مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی از توزیع و غرس 700 هزار اصله نهال جنگلی در سطح استان به مناسبت هفته منابع طبیعی خبر داد.

علی پیرمرادی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه ضمن تاکید بر لزوم حفظ مراتع و عرصه های جنگلی آذربایجان غربی، ادامه داد: امسال 700 هزار اصله نهال جنگلی به منظور صیانت از جنگلها، توسعه جنگل، غنی سازی جنگل با بذر و نهال و مراقبت و نگهداری مناطق احیایی توزیع و غرس می شوند.

وی از احیای یک هزار و 850 هکتار از اراضی مرتعی آذربایجان غربی با استفاده از 18 هزار کیلو انواع بذور مرتعی خبر داد و اظهار داشت: هم اکنون بالغ بر دو میلیون و 700 هزار هکتار عرصه مرتعی در آذربایجان غربی وجود داشته که با اجرای طرح های مرتع داری، حفاظت و احیا می شوند.

پیرمرادی با اشاره به استعداد یابی و ظرفیت یابی 54 هزار هکتار از اراضی ملی آذربایجان غربی، گفت: سرانه جنگل در آذربایجان غربی چهار دهم درصد بوده که این سرانه بسیار پایین بوده و باید با تشویق و ترغیب مردم، بهره برداران و روستاییان ضمن افزایش سرانه فضای سبز، فرهنگ درختکاری و کشت نهال گیاهان دارویی را نیز در الویت برنامه های در ختکاری قرار دهیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی از وجود 101 هکتار عرصه جنگلی در استان خبر داد و اظهار داشت: فضاهای جنگلی استان در سردشت و پیرانشهر قرار داشته که در این میان استفاده از محصولات فرعی جنگل بخصوص گونه های دارویی از اهمیت بالایی برای ساکنین مناطق جنگلی برخوردار بوده که برای حفظ و توسعه این گیاهان اقدامات لازم را انجام می دهیم.

وی با اشاره به اینکه با توجه به بارندگی های مناسب از ابتدای سالجاری تاکنون عملیات بیولوژیکی شامل بذر پاشی، کپه کاری و کود پاشی اجرا شد، بیان داشت: اجرای این عملیات باعث شده در80 درصد از اراضی حوضه های آبخیز، کنترل فرسایش خاک و جلوگیری از رسوب در پشت مخازن آب انجام و 20 درصد ذخیره نزولات آسمانی درسفره های آبی زیر زمین ارتقا یابد.

وی از تولید سالانه هفت میلیون مترمکعب چوب در آذربایجان غربی خبر داد و با بیان اینکه استان مقام دوم تولید چوب را در کشور به خود اختصاص داده، افزود: در کشور بطور میانگین 23 میلیون متر مکعب چوب تولید می شود که آذربایجان غربی پس ازگیلان با تولید 7 ملیون متر مکعب در رتبه دوم کشور قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه هم اکنون در آذربایجان غربی 20 هزا و 400 هکتار مزرعه چوب وجود دارد که ظرفیت تولید چوب از این میزان 580 متر مکعب است، گفت: مزارع کشت چوب در چهار شهرستان ارومیه، میاندوآب، نقده و خوی متمرکز بوده و سنوبرهای کشت شده پس از 8 تا 10 سال بریده و به بازار چوب کشور وارد می شوند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.