شهادت زایرین خانه خدا در حرم امن الهی توسط وهابیون سعودی، شهادت «حاج سیدمصطفی خمینی» فرزند ارشد امام خمینی (ره)، تشکیل جبهه ملی به رهبری دکتر «محمد مصدق»، عملیات عاشورای 4 در منطقه هورالهویزه، و ... از مهمترین رخدادهای امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 2شنبه 1 آبان 1391 خورشیدی برابر با 6 ذی الحجه 1433 هجری و 22 اكتبر 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

شهادت زایرین خانه خدا در حرم امن الهی توسط وهابیون سعودی (1407 ق)

در ششم ذیحجه سال 1407 ق برابر با یازدهم مرداد ماه سال 1366 ش، صدها زائر ایرانی و تعدادی از زائران دیگر کشورها در شهر مکه‌ی منوّره، در حال انجام فریضه‌ی الهی برائت از مشرکین به دست ماموران دولت عربستان به شهادت رسیدند. زائران خانه‌ی خدا، این مراسم را همه ساله با الهام ازتعالیم اسلام و قرآن برگزار می‌کنند ودر آن، ضمن دعوت مسلمانان به اتحاد، بیزاری خود را از دشمنان اسلام به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی اعلام می‌کنند. برگزاری مراسم برائت از مشرکین در جریان اجتماع بزرگ و پرشکوه حج، تاثیر آن را دو چندان می‌کند. بر اثر این یورش بی‌رحمانه، چهارصد زائر به شهادت رسیده و بیش از هزار نفر زخمی شدند.

انتخابات دوره سوم مجلس خبرگان رهبری (1377 ش)
سومین دوره مجلس خبرگان رهبری در سال ۱۳۷۷ در حالی افتتاح و مشغول به کار شد که چالش‌های نوینی در کشور بروز کرد اوضاع و شرایط تازه ای ایجاد شده بود، چنین وضعیتی، حضورهوشمندانه و مدبرانه خبرگان را طلب می‌کرد و کمترین مسامحه انان در این عصر به عاملی برای گسترش شبهات و سوء استفاده چالشگران داخلی و خاجی تبدیل می‌گردید.

تولد «محمد بن همام» محدث شهیر ایرانی (258 ق)
ابوعلی محمد بن همام از علما ومحدثین مشهور ایرانی در بغداد زندگی می‌کرد. او در محضر بسیاری از علمای عصر خود، تعلیم دید و با علم حدیث به خوبی آشنایی داشت. همچنین این دانشمند مسلمان، شاگردان بسیاری تربیت کرد که بعدها هر یک از آنان عالمی برجسته در علم حدیث و دیگر علوم اسلامی شدند. از ابن‌همام آثاری درباره‌ی تاریخ پیشوایان دین اسلام به جای مانده است.

تشکیل جبهه ملی به رهبری دکتر «محمد مصدق» (1328 ش)
در 18 مهر 1328 ش، نوزده تن از رجال سیاسی از جمله دکتر محمد مصدق، به عنوان اعتراض به انتخابات دوره شانزدهم مجلس شورای ملی به دربار رفته و در آنجا متحصن شدند. همان افراد در روز اول آبان در منزل دکتر مصدق گرد آمده و جبهه ملی ایران را به رهبری وی تشکیل دادند. در نتیجه تلاش‌های این جبهه، انتخابات تهران و حومه، باطل اعلام شد. از آنجا که جبهه ملی یک حزب نبود، رهبرانِ گروه‌ها و احزاب مختلف در آن عضویت یافتند. از این رو، این جبهه از گرایش‌ها و افراد مختلف العقیده و ماهیتاً متفاوت و حتی متعارض تشکیل شده بود. وقتی که جبهه ملی به مجلس راه یافت، رهبری ضد استعماری ملت ایران را با حمایت علما و مردم بر عهده گرفت و کوشید از رقابت آمریکا و انگلیس، به نفع مبارزه استفاده کند.
مهم‌ترین کاری که در آن مقطع به پیشگامی جبهه صورت گرفت، ملی شدن صنعت نفت ایران و خلع ید از شرکت نفت ایران و انگلیس بود. این جبهه پس از قیام 30 تیر 1331، دچار اختلاف درونی شد و گروهی از اعضای آن به ویژه بخشی از جناح مذهبی به رهبری آیت‌اللَّه کاشانی، از دکتر مصدق فاصله گرفت و همین امر، جبهه ملی را دچار سستی نمود. پیامدهای این اختلاف در جبهه ملی و نهضت، وقوع کودتای 28 مرداد 1332 علیه دولت مصدق بود. پس از آن، با دستگیری و زندانی شدن رهبر و سرکوب اعضا، جبهه ملی عملاً از هم پاشید و در سال‌های بعد جبهه ملی دوم و سوم و چهارم به وجود آمدند.

شهادت «حاج سیدمصطفی خمینی» فرزند ارشد امام خمینی (ره) (1356 ش)

آیت‌اللَّه حاج سیدمصطفی خمینی در آذرماه 1309 ش در قم به دنیا آمد و پس از گذراندن دوران ابتدایی، در 16 سالگی به تحصیل علوم اسلامی روی آورد. وی از سال 1330 در درس خارج پدر فرزانه خویش و آیت‌اللَّه بروجردی حاضر شد و از محضر آیات عظام علامه طباطبایی، سیدمحمد محقق داماد، شیخ مرتضی حائری و سید محمد باقر سلطانی طباطبایی بهره برد. ایشان از سال 1341 همراه با امام به مبارزه با رژیم پرداخت و در پیشبرد نهضت اسلامی نقش بسزایی ایفا کرد. وی پس از تبعید حضرت امام به ترکیه، با سیل خروشان مردم خشمگین به خیابان‌ها آمد و به بیوت مراجع رفت.
 پس از این حرکت ضدرژیم، عوامل طاغوت او را دستگیر و پس از آزادی چند روزه، به ترکیه تبعید کردند. حاج آقا مصطفی پس از چند ماه حضور در ترکیه، در مهر 1344 ش به همراه پدر به نجف رفته و به درس و بحث پرداخت. در نجف، مدتی به دلیل کوشش‌هایی که علیه رژیم ضداسلامی عراق انجام داد دستگیر شد و او را به شدت از فعالیت‌های سیاسی منع کردند. سرانجام آیت‌اللَّه مصطفی خمینی در اول آبان 1356 ش برابر با 9 ذی قعده 1397 ق در 47 سالگی به شکل مرموزانه‌ای به شهادت رسید.

روز ملی «واتیکان»
واتیکان با وسعتی کمتر از نیم کیلومتر مربع و جمعیتی در حدود هزار نفر در جنوب قاره اروپا، به دور از دریای آزاد، در کشور ایتالیا و در قسمت غربی شهر رم واقع شده است. زبان رسمی کشور کوچک واتیکانْ ایتالیایی و زبان رسمی کلیسا لاتین است. مردم واتیکان پیرو مذهب کاتولیک بوده و واحد پول آن یورو است. حکومتِ واتیکان مذهبی است و تحت نظر رهبر کاتولیک‌های جهان، اداره می‌شود. در حقیقت، واتیکان، مرکز سازمانِ جهانی کاتولیک‌های جهان است. استقلال واتیکان در سال 1929 از ایتالیا به دست آمد. نوع حکومت در کشور واتیکان پاپ‌نشین است. 22 اکتبر سال‌روز انتخاب پاپ ژان پل دوم در سال 1978 روز ملی واتیکان نام‌گذاری شده است.

ارائه نخستین ماشین فتوکپی (1938 م)
نخستین ماشین فتوکپی توسط «چارلزکارلسون» ساخته شد ونامش را زیراکس گذارد که از واژه یونانی زیروگرافی به معنای خشک نویسی گرفته شده است.

اجلاس مقامات انگلیس، فرانسه و اسرائیل در پی ملی شدن کانال سوئز (1956 م)
در روز 22 اکتبر 1956 م اجلاس وزیران خارجه فرانسه، انگلیس و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پاریس برگزار شد. رژیم اشغال‌گر قدس نیز که در آن زمان، مصر را بزرگ‌ترین دشمن خود در جهان عرب می‌دانست، در نظر داشت با سوء استفاده از این فرصت، ضربه‌ای اساسی بر مصر وارد کند. یک هفته پس از این اجلاس سری، ارتش‌های این کشورها به طور مشترک به مصر حمله کردند، هر چند در رسیدن به اهداف خود، ناکام ماندند.

اختراع باتری در هلند (1740 م)
فیزیکدانی هلندی باتری را اختراع کرد. بدین ترتیب یکی از مشکلات بشر درراه توسعه صنایع و فنون الکتریکی برطرف شد. هدف اصلی از اختراع باتری ایجاد دستگاهی برای جمع آوری و حفظ قوّه الکتریسیته بود.

روز آمار و برنامه ریزی
نقش روز افزون آمار و اطلاعات به عنوان پیش نیاز کلیه تصمیم گیری‌ها، سیاستگزاری ها و برنامه ریزی‌ها بر کسی پوشیده نیست. این نقش در عصر اطلاعات به قدری بدیهی است که نظام آماری کشورها و حجم و کیفیت بانک‌های اطلاعاتی آن‌ها نه تنها یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه یافتگی کشورها به شمار می‌رود، بلکه متقابلاً نیز سیاستگزاری ها و برنامه ریزی‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورها، بدون در اختیار داشتن آمار کافی، صحیح و دقیق و به هنگام ممکن نیست. ارایه آمارهای صحیح و مبتنی بر روش‌های علمی از اهمیت بسزایی در توسعه پایدار کشور برخوردار است و نظر به اینکه مصرف‌کنندگان آمار در بسیاری از مواقع تعاریف و مفاهیم آمارهای مورد نیاز خود را نمی‌دانند و به همین دلیل از آمارهای موجود بهره‌برداری کافی به عمل نمی‌آورند.

عملیات عاشورای 4 در منطقه هورالهویزه (1364 ش)

عملیات عاشورای 4 با هدف انهدام نیروهای دشمن در منطقه عملیاتی غرب دریاچه‌ام النعاج واقع در هورالهویزه توسط سپاه پاسداران و در وسعتی در حدود 110 کیلومتر مربع صورت گرفت. در این عملیات 64 پایگاه و 7 آبراه در غرب دریاچه‌ام النعاج آزاد و بیش از صد فروند قایق بزرگ و کوچک و انواع سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین و چندین انبار مهمات و... از دشمن منهدم شد. به غنیمت گرفتن 27 فروند قایق، 4 قبضه خمپاره‌انداز، 2 قبضه توپ ضدهوایی و تعداد زیادی سلاح دوشکا و آرپی‌جی هفت از دیگر نتایج این عملیات بود. در این عملیات، دشمن بیش از سیصد نفر کشته و زخمی به جای نهاد، 25 پاسگاه منهدم شد، یک فروند هواپیمای دشمن سقوط کرد و 110 کلیومتر مربع از زمین‌های منطقه آزاد شد.

برخی از رویدادهای 22 اکتبر
1797: «آندره ژاک کارنرین Andre – Jacques Carnerin» فرانسوی نخستین فردی بشمار می‌آید که با چتر نجات فرود آمده است. وی درآسمان پاریس با چتر نجات از ارتفاع هزار متری از یک بالن پایین پرید و بر زمین فرود آمد
1953: دولت فرانسه به لائوس مستعمره خود استقلال کامل داد.    
1954: آلمان غربی که با اعلام استقلال آن به صورت یک کشور فدرال از سوی سه دولت غربی فاتح جنگ جهانی دوم موافقت شده بود به «ناتو - اتحادیه نظامی غرب» پیوست.
1966: لونا 12 سفینه شوروی گردش خود را به دور ماه در مدار قمر زمین آغاز کرد.
1973: قطعنامه 338 شورای امنیت مبنی بر برقراری مجدد آتش بس میان اعراب و اسرائیل در جنگ رمضان (یوم کیپور) تصویب و صادر شد.
1975: «ونه را 9 » سفینه فضا پیمای شوروی به آرامی درسطح ونوس فرود آمد و به مخابره اطلاعات به زمین ادامه داد
2002: ریچارد هلمز مدیر اسبق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و سفیر پیشین آمریکا در تهران و یکی از کارشناسان مسائل ایران که نظر خود را گهگاه در مصاحبه های تلویزیونی بیان می‌داشت در 89 سالگی درگذشت.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار