مجمع عمومي سازمان ملل پنجشنبه در حالي پنج عضو غيردائم جديد شوراي امنيت را انتخاب خواهد کرد که تا حد زيادي پيش بيني مي شود آرژانتين و رواندا موفق به کسب کرسي شوند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از خبرگزاري فرانسه، در واقع بوئنوس آيرس و کيگالي  از هم اکنون جايگاه خود را به عنوان عضو غيردائم شوراي امنيت مسجل کرده اند ، زيرا هيچ کشور ديگري از گروه منطقه اي اين کشورها براي عضويت دائم شوراي امنيت ابراز تمايل نکرده است.

با وجود اين، در آسيا و گروه منطقه اي موسوم به «گروه غرب اروپا و ديگر کشورها» براي کسب اين کرسي رقابت وجود دارد، به طوري که در منطقه آسيا، کره جنوبي امکان کسب عضويت غير دائم شوراي امنيت را دارد و در گروه غرب اروپا، استراليا و فنلاند از لوگزامبورگ پيشي گرفته اند.

در گروه منطقه اي آسيا و اقيانوس آرام، کره جنوبي نسبت به بوتان و کامبوج شانس بيشتري براي کسب کرسي شوراي امنيت به عنوان عضو غيردائم دارد. اين کشور از زمان پيوستن به سازمان ملل متحد در سال هزار و نهصد و نود و يک، مشارکت خود را در نوزده ماموريت صلحباني افزايش داده است.

در مقابل، بنا بر اعلام ديپلماتها کامبوج در اين خصوص چندان فعال نبوده است و کشور بوتان نيز هيچ روابط ديپلماتيک رسمي با هيچ يک از پنج عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل ندارد.

در گروه منطقه اي « غرب اروپا و ديگر کشورها»، فنلاند و استراليا احتمال موفقيت بيشتري نسبت به لوگزامبورگ، عضو بنيانگذار اتحاديه اروپا دارند.

استراليا - که تاکنون چهار بار به عنوان عضو غيردائم شوراي امنيت انتخاب شده است- امسال براي کسب کرسي غيردائم شوراي امنيت به شدت اعمال نفوذ کرده است. فنلاند نيز تاکنون دو بار عضو غيردائم شوراي امنيت بوده است. اما لوگزامبورگ، بوتان و کامبوج تاکنون هرگز عضو اين شورا نبوده اند.

 کشورهايي که خواستار عضويت غيردائم شوراي امنيت هستند، بايد صد و بيست و نه راي ، معادل دو سوم آراي اعضاي مجمع عمومي سازمان ملل را - که صد و نود و سه  عضو دارد-کسب کنند. احتمال راي آوردن کشورهاي غيرقابل انتظار نيز وجود دارد. در سال دو هزار و ده ، کانادا با شکست در کسب کرسي غيردائم شوراي امنيت در رقابت با پرتغال و آلمان بسيار يکه خورد.

پنج کشوري که موفق به عضويت غيردائم شوراي امنيت سازمان ملل شوند، دوره دو ساله فعاليت خود را در اين شورا از يکم ژانويه آغاز خواهند کرد.  اين کشورها جاي کلمبيا، آلمان، هند، پرتغال و آفريقاي جنوبي را خواهند گرفت.

پنج عضو غيردائم ديگر شوراي امنيت عبارتند از جمهوري آذربايجان، گواتمالا، مغرب، پاکستان و توگو. دوره فعاليت اين کشورها پايان سال دو هزار و سيزده اتمام خواهد يافت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار