سرپرست سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی از در دست اجرا بودن طرح تغییر و اصلاح الگوی کشت در مزارع به منظور استفاده بهینه از منابع آب استان خبر داد.

علی مختاری در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه، با بیان اینکه تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی در آذربایجان غربی با هدف جایگزینی کشت محصولات کم مصرف در زمینه آب اجرایی می شود، افزود: کارهای مطالعاتی تغییر الگوی کشت در کل اراضی کشاورزی استان در سال 92 اجرا می شود.

وی با بیان اینکه طرح های مطالعاتی تغییر و اصلاح الگوی کشت در اراضی کشاورزی آذربایجان غربی بر اساس پتانسیل آب و خاک و وجود صنایع وابسته از سال 93 وارد فاز اجرایی شده و کشاورزان ملزم به رعایت الگوی کشت می شوند، ادامه داد: هم اکنون مطالعه طرح تغییر الگوی کشت در سطح 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی نقده به عنوان پایلوت در دست اجرا است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در راستای تغییر الگوی کشت، 8 هزار هکتار از زمینهای زیر کشت چغندر قند به کشت سیر، ذرت و سایر محصولات تغییر پیدا کرده، عنوان کرد: کارهای مطالعاتی تغییر الگوی کشت در کل اراضی کشاورزی نقده تا پایان امسال انجام می شود. مختاری با بیان اینکه مزارع آرمانی در مناطقی با سطح عملکرد پایین مزارع برای رسیدن به سطح مطلوب ایجاد می شود، افزود: در این راستا 130 هزار هکتار از این مزارع در استان احداث شده و در راستای برنامه های الگویی و کشاورزی حفاظتی اعتبارات ویژه ای در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

وی سنتی بودن کشاورزی در ایران را بزرگترین مشکل این بخش دانست و اضافه کرد: متاسفانه در تولید محصولات کشاورزی مسائل علمی رعایت نمی شوند و برای دستیابی به کشاورزی پایدار با ارزش افزوده بالا و سودآور، باید یک الگوی صحیح تولید داشته باشیم بطوری که موارد مدنظر در طراحی و اجرای این طرح برای رسیدن به تولید پایدار شامل اقتصاد و سودآوری تولید، بهره برداری بهینه از منابع تولید و رسیدن به حداکثر تولید با حداکثر کیفیت است.

وی استفاده بهینه از منابع تولید را جز تکالیف یک کشاورزی پیشرفته و پایدار دانست و با بیان اینکه برای دستیابی به الگوی تولید، باید بخشهای مختلف تولیدی را با هم مرتبط کرد، گفت: برای اجرای این کار، یک کارگروه ویژه از کارشناسان متخصص تشکیل و با بررسی نواقص و مشکلات این طرح، پیشنهادات مناسب را برای اجرای مطلوب ارائه می کنند.

وی با بیان اینکه برای اصلاح الگوی کشت 10 برنامه به عنوان شاخص اجرا خواهد شد، گفت: افزایش متوسط میزان تولید، اجرای طرح ملی الگوی کشت در 30 درصد از اراضی باغی و زراعی، تولید محصولات سالم و بهداشتی، توسعه کشت در اراضی شیب دار، توسعه صنعت بیمه، توسعه کشت های گلخانه ای، گسترش شرکت های خدمات مشاوره ای و کلینیک های گیاه پزشکی و راه اندازی نرم افزار عقد قرارداد و توزیع نهاده های کشاورزی از جمله این شاخص ها است.

مختاری با اشاره به اینکه باید از طریق اجرای الگوی کشت و افزایش مزارع آرمانی راندمان عملکرد تولید در واحد سطح را افزایش دهیم، گفت: سطح زیر کشت باغات استان را بالغ بر 104 هزار هکتار و سطح زیر کشت محصولات زراعی را بالغ بر 700 هزار هکتار عنوان کرد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.