سرپرست استانداري خراسان رضوي بر تلاش مضاعف اعضاي ستاد توسعه بخش كشاورزي استان و شهرستان ها براي افزايش جذب اعتبارات موجود تاكيد كرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، محمد غفاري در جلسه ستاد توسعه بخش كشاورزي استان و شهرستان كه با حضور دبير ستاد توسعه بخش كشاورزي كشور برگزار شد؛ عملكرد ستاد استان در جذب 20 درصد از اعتبارات موجود تا تاريخ هفتم آبان ماه سال جاري را ناكافي دانست و افزود: اين عدد جذب در حالي حاصل شده است كه بسياري از اختيارات رييس جمهور و وزرا به روساي ستادهاي استاني و شهرستاني تفويض شده است.

وي تصريح كرد: بايستي تا پايان سال جاري اين رقم به 80 درصد افزايش و رتبه خراسان رضوي در سطح كشور بهبود يابد.

عفاری با اشاره به دو رويكرد اتخاذ شده در ستاد توسعه بخش كشاورزي شامل توسعه زمين هاي زير كشت و اصلاح روش هاي سنتي ادامه داد: در حالي كه بسياري از دشت هاي استان با بحران كم آبي مواجه هستند؛ بايستي به جاي تمركز صرف بر واگذاري اراضي جديد به بهبود روش هاي كاشت، داشت، برداشت و آبياري توجه بيشتري كرد.

رييس ستاد توسعه بخش كشاورزي استان گفت: اهميت اتخاذ اين رويكرد وقتي آشكار مي شود كه بدانيم خراسان رضوي به لحاظ سطح زير كشت در رتبه سوم و به لحاظ توليدات كشاورزي در رتبه هفتم كشور جاي گرفته است .

غفاري با اشاره به اقدام ستاد هاي شهرستاني توسعه كشاورزي در تصويب طرح هايي با اعتباراتي بيش از اعتبارات ابلاغي اظهار داشت: اين امر در كنار تمام فوايد خود آسيب هايي چون ايجاد نارضايتي در افراد بي بهره از تسهيلات را به همراه خواهد داشت.

وي با اشاره به طرح مشكلاتي از سوي فرمانداران براي جذب اعتبار پيشنهاد داد: استان به چند منطقه تقسيم و مسوولان كشاورزي هر بخش به نشست مشتركي با حضور اعضاي ستاد استاني توسعه بخش كشاورزي براي بيان مشكلات و نقطه نظراتشان دعوت شوند.

اورنگي، دبير ستاد ملي طرح توسعه كشاورزي و معاون وزير جهاد كشاورزي هم در اين جلسه از افزايش سه هزار و 460 ميليارد ريالي اعتبارات توسعه كشاورزي خراسا رضوي خبر داد و گفت: از آن جا كه اين اعتبار تنها تا پايان سال مالي جاري قابل جذب است با هدف جلوگيري از مواجهه خراسان رضوي و ساير استان ها به مشكل، تعداد بانك هاي عامل را به پنج مورد افزايش خواهيم داد.

وي ادامه داد: 30 درصد تسهيلات ياد شده به شكل تسهيلات سرمايه در گردش اختصاص خواهد يافت.

اورنگي از افزايش احتمالي نرخ كارمزد تسهيلات توسعه كشارزي در سال 91 خبر داد و اظهار داشت: اين موضوع در جلسه آتي هيات عامل صندوق توسعه ملي بررسي خواهد شد.

وي از ستادهاي شهرستاني و استاني خواست مشكلات موجود در راه اجراي هر چه بهتر اين طرح را تجميع و براي طرح در جلسه ستاد ملي كه با حضور رييس جمهور برگزار مي شود؛ منعكس كنند.

نظارت بر نحوه هزينه كرد تسهيلات اختصاص يافته به متقاضيان و توجه بيشتر به طرح هاي جمعي از قبيل تعاوني ها به جاي طرح هاي فردي از ديگر تاكيدات دبير ستاد ملي طرح توسعه كشاورزي بود.

رضا جمشيدي، سرپرست معاونت برنامه ريزي استانداري خراسان رضوي نيز در سخناني با انتقاد از عملكرد بانك عامل در رسيدگي بر طرح هاي مصوب ستاد هاي شهرستاني گفت: هر چند قرار بود اين روند بيش از 20 روز به طول نينجامد؛ اما شعب بانك كشاورزي در حال حاضر مملو از طرح هاي رسيدگي نشده هستند.

وي ادامه داد: با تاكيدات استاندار سابق به بانك كشاورزي استان طي يك هفته شاهد رشد بيش از 100 درصدي اعتبار طرح هاي مصوب در بانك و ارتقاي جايگاه استان از پانزدهم به سوم كشور بوديم.

جمشيدي با تقدير از تلاش مسوولان امر در تحقق اين دستاورد ، تاكيد كرد:اين مسئله خود گواهي بر امكان بهبود شرايط كنوني جذب اعتبارات توسعه كشاورزي در صورت وجود عزم جدي در روساي بانك عامل است.

سيد محمد طباطبايي رييس سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي از ديگر سخنرانان اين جلسه بود كه در سخنانش به ارايه گزارشي از تعداد جلسات برگزار شده، تعداد مصوبات ستاد، ميزان جذب اعتبارات و جايگاه استان در كشور پرداخت./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.