با تظاهرات دهها هزار نفری مخالفان کویتی در روز یکشنبه، کشمکش سیاسی در این کشور وارد مرحله جدیدی شد که در تاریخ کویت سابقه نداشته است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران  ، خبرگزاری رویترز در گزارشی از کویت به قلم احمد حجاجی نوشت:
با تظاهرات دهها هزار نفری مخالفان کویتی در روز یکشنبه، کشمکش سیاسی در این کشور وارد مرحله جدیدی شد که در تاریخ کویت سابقه نداشته است. منابع وابسته به مخالفان اعلام کردند شمار تظاهرکنندگان بیش از پنجاه هزار نفر بود که در چند منطقه در پایتخت کویت تجمعاتی بی سابقه برگزار کردند.
دموکراسی نسبی و انتخابات سالم و رفاه موجب شد کویت تا حد زیادی از پیامدهای انقلاب های بهار عربی در امان بماند ولی کشمکش بین دولت و مخالفان کویتی در ماه های اخیر افزایش یافته است. اقدام روز جمعه امیر کویت به صدور فرمان اصلاح قانون انتخابات که قرار است انتخابات آینده بر اساس آن برگزار شود موجب تشدید این کشمکش شد. انتخابات پارلمانی قبلی کویت که در ماه فوریه برگزار شد موجب شد نمایندگان مخالفان که عمدتا اسلام گرا هستند اکثر کرسی ها را به دست آورند ولی دادگاه عالی قانون اساسی کویت در ماه ژوئن دستور انحلال این پارلمان و بازگشت پارلمان سال 2009 را که طرفدار دولت بود صادر کرد. این پارلمان نیز به علت به حدنصاب نرسیدن نمایندگان، دو بار پیاپی نتوانست تشکیل جلسه دهد و همین مسئله موجب شد شیخ صباح الاحمد الصباح در تاریخ هفتم اکتبر انحلال آن را اعلام کند.
مخالفان کویتی درباره اهداف دولت از اصلاح قانون انتخابات شک دارند و می گویند هدف از این اقدام، جلوگیری از دستیابی آنان به اکثریت در پارلمان آینده است. مخالفان در روز شنبه دستور امیر کویت برای تغییر نظام انتخابات را کودتا علیه قانون اساسی توصیف کردند و خواستار تحریم انتخابات اول دسامبر و برپایی تظاهرات در اعتراض به این اقدام شدند. اما دولت با اصرار، تظاهرات مخالفان را غیرقانونی دانست و میدان الاراده نزدیک پارلمان را به عنوان تنها مکان قانونی برای برپایی تجمعات مخالفان تعیین کرد که با مخالفت تشکل های مخالف دولت مواجه شد. وزارت کشور کویت یکشنبه شب با انتشار بیانیه ای تاکید کرد به هیچ وجه اجازه برپایی تظاهرات را نخواهد داد و از همه خواست از قانون شکنی بپرهیزند و هشدار داد نیروهای امنیتی قاطعانه و با شدت با قانون شکنان برخورد می کنند.
تحلیلگران می گویند روابط بین دولت و مخالفان در کویت به علت پافشاری هر دو طرف بر مواضع خود و حرکت در مسیر تنش بی پایان، وارد مرحله دشواری شده است. دکتر عاید المناع تحلیلگر سیاسی در گفتگو با خبرگزاری رویترز درباره وخامت اوضاع سیاسی و امنیتی ابراز نگرانی کرد و گفت «می ترسم که اوضاع به سوی بدتر شدن پیش برود». وی افزود: «نگرانم که اوضاع همین گونه ادامه یابد و درگیری ها متوقف نشود و دولت مجبور به اعلام حکومت نظامی شود که در نتیجه آن سرکوب ادامه پیدا کند. اما چنین وضعی از چشم دوستان کویت در منطقه خلیج فارس و همچنین آمریکا دور نخواهد ماند».
ناصر العبدلی رئیس جمعیت توسعه دموکراسی نیز گفت «بحران کنونی چیز تازه ای نیست بلکه تکرار بحران های قبلی و بیانگر کدورت های قدیمی بین دولت و مخالفان است». وی در این خصوص به کشمکش ها بین دولت و مخالفان کویتی از سال 1986 تا 1990 اشاره کرد که با حمله عراق به کویت پایان یافت. العبدلی به رویترز گفت: «اختلافی در محافل مردمی درباره خاندان حاکم وجود ندارد،‌ این مسئله قطعی است ولی مشکل اینجاست که بین دوطرف سوء تفاهم وجود دارد. اگر دولت این مسئله را درک کند مشکلی در روابط بین دو طرف وجود نخواهد داشت».
محمد الدلال نماینده سابق پارلمان از جنبش اسلامی الدستور نیز تظاهرات روز یکشنبه را پیامی شدیداللحن از طرف مردم کویت به دولت توصیف کرد. وی افزود، «ما به دنبال سرنگونی رژیم نیستیم بلکه با تغییر قانون انتخابات مخالفیم زیرا روابط بین خاندان الصباح و ملت کویت روابطی تاریخی و مبتنی بر قانون اساسی و صلح آمیز است ولی ما با برخی عملکردها مخالفیم». الدلال تاکید کرد مخالفان کویتی در چارچوب قانون اساسی فعالیت می کنند و با مسائلی که آنها را مغایر با قانون اساسی بدانند مخالفت می کنند.
دکتر ندا المطوع کارشناس پژوهشهای راهبردی در دانشگاه کویت نیز گفت کوتاهی در رسیدگی به مسئله اصلاحات انتخاباتی از سوی طرف های متعدد به ویژه پارلمان یکی از علل بحران است. وی افزود، پارلمان قوانینی را برای سازماندهی فعالیت های سیاسی تدوین نکرد و دولت نیز اصلاحاتی اندک را در نظام انتخاباتی پیشنهاد کرد ولی این اصلاحات را به گونه ای مطرح نکرد که شراکت و اعتماد بین خود و پارلمان را تقویت کند.
عاید المناع معتقد است خروج از بحران در کویت فقط با دستیابی به توافق امکان پذیر است ولی اعتراف کرد دستیابی به چنین توافقی بعد از صدور فرمان امیر کویت برای تغییر نظام انتخابات، دشوار شده است. وی افزود، هر طرف از توانایی های طرف مقابل آگاه است، نظام درک می کند که نمی تواند با حمایت کمتر از نیمی از رای دهندگان به مسیر خود ادامه دهد، به نفع نظام است که مردم از انتخابات استقبال کنند و پارلمانی ضعیف تشکیل نشود.
العبدلی نیز بر ضرورت تفاهم بین دولت و نمایندگان و پارلمان و ملت کویت تاکید و اعلام کرد این تفاهم باید در چارچوب قانون اساسی باشد و زمانی که اختلافی بروز کند باید به قانون اساسی مراجعه کرد. وی گفت: «مشکلی در برپایی راهپیمایی و تحصن و بیان دیدگاه ها نیست ولی شعارهایی که مغایر با قانون اساسی است و با توافق بین حکومت و ملت کویت تعارض دارد کشور را به سوی ناکامی بیشتر پیش خواهد برد».
در روزهای اخیر انتقاد مخالفان از مسئولان دولتی به شکلی بی سابقه افزایش یافته است. همچنین انتقاداتی مستقیم از امیر کویت مطرح شد که در این کشور بی سابقه و غیرعادی است زیرا بر اساس بند 54 قانون اساسی، امیر کویت رئیس کشور و دارای مصونیت است.
المطوع گفت، باید همه طرف ها به آرامش و اعتماد سازی و گفتگوی سازنده برای دستیابی به راه حل پایبند باشند. الدلال نیز معتقد است دو راه برای پرهیز از برخورد وجود دارد، نخست این که افراد میانجی نقشی مثبت بین دو طرف بازی کنند هرچند دولت در سال های اخیر توانایی این میانجی ها را تحلیل برده و آنها را به حاشیه رانده است. راه دوم نیز همکاری مخالفان و دولت کویت برای دستیابی به تفاهمی است که امنیت و ثبات کشور را حفظ کند که در شرایط کنونی این همکاری وجود ندارد.
برچسب ها: بین الملل ، کویت ، سیاست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار