کنگره ملي ليبي که پارلمان اين کشور محسوب مي‌شود طرح قطر و گروه اخوان المسلمين را براي تحميل نامزدي که بر اساس برنامه هاي آنها عمل کند ناکام گذاشت و نخست وزيري را انتخاب کرد که به ديدگاههاي اين دو طرف نزديک نيست.

 به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از پايگاه خبري المنار ؛ کنگره ملي ليبي علي زيدان را که گرايشهاي ليبرالي دارد به نخست وزيري انتخاب کرد.

زيدان نيز تأکيد کرد تا دو هفته ديگر دولتي با حضور طيفهاي مختلف سياسي تشکيل خواهد داد و اولويت نيز به رسيدگي به مسائل اساسي در کشور و بازسازي آن متمرکز خواهد بود . زيدان مورد حمايت جريان ليبرالي به رهبري محمود جبريل با نود و سه رأي در مقابل هشتاد و پنج رأي بر محمد حراي از گروه اخوان المسلمين پيروز شد.

شمار زيادي از نيروهاي سياسي که از نظام قذافي جدا شده بودند ابراز اميدواري کردند به خلاء سياسي و قانوني و امنيتي در کشور پايان داده شود .

زيدان در سال 1980 ميلادي از نظام قذافي جدا و به همراه محمد مقريف رئيس کنگره کنوني به جبهه نجات ملي ليبي در خارج ملحق شد و در انقلاب هفده فوريه نيز نقش بزرگي در کنار جبريل براي به رسميت شناخته شدن شوراي ملي انتقالي در کشورهاي غربي ايفا کرد.

شماري از تحليلگران گفتند انتخاب زيدان يک ضربه قوي به دخالتهاي دوحه است که تلاش کرد نامزد مورد نظر خودش را تحميل کند تا از طريق وي برنامه هاي قطر را در ليبي به پيش ببرد.
رسانه ها و شبکه هاي ارتباط اجتماعي در مخالفت با دخالتهاي قطر در ليبي به تبليغات گسترده اقدام کرده اند .

قطر پس از پيروزي هفدهم فوريه ، تلاشهايي را براي تحميل افراد نزديک به قطر آغاز کرد تا کنترل شوراهايي را که انقلابيون تشکيل دادند به دست آورند تا در نهايت بر تصميمات شوراي انتقالي نيز تأثير گذارند.

شماري از ناظران گفتند شکست دولت ابو شاقور ناشي از يک بازي مخفي بود که هدفش رسيدن به دولتي بود که مي بايد بازيچه اي در دست قطر و اخواني ها باشد و همين باعث خشم نمايندگاني شد که دوبار اين دولت را ساقط کردند.

شماري از نمايندگان ائتلاف نيروهاي ملي به رهبري جبريل اين بازي را فاش کردند و از تطميع و فشار به افراد مستقل و نمايندگان قبايل خبر دادند  تا از اخوان المسلمين حمايت کنند .

برچسب ها: لیبی ، قطر ، طرح ، ناکامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار