استاندار كهگیلویه و بویراحمد با اشاره به شرایط اقلیمی و ظرفیت های ویژه، خواستار توجه جدی مسوولان و مدیران اداری و بانكی به كشاورزی استان شد.

'سید حسین صابری' در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران یاسوج با اشاره به تفاوت های اقلیمی كهگیلویه و بویراحمد با دیگر استان های كشور اظهار داشت: باید پذیرفت كشاورزی استان ظرفیت های بسیاری برای توسعه دارد و سرمایه گذاری در آن بازده اقتصادی فراوانی خواهد داشت.
وی گفت: به دلیل حاصلخیزی خاك، شرایط زمین های استان در هر دو گونه مسطح و شیب دار برای توسعه كشاورزی مناسب است و باید از این فرصت جغرافیایی بهره برداری كرد.
صابری بیان كرد: مسطح ترین دشت ها در كهگیلویه، چرام، گچساران و تا حدی باشت وجود دارد كه ظرفیت دوبار كشت در سال را دارند.
وی با اشاره به اینكه كهگیلویه و بویراحمد دومین استان پربارش ایران به حساب می آید گفت: آب در كهگیلویه و بویراحمد به فراوانی یافت می شود در حالی كه كشاورزان این استان همیشه در زمینه آب مشكل داشته اند.
صابری عنوان كرد: در بسیاری موارد فاصله آب های جاری در رودخانه ها با زمین كشاورزان كمتر از یك كیلومتر است كه تنها به لوله كشی و انتقال آب نیاز دارد.
وی بیان كرد: یكی از دلایل اصلی مهاجرت های روستائیان به شهرها به دلیل یافتن شغل و درآمد است كه با توسعه كشاورزی جلوی مهاجرت بی رویه به شهرها گرفته خواهد شد.
صابری یكی دیگر از ظرفیت های توسعه كشاورزی استان را داشتن نیروی انسانی علاقمند به كشاورزی دانست و گفت: در بسیاری موارد مشاهده شده معلمان، استادان دانشگاه و برخی دیگر از قشرها در این استان به كار كشاورزی می پردازند كه نشان دهنده جایگاه كشاورزی در ذهنیت مردم است.
كهگیلویه و بویراحمد یك درصد خاك ایران را شامل می شود كه 500 رودخانه دائمی و فصلی دارد.
این استان با 7/11 میلیارد مترمكعب آب، نزدیك به 10درصد منابع آبی ایران را دارد.
میانگین متوسط بارندگی در سطح كشور حدود ۲۵۰‌میلی‌متر است؛ درحالی‌كه متوسط بارندگی در جهان افزون بر ۸۸۰‌میلی‌متر و در كهگیلویه و بویراحمد ۷۳۵‌میلی‌متر است./س
برچسب ها: کشاورزی ، بارش ، بازده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.