هاشم ميرزاخاني دبير بيست و نهمين دوره جشنواره فيلم کوتاه گفت: سالانه 3 هزار فيلم کوتاه در کشور توليد مي شود که بايد فرهنگ سازي تماشاي آن براي مردم بوجود آيد.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران، شب گذشته هاشم ميرزاخاني دبير بيست و نهمين دوره جشنواره فيلم کوتاه و جواد مزدآبادي کارگردان تلويزيون مهمان برنامه تلويزيوني دو نيم ساعت بودند.
در ابتداي اين برنامه هاشمي ميرزاخاني دبير جشنواره گفت: امسال 5219 اثر در بخش فيلم کوتاه به دبير خانه جشنواره ارسال شده است که از اين تعداد 2025 اثر از ايران و 3196 اثر از 107 کشور جهان ارسال شده اند.
وي گفت: از اين تعداد آثاري که ارسال شده فقط 50 اثر فاخر و قابل دفاع هستند.
وي به توليد 3 هزار فيلم کوتاه در طول سال اشاره کرد و گفت: حدود 3 هزار فيلم کوتاه در طول سال توليد مي شود و بيش از 70 درصد آثار خارج از حوزه انجمن سينماي جوان ساخته مي شود.
جواد مزدآبادي کارگردان سينما و تلويزيون که خود اولين کارش را با ساخت آثار کوتاه آغاز کرده است، گفت: اگر به سابقه سه دهه فيلمسازي فيملم کوتاه نگاه کنيم در يک دوره که مديريت آن با آقاي آفريده بود ايشان شرايطي را فراهم کردند و فيلم هاي کوتاه بسياري توليد شد.
وي در ادامه به کم شدن آثار خوب درزمينه فيلم کوتاه اشاره کرد و گفت: سوال من اين است که گذشت عمري 29  ساله از جشنواره فيلم کوتاه چرا آثار خوب و قابل تامل اين سينما کم است چرا هر سال از بين سه هزار فيلم کوتاه فقط 20 الي 30 اثر فاخر هستند و به اين آمار افزوده نمي شود.
ميرزاخاني در ادامه بيان کرد: بسياري از فيلم سازان حرفه اي که هنرمند هستند امروز هنرمندان صاحب سبک هستند به فيلم کوتاه به عنوان نردباني نگاه مي کنند تا به فيلم بلند برسند. اين روند آفتي است براي اين سينما زيرا يک عده مي آيند و با فيلم کوتاه رشد مي کنند اما در جايي که مي توانند اثر گذار باشند از اين رسانه گذر مي کنند زيرا ديگر دغدغه شان سينماي بلند مي شود.
در ادامه مزد آبادي تصريح کرد: يکي از دلايلي که باعث مي شود فيلمساز فيلم کوتاه از اين مسير تغير جهت بدهد اين است که نمي توان با ساخت آثار اين سينما مشکلات هاي را حل کرد و در نهايت آن ها از اين سو گذر مي کنند و دغدغه شان سينماي بلند مي شود.
دبير بيست و نهمين دوره جشنواره فيلم کوتاه گفت: ما در طول سال کارهاي بسياري توليد مي کنيم بدون اينکه بازگشت سرمايه داشته باشيم.
بايد فرهنگ سازي ديدن فيلم کوتاه در کشور را جاري کنيم ما بيش از دو ميليون تردد در طول روز در مترو داريم اگر بتوانيم در تايم هاي مختلف فيلم کوتاه در واگن هاي مترو نمايش دهيم مي توانيم در اين زمينه چند گام جلو رويم.
وي تصريح کرد: اگر شرايطي محيا شود تا بازيگران حرفه اي و مطرح در فيلم هاي کوتاه ايفاي نقش  کنند مردم آن زمان به نمايش فيلم کوتاه مي نشينند.
ميرزاخاني همچنين به توزيع دومين بسته فيلم کوتاه حاوي آثار برجسته 28 دوره جشنواره فيلم کوتاه اشاره کرد و گفت: دومين پکيچ فيلم هاي کوتاه حاوي آثار برگزيده بيست وهشتمين جشنواره فيلم کوتاه توسط موسسه رسانه هاي تصويري توزيع شد.
ميرزاخاني ادامه داد: اين احساس براي نمايش آثار کوتاه در تلويزيون و يا جاهاي ديگر احساس نشود نمي توان انتظار داشت که براي اين آثار معجزه شود.
ميرزاخاني به تهيه کنندگي خود فيلمسازان فيلم کوتاه اشاره کرد و گفت: فيلم کوتاه به هيچ عنوان  بازگشت سرمايه ندارد و 80 درصد تهيه کنندگان آثار کوتاه خود فيلمسازان هستند.
مزد آبادي در ادامه تصريح کرد: تهيه کنندگان خصوصي پاي توليد فيلم کوتاه نيم آيند ما چند نهاد داريم که کارشان حمايت از فيلم کوتاه است حوزه هنري، مرکز گسترش مستند و تجربي، کانون پرورش فکري نوجوانان واقعيت اين است در تمام دنيا فيلم کوتاه به اندازه فيلم بلند حائز اهميت است.
ميرزاخاني به تعدد جشنواره ها اشاره کرد و گفت: بسياري از جشنواره ها تبديل به شور شده اند و هزينه هاي بسيار دارند، اين موضوع کمي نگران کننده است و واقعا بايد بر روي آن فکر شود، اگر بتوانيم اين جريان را آسيب شناسي کنيم مي توانيم جشنواره را هدفمند برگزار کنيم امسال توانستيم 29 دوره جشنواره فيلم کوتاه را در سراسر کشور برگزار کنيم.
دبير جشنواره به ناچيز بودن جوايز جشنواره فيلم کوتاه اشاره کرد و گفت: جوايز نقدي اين جشنواره بسيار ناچيز است ما به برگزيده اين جشنواره حدود 5 ميليون تومان جايزه مي دهيم و جايزه ويژه جشنواره نيز حمايت از اثربعدي او است تا با فراغت خاطر بتواند به توليد اثر بپردازد.
مزد آبادي در ادامه گفت: جشنواره هم اکنون با کيفيت خوب در حال برگزاري است تا جايي از جشنواره به عهده دبير آن است و از جايي ديگر به عهده ديگران است تلويزيون بايد نماينده رسمي براي اين کار داشته باشد و استعداد ها را کشف و شناسايي کنند.
سال گذشته در كيش جشنواره اي که هزينه اي ميلياردي براي آن خرج شد اما امسال ديگر خبري از آن جشنواره نبود و ديگر برگزار نشد./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار