اتحادیه اروپا در حالی برنده جایزه صلح نوبل شد که 20 کشور آن عضو ماشین جنگ‌افروزی چون «ناتو» هستند و بسیاری از منتقدان این اقدام کمیته صلح نوبل را به یک طنز بیشتر شبیه می‌دانند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، شاید اگر خرافی بودیم یا به اینکاهای باستانی کوه‌های آند اعتقاد داشتیم جایزه صلح نوبل برای اتحادیه اروپا را نشانه‌ای از آخرالزمان در سال 2012 می‌پنداشتیم؛ چون از 28 کشور عضو ناتو که برای خودش یک ماشین جنگی محسوب می‌شود، 20 کشور آن عضو همین اتحادیه صلح‌طلب است.
دلیل اهدای این جایزه از سوی کمیته نوبل این است که اتحادیه اروپا در روند تغییر چهره اروپا از «قاره‌ای در حال جنگ» به « قاره‌ای در صلح» موثر بوده است. تاثیری که جنگ قاره سبز را به سرزمین های دیگر برده و جز سیاهی در آن چیزی باقی نگذاشته. همان سیاهی‌ای که شیمون پرز یکی از سردمداران آن بود. پرزی که مدال صلح نوبل را به سینه زد زمانی و در حالی که پشت سرش در سرزمین های اشغالی بمب‌ها زنان و کودکان بی دفاع را می کشتند. 

حالا کمیته صلح نوبل این جایزه را در حالی به سینه این اتحادیه می‌کوبد که داغ جنگ‌افروزی‌های ناتو(سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) بر پیشانی بسیاری از کشورهای اروپایی زده شده و کسی جنگ‌افروزی‌های این اتحادیه را در کشورهای عراق و افغانستان حضور مستمر نظامی آنها در این کشورها را فراموش نمی کند. پس نیاز نیست حافظه قوی‌ای داشته باشیم برای از یاد بردن یک و نیم میلیون عراقی کشته شده در این جنگ.

به اعتقاد منتقدان، اتحادیه اروپا به خاطر سیاست‌های جنگ طلبانه‌اش در عرصه بین‌المللی به هیچ عنوان مستحق و لایق دریافت جایزه نوبل نبوده است.
«اینگه هوگر» یک نماینده حزب چپ‌ها در پارلمان آلمان با انتقاد شدید از این انتخاب، اتحادیه اروپا را مروج فقر، بدبختی و جنگ در جهان معرفی کرد و گفت: اعطای جایزه نوبل به این اتحادیه تعجب‌آور بود.

«وولفگانگ گرگه» عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس آلمان با اشاره به دخالت‌های نظامی اتحادیه اروپا در مناقشات بین‌المللی، می‌گوید: درست است که شاید اتحادیه اروپا در سیاست داخلی خود به دنبال برقراری صلح باشد اما درمورد سیاست خارجی، عملکرد آنها در رابطه با مناقشات بین‌المللی با این انتخاب در تناقض آشکار است.

«کاتیا کیپینگ» رییس حزب چپ‌های آلمان نیز، اعظای جایزه نوبل به اتحادیه اروپا را خنده‌دار خواند و گفت: این واقعا مسخره است که یکی از بزرگترین کارخانه‌های تولیدکننده تسلیحات جهان جایزه صلح نوبل دریافت کند.

«مارتین کالانان»، رهبر اعضای محافظه‌کار پارلمان اروپا نیز از جمله دیگر منتقدان این تصمیم شواری صلح نوبل است که در این باره گفت: کمیته نوبل برای مطرح کردن این جوک احمقانه ماه آوریل قدری دیر عمل کرده است. 20 سال پیش هم این جایزه تملق‌آمیز بود اما حداقل راحت‌تر می‌شد آن را توجیه کرد. امروز می‌بینیم که این جایزه کاملاً از مسیر پرت افتاده است.

«مایکل فابریکانت»، از نمایندگان محافظه‌کار انگلیس نیز گفت هیئت نوبل با اعطای این جایزه به اتحادیه اروپا و پیش از آن به باراک اوباما بی‌برنامگی و «عدم تفکر» خود را نشان داده است.

«نایگل فاراج» رهبر حزب استقلال انگلیس نیز اتحادیه اروپا را شایسته دریافت جایزه صلح نوبل ندانسته و تصمیم کمیته نروژی نوبل را «نشانه‌ای از قریحه طنز نروژی‌ها» توصیف کرده است.

اتحادیه اروپا درحالی برنده جایزه صلح نوبل در نروژ شد که تعجب بسیاری از کار‌شناسان و حتی مطبوعات غربی را نیز برانگیخت.

این اتحادیه در بد‌ترین شرایط اقتصادی خود به‌سر می‌برد و روزی نیست که مردم یکی از کشورهای عضو این اتحادیه به خیابان‌ها نریخته و علیه سیاست‌های یورو و دولت‌های خود اعتراض نکنند

در مراسم امسال اعطای این جایزه در اسلو نروژ، پس از باراک اوباما و شیمون پرز روسای جمهور آمریکا و رژیم‌صهیونیستی، برنده‌های پیشین این جایزه، اتحادیه اروپا را مستحق دریافت این جایزه دانست.

برچسب ها: جایزه ، صلح ، نوبل ، اروپا ، وبگردی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار