با توجه به محدوديت منابع آب و خاک و حفاظت و احيا از اين منابع باعث توسعه همه جانبه و پايدار بخش کشاورزي مي شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، در اين همايش که به مناسبت گراميداشت روز جهاني غذا برگزار شد گفت: با توجه به پيشرفت جوامع بشري و تنوع نيازهاي تغذيه اي، موضوعاتي نظير امنيت غذايي، توليد محصولات سالم و گواهي شده، اشتغال پايدار، استفاده بهينه از منابع و پتانسيل هاي بالقوه بهره برداري بهينه از منابع عظيم آب و خاک و منابع ژنتيکي دام و طيور و آبزيان در دستور کار سياست گذاران و توليدکنندگان همه کشورها قرار گرفته است.

وي ادامه داد: با توجه به محدوديت منابع آب و خاک حفاظت و احياء و بهره برداري از اين منابع بايد مورد توجه جدي کشورها قرار گيرد.

وي افزود: رقابت در استفاده از اراضي کشاورزي مراتع و جنگل ها و منابع آب و منابع ژنتيکي دام و طيور و  آبزيان قيمت بالاي انرژي، تغييرات آب و هوايي همگي بدين معناست که جهان بايد با صرف منابع کمتر غذاي بيشتر و با کيفيت بالاتري توليد کند.

وي تصريح کرد: توسعه همه جانبه و پايدار در بخش کشاورزي، عاملي حياتي براي دستيابي به توليد بيشتر و  تامين غذاي جهانيان در آينده است، استفاده از دانش و تبادل تجربيات بين کشورهاي عضو براي افزايش توليد، فرآوري و بسته بندي حفظ و نگهداري مواد غذايي توليد شده و جلوگيري از ضايعات محصولات يکي ديگر از راه هاي رسيدن به امنيت غذايي مي باشد.

عباسي ادامه داد: خوشبختانه به رغم وجود مشکلات بخش کشاورزي ايران از امکانات و توانايي هاي خوبي برخوردار است، وجود طبيعت چهار فصل و تنوع آب و هوايي، وجود ذخاير ژنتيکي گياهي-  جانوري و دامي بسيار متنوع و غني، وجود امکانات غني آب و خاک کشاورزي، وجود امکانات مناسب در زمينه منابع طبيعي، دسترسي به آب هاي ساحلي و بين المللي امکان توليد غذا و ايجاد امنيت غذايي براي حداقل سه برابر جمعيت فعلي کشور و نيز امکان توسعه صادرات و ارزآوري بيشتري را براي کشور فراهم مي کند.

معاون توليدات گياهي اضافه کرد: عدم استفاده مناسب از ظرفيت هاي مردمي و تعاوني ها، تغييرات آب و هوايي و تخريب جنگل ها و مراتع، جنگ و نابودي اراضي مستعد کشاورزي، عدم استفاده مناسب از منابع آب و خاک و تخريب محيط زيست، از بين بردن منابع عظيم ژنتيکي دام و طيور آبزيان از جمله چالش هاي موجود در بخش کشاورزي است.

وي در پايان افزود: نگهداري و پرورش دام با شيوه هاي مختلف عشايري- روستايي و صنعتي در ايران از ديرباز در رونق اقتصادي و امنيت غذايي اهميت ويژه اي داشته و امروزه خودکفايي در زمينه مواد پروتئيني حيواني مديون تلاش و زحمات بيش از 3 ميليون بهره بردار و توليدکننده است که در حال حاضر با توليد بيش از 12 ميليون تن محصولات دامي در اقتصاد کشور نقش تعيين کننده اي دارند./عب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار