كفاش، دبير چهل و دومين جشنواره فيلم رشد گفت: 46 كشور خارجي براي شركت در چهل و دومين جشنواره بين المللي فيلم رشد فيلم به دبيرخانه جشنواره ارسال كرده اند.

به گزارش خبرنگار حوزه راديو و تلويزيون باشگاه خبرنگاران؛ شب گذشته دكتر حميدرضا كفاش دبير جشنواره فيلم رشد، رضا ضيايي فيلمساز مهمان برنامه تلويزيوني دو نيم ساعت با اجراي حميدرضا مدقق بودند.
در ابتداي اين گفتگو حميدرضا كفاش دبير جشنواره فيلم رشد، گفت: امسال حدود 75 كتاب درسي را به همراه سي دي و نرم افزار آموزشي براي دانش آموزان تهيه كرديم.
وي افزود: 3500 فيلم از جشنواره دوره هاي مختلف رشد قابل عرضه است و فيلم هايي كه مالكيت آن به دست‌ آموزش و پرورش است يك بار باز توليد شدند و در شبكه ملي مدارس ايران قرار گرفتند.
كفاش تصريح كرد: كار ديگري كه در اين حوزه صورت گرفته است اين است كه با معاونت رسانه هاي مجازي صدا و سيما توافق كرديم  فيلم هاي نمايش دهنده و توليد شده براي جشنواره را با نام توليد كننده آغاز كنند.
دبير چهل و دومين جشنواره فيلم رشد افزود: حدود 30 هزار دقيقه فيلم براي جشنواره فيلم رشد ساخته شده است كه ما 15 هزار دقيقه از آن ها را باز توليد كرديم.
در ادامه اين گفتگو رضا ضيايي فيلمساز، گفت: ما در كشورمان فيلم آموزشي داريم اما چيزي به نام صنعت آموزشي نداريم، ما نياز به سيستم و صنعتي آموزشي براي ارائه به دانش آموزان داريم.
وي افزود: بايد جايگاه فيلم را در برنامه درسي دانش آموزان تبعين كنيم كه از سال گذشته اولين قدم ها برداشته شده است و همراه با كتاب فيلم كوتاه و آموزشي رشد براي دانش آموزان توليد شده است.
ضيايي بيان كرد: بايد توليد فيلم آموزشي را به سمتي ببريم كه مراكز خصوصي ترغيب شوند به سوي فيلم آموزشي و ساخت آن گام بردارند.
دبير جشنواره فيلم رشد در پاسخ به اينكه هنوز آموزش و پرورش مدارس ايران كتاب محور است، اظهار داشت: كتاب يك رسانه آموزشي است كه اصل مي باشد، نمي توان چنين چيزي را از برنامه درسي حذف كرد اما در كنار آن نياز به توليد رشته هاي آموزشي و توليد فيلم براي دانش آموزان احساس مي شود.
وي، همچنين به توليد 75 كتاب درسي به همراه نرم افزار آموزشي اشاره كرد و گفت: امسال  حدود 75 كتاب درسي را به همراه نرم افزار آموزشي در دسترس دانش آموزان قرار داده ايم، گرچه با 900 كتاب درسي فاصله بسيار است.
در ادامه گفتگو ضيايي فيلمساز، مطرح كرد: اگر مي خواهيم فرآيند توليد تأثيرگذار باشد، احتياج به زمان داريم.در زمينه بسته هاي آموزشي اولين قدم ها برداشته شده است كه بايد با در اختيار داشتن زمان و همچنين بودجه مناسب اين مسير را طي كنيم.
دبير جشنواره فيلم رشد در ادامه گفتگو از آثار 46 كشور خارجي در جشنواره فيلم رشد خبر داد و گفت: با تمامي تحريم هاي موجود حدود 46 كشور خارجي آثارشان را به اين جشنواره ارسال كردند كه اين موضوع نشان از موفقيت ما مي دهد.
وي به 1148 اثر اشاره كرد و گفت: حدود 1148 اثر به دبيرخانه جشنواره ارسال شده كه از اين ميان 274 فيلم از 46 كشور خارجي به دست ما رسيده است.
وي اظهار داشت: كارشناسان و متخصصان ما بيش از يك ماه است در حال ديدن اين فيلم ها هستند كه ما سعي مي كنيم نگاه آموزشي و ترويج علم و آموزش را در اين فيلم ها داشته باشيم.
وي افزود: تاكنون حدود 30 فيلم در طي يكسال در آموزش و پرورش در حال توليد است كه رقم بسيار خوبي است، گرچه ما نبايد انتظار داشته باشيم كه جشنواره تمامي مشكلات ما را حل كند.
در ادامه ضيايي در پاسخ به اينكه چرا تهيه كنندگان مطرح سينما و تلويزيون در اين عرصه دخول نمي كنند، گفت: به اين علت كه ما چرخه توليد نداريم زيرا هيچ بازاري براي عرضه اين فيلم ها وجود ندارد، من حدود 20 سال است كه با اين جشنواره آشنا هستم و تقريباً اين جشنواره تبديل به يك پديده شناخته شده است، اما متأسفانه ما شرايط مناسبي را براي توليد اين آثار فراهم نكرده است.
كفاش گفت: متأسفانه برخي فيلمسازان وقتي فيلمشان را مي سازند و آن را آماده مي كنند از ما انتظار كمك و حمايت دارند، اما اگر آن ها از ابتدا با ما همكاري كنند چه در تدوين فيلمنامه چه تهيه امكانات آموزش و پرورش مي تواند در اين زمينه آنها را همراهي كند زيرا بايد آثار توليد شده منطبق با خواسته هاي آموزش و پرورش و همچنين نياز روز دانش آموزان باشد.
ضيايي، در پاسخ به اينكه چه كار مي توان انجام داد تا تهيه كنندگان به سرمايه گذاري در اين زمينه راغب شوند، افزود: من خيلي به اين موضوع خوش بين نيستم، فيلمي كه مخاطبش را بشناسند و ساختار درستي نيز داشته باشد قطعاً فروش مي كند اما در اين حيات فيلم هايي هستند كه نياز به حمايت دارند.
وي ادامه داد: فيلم آموزش بايد بي‌نياز از كمك دولت باشد و روي پاي خود بايستد، من تمامي علاقه ام اين است كه فيلم آموزشي براي دانش آموزان بسازم، كاري كه 20 سال است كه در حال انجام آن هستم، اما مي خواهم درخواست كنم تا زمان و بودجه مناسب در اختيارم قرار دهند، تا فيلم مورد علاقه ام را بسازم.
ضيايي تأكيد كرد: گرچه ساخت فيلم آموزشي كار بسيار مشكلي است.
در پايان كفاش تصريح كرد:  ما حاضر به تعامل و همكاري با ساير فيلمسازان آموزش و همچنين بخش خصوصي هستيم، ما فيلمساز آموزشي انگشت شمار داريم./ص
برچسب ها: سینما ، جشنواره ، رشد ، دونیم ، ساعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار