تعيين نرخ بهره بانکي و طرح تحول نظام بانکداري از جمله عواملي است که بر شرايط فعلي بورس بسيار تاثيرگذار است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران،‌همايون دارابي کارشناس بازار سرمايه با ارزيابي مثبت از آينده بورس و برشمردن عوامل تاثير گذار بر آينده بورس اظهار داشت: قيمت ها در بورس به جهت سودآوري بسيار ارزنده است.

وي تصريح کرد: بسياري از صنايع کشور در سال هاي گذشته ايجاد شده که مبناي نرخ دلار 800 تومان بوده است در صورتيکه در حال حاضر نرخ دلار 3500 تومان است و در حقيقت ارزش اسمي بسياري از کارخانه ها در يک سال اخير دو يا سه برابر شده است اما شاخص بورس تنها 13 درصد بالارفته که نشان مي دهد قيمت ها نسبت به قيمت جايگزيني بسيار عقب است و جاي رشد بسيار بالايي دارد.

دارابي ادامه داد: اين در صورتي است که هم اکنون سهام ها زير قيمت جايگزيني معامله مي شود.

اين کارشناس بازار سرمايه تاکيد کرد: در شرايط فعلي تعيين نرخ بهره بانکي نبايد تهديدي براي بازار باشد آنچنان که فعالان بازار سرمايه نيز اميدوار به کاهش نرخ بهره هستند.

*حمايت دولت از بازار سرمايه با اجراي صحيح سياست هاي اصل 44

دارابي اضافه کرد: رشد بورس در سال هاي اخير ناشي از ابلاغات مقام معظم رهبري در راستاي اصل 44 بوده به طوري که هر نوع کندي، عدم اجراييه و يا تاخير در اجراي اصل 44 تهديدي ديگر براي بورس به شمار مي آيد.

وي اظهار داشت: در حال حاضر که نقدينگي به سمت بورس در جريان است، انتظار داريم دولت کمال حمايت را انجام دهد و شرکت هاي تحت تسلط خود مانند پتروشيمي ها، نفت و گاز و صنايع معدني و فلزي را در بورس به فروش برساند.

اين کارشناس بازار سرمايه خاطرنشان کرد: متاسفانه در چند ماهه اخير گرايشي به جهت واگذاري شرکت ها خارج از بورس به صندوق ها و تامين اجتماعي به وجود آمده و واگذاري شرکت ها کمتر به سمت بورس هدايت مي شوند در صورتيکه دولت مي تواند از طريق واگذاري شرکت ها در بورس علاوه بر پرداخت مطالبات به صندوق ها به بورس نيز رونق دهد.

دارابي تاکيد کرد: در صورتيکه ودولت اصل 44 را جدي بگيرد بورس نيز رونق مي گيرد به طوريکه عرضه سهام پالايشگاه تهران در قالب اصل 44 در بورس و به شرق آوردن بازار سرمايه نشان دهنده اين امر است که بازار سرمايه نسبت به سياست هاي اصل 44 بسيار خوشبين است.

*تنوع صنايع بورس تهران در خاورميانه بي نظير است

اين کارشناس بازار سرمايه با ارزيابي مثبت از آينده بورس گفت: بورس از پتانسيل بالايي برخوردار است و به لحاظ تنوع صنايع در منطقه خاورميانه بي نظير است.

دارابي ادامه داد: از آنجايي که بخش عمده اي از شرکت هاي معدني، پتروشيمي و فلزي در بورس فعاليت خود را بر مبناي اقتصاد جهاني تنظيم مي کنند، کيفيت مطلوبي دارند و تعديل هاي افزايش سود و فروش آن ها در گزارش هاي شش ماهه امسال بسيار قابل ملاحظه است.

وي افزود: انتظار مي رود در گزارش هاي نه ماهه و پاياني هم شاهد ادامه فروش و سودآوري اکثر شرکت ها باشيم که همين مساله مي تواند با تقويت پتانسيل ها موجب رشد بورس شود.

دارابي تاکيد کرد: در صورتيکه تورم مهار شود و انضباط مالي رعايت شود، سهام در ايران بسيار ارزنده است.

*توصيه هايي براي سرمايه گذاري در بورس

اين کارشناس بازار سرمايه توصيه کرد: افرادي که تجربه معامله در بورس را ندارند بايد اصول سرمايه گذاري در بورس را ياد بگيرند و از مشاوره کارگزاران، خدمات صندوق هاي مشاوره و سبد سهام استفاده کنند.

دارابي اضافه کرد: تجربه و دانش کافي در بورس بسيار مهم است.

وي ادامه داد: فراز و فرود در بورس بسيار است و نبايد احساسي برخورد شود./عب
برچسب ها: صعود ، رکوردشکنی ، در بورس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار