بیش از 7 سال است که در حال ساخت و آماده سازی است و از 4 سال گذشته به این سو مسئولین همواره اعلام کرده اند که تنها 10 درصد تا تکمیل این پروژه باقی مانده است / حال که مردم مسجدسلیمان علیرغم پتانسیل بالای شهرستان از لحاظ معیشت و آسایش در محرومیت به سر می برند، نباید آنها را در فقر فرهنگی نیز نگاه داشت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز خوزستان،سخن‌گوی انجمن دوست‌داران میراث فرهنگی مسجدسلیمان گفت: ضعف مدیریت در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  خوزستان مشهود است.

غلامرضا جلیلی نیا در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: مسجدسلیمان شهری است که دارای دو تاریخ پر اهمیت است؛ یکی تاریخ باستانی که  کارشناسان آن را مربوط به 3هزار سال پیش یعنی دوره عیلامی دانسته اند و دیگری تاریخ نفت که به 100 و اندی سال پیش بر می گردد و پتانسیل بی نظیری را بر سرمایه گذاری در این حوزه داراست.

وی بیان داشت: در حال حاضر شاید بتوان اصلی ترین نیاز مسجدسلیمان را در حوزه فرهنگ، موزه دانست. موزه مسجدسلیمان بیش از 7 سال است که در حال ساخت و آماده سازی است و از 4 سال گذشته به این سو مسئولین همواره اعلام کرده اند که تنها 10 درصد تا تکمیل این پروژه باقی مانده است. متاسفانه تکمیل این 10 درصد برای شهروندان و علاقمندان به میراث فرهنگی مسجدسلیمان به یک آرزوی دست نیافتنی بدل گشته  است.

موزه نیمه تمام شهرستان مسجدسلیمان
موزه نیمه تمام مسجدسلیمان

سخن‌گوی انجمن دوست‌داران میراث فرهنگی مسجدسلیمان  افزود: چند اثر ثبت شده شهرستان به علت بی توجهی در حال تخریب کامل هستند . از آن جمله دژ 400 ساله اسدخان در اندیکا است که به حال خود رها شده و به عنوان آغل گوسفندان مورد استفاده قرار می گیرد. آثار تاریخی و باستانی شهرستان به طور مکرر مورد حفاری غیرمجاز قرار گرفته و می گیرند که  بزرگترین هنر اداره میراث مسجدسلیمان پرکردن حفاری ها برای سرپوش گذاشتن و پاک کردن صورت مسئله است.

جلیلی با اشاره به عدم بازسازی آثار در حال تخریب شهرستان مسجدسلیمان اظهار داشت: باید از آقای پورفرخی پرسید چگونه است که هر روز در لابلای اخبار می بینیم و می شنویم که به ترمیم و بازسازی این اثر و آن اثرِ فلان شهرستان بر می خوریم اما آثار باستانی ما که قدمتی برابر تاریخ دارند دیده نمی شوند. گویا در نقشه مدیران میراث فرهنگی خوزستان، شهرهایی مثل مسجدسلیمان، لالی، اندیکا، ایذه و ... زیر پونز قرار گرفته اند.



سخن‌گوی انجمن دوست‌داران میراث فرهنگی مسجدسلیمان با اشاره به پتانسیل های گردشگری شهرستان، بیان داشت: طبیعت بکر و زیبای شهرستان مسجد سلیمان نیز در حوزه گردشگری می تواند با سرمایه گذاری لازم هزاران نفر گردشگر ایرانی و خارجی را جذب کند. متاسفانه در حوزه گردشگری در چند سال گذشته  فعالیت چشمگیری در این زمینه انجام نشده است.

وی ادامه داد: عمده هنر کارکنان این اداره در شهرستان به دایر کردن یک چادر در ایام نوروز برای گردشگران و مسافران احتمالی خلاصه می شود. ما در شهرستان جاذبه های فراوانی مانند چشمه های آب گرم گلگیر -که ساختمان آن سالهاست نیمه کاره رها شده است-  و صدها نمونه مانند آن را داریم که مغفول مانده است.

جلیلی افزود: زیست عشایری به عنوان  نوعی از زندگی که تقریبا آخرین سالهای خود را می گذراند و شاید در سالهای آینده عشایر به معنای کنونی دیگر وجود نداشته باشند ، جای کار مستند سازی و بهره برداری گردشگری دارد. کوچ عشایر ظرفیت ثبت شدن به عنوان میراث زیستی و فرهنگی را دارد که چشم های مسئولان بر روی این پتانسیل نیز بسته مانده است.

سخن‌گوی انجمن دوست‌داران میراث فرهنگی مسجدسلیمان ادامه داد: مردم مسجدسلیمان در انقلاب اسلامی  و هشت سال دفاع مقدس با دیدن خونهای پاکی همچون شهید بهنام محمدی دین خود را ادا کرده اند اما متاسفانه امروز مورد بی مهری برخی مسئولین قرار می گیرند. حال که مردم مسجدسلیمان علیرغم پتانسیل بالای شهرستان از لحاظ معیشت و آسایش در محرومیت به سر می برند، نباید آنها را در فقر فرهنگی نیز نگاه داشت.

وی در رابطه با اظهارات اخیر مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان که مشکلات موجود را مربوط عدم تخصیص بودجه از سوی برخی مدیران دانسته بود اظهار داشت: ممکن است این هم یکی از دلایل باشد ولی آنچه که عیان است ضعف مدیریت در این اداره کل به وضوح مشهود است. جذب نشدن اعتبارات هم خود دلیل دیگری بر ضعف این سیستم است.

جلیلی افزود: مسئولین اداره کل میراث حتی در دعوت از انجمن های دوستداران میراث هم تبعیض قائل می شوند و افرادی که انتقاداتی را وارد می کنند به جلسات دعوت نمی کنند. به عنوان مثال در دوره مدیریت کنونی به هیچوجه انجمن دوستداران  میراث فرهنگی مسجدسلیمان را برای هیچ نشستی دعوت نکرده اند./س

برچسب ها: ضعف ، مدیریت ، فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.