدان آنها از جمله ايتاليا و ژاپن سفارت هاي خود را در اين شهر احداث کردند.

برچسب ها: برلین ، سفارت ، ترکیه ، اردوغان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار