اتحاديه اروپا ادعاهاي شرکت‌هاي خدمات ماهواره‌اي مبني بر اين که توقف پخش برنامه‌هاي شبکه‌هاي ايراني به دستور اين اتحاديه بوده را تکذيب کرد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران  ، يک مقام شوراي اروپا امروز چهارشنبه به پرس تي‌وي گفت: که در قوانين اتحاديه اروپا هيچ دستور‌العملي براي ممنوعيت کانال‌هاي ماهواره‌اي وجود ندارد و شرکت‌ها بنابر تصميم خود چنين کاري درباره شبکه‌هاي ايراني را انجام داده‌اند.

مايا کاسيانچيچ، سخنگوي کاترين اشتون، مسئول امور خارجي اتحاديه اروپا گفت: بايد بگويم که اين تصميم خود يوتلست و ارکيوا است و شما بايد از خودآن‌هاي سئوال کنيد؛ اين تصميم آن‌هاست.

وي افزود: اتحاديه اروپا روز دوشنبه محدوديت‌هاي جديدي را عليه ايران تصويب کرد اما آن‌ها در حوزه مالي، انرژي، بازرگاني و حمل‌ونقل هستند ونه ارتباطي. و در محتواي آن‌‌ها هم چيزي که يوتلست را وادار کرده باشد که چنين اقدامي انجام دهد، وجود ندارد.

اين درحالي است که هر دو ارائه‌دهندگان خدمات ماهواره‌اي اروپا، يوتلست و آرکيوا پيش از اين در گفت‌وگو با پرس تي‌وي تائيد کرده بودند که فسخ قراردادهايشان با شبکه‌هاي ايراني بر مبناي دستور کميسيون اتحاديه اروپا انجام شده است.

يوتل‌ست به شرکت خدمات رسانه‌اي آرکيوا دستور داد که روز دوشنبه شبکه‌هاي ماهواره‌اي ايران از جمله پرس تي‌وي، العالم، جام جم ۱ و ۲، سحر ۱ و ۲، شبکه خبر جمهوري اسلامي ايران، تلويزيون قرآن و الکوثر را از يکي از فرکانس‌هاي خود بر روي ماهواره هات‌برد حذف کند.

اين تصميم به دنبال ماه‌ها ارسال پارازيت روي امواج شبکه‌هاي ايراني توسط شرکت‌هاي ماهواره‌اي اروپايي گرفته شد.

ناظران بر اين باورند، اتحاديه اروپا احترامي براي آزادي بيان قائل نيست و از هيچ کوششي براي خاموش کردن صداي رسانه‌هاي جايگزين فروگذار نمي‌کند.

تحليلگران مي‌گويند، تصميم غيرقانوني شرکت يوتل‌ست، اقدامي است در راستاي خاموش کردن تمام رسانه‌هاي خبري جايگزين که صداي بي‌صدايان را منعکس مي‌کنند.

در عين حال به دنبال اقدان يوتلست، پرس تي‌وي صفحه‌اي را براي جلب حمايت مخاطبان در اروپا بر روي فيس بوک قرار داد.

پرس تي‌وي همچنين با مقامات قوانين رسانه‌اي فرانسه، (سازمان قوانين رسانه‌هاي ديداري و شنيداري فرانسه) براي کسب اظهارات درباره اين ممنوعيت تماس برقرار کرد. اين سازمان گفت که پاسخي را براي اين شبکه آماده خواهد کرد اما تا کنون پاسخي نداده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار