فرماندار رامهرمز خواستار جذب نیروهای بومی در سد جره شد و اولویت را با کسانی اعلام کرد که خانه و زمین آنها بر اثر آبگیری این سد از بین رفته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ،علی‌اصغر قوچانی در جلسه بررسی اشتغال روستاییان اطراف سد جره اظهار داشت: مبنای اصلی برگزاری این جلسه، تملک اراضی اطراف سد جره توسط سازمان آب و برق خوزستان و اشتغال کشاورزانی است که زمین‌هایشان به زیر آب رفته است.

وی افزود: افراد زیادی هستند که به علت آبگیری سد جره زمین‌های کشاورزی و مسکونی آن‌ها به زیر آب رفته و شغل خود را که کشاورزی و دامداری بوده از دست داده‌اند.

فرماندار شهرستان رامهرمز تاکید کرد: باید تمام نیروی انسانی که سد جره نیاز دارد با اولویت ساکنان روستا‌ها از میان افرادی جذب شوند که خانه و زمین‌های کشاورزی آن‌ها به زیر آب رفته است.

این مقام مسئول ادامه داد: تا زمانی که نیروی لازم و جویای کار در این منطقه وجود دارد، نباید افرادی از جاهای دیگر برای اشتغال در سد جره جذب شود.

وی اضافه کرد: در جذب نیروهای متخصص و غیرمتخصص مورد نیاز سد جره باید اولویت با ساکنان حومه سد باشد.

قوچانی در ادامه در خصوص تملک اراضی کشاورزان روستاهای اطراف سد جره نیز گفت: باید اختلافات موجود میان کشاورزان و دست‌اندرکاران سد هر چه سریع‌تر برطرف شود تا حقوق معوقه ساکنان این روستا‌ها پرداخت شود.

نماینده عالی دولت در شهرستان رامهرمز در باره زمین‌های کشاورزان منطقه که منابع طبیعی و آبخیزداری آن‌ها را جزو اراضی ملی محسوب کرده است، اظهار داشت: برای رفع این مشکل با منابع طبیعی و آبخیزداری مذاکره و برای حل این موضوع هر جا دچار مشکل شدیم از پشتیبانی دادگستری و دادستان استفاده خواهیم کرد.

سد خاکی جره، با هسته رسی، تاجی به طول 733 متر و مخزنی به ظرفیت حداکثر 260 میلیون متر مکعب با ظرفیت تخلیه سیلاب حداکثر 5 هزار و 100 متر مکعب در ثانیه است در 35 کیلومتری شمال شرقی رامهرمز در سفر سوم هیئت دولت به استان خوزستان در دی ماه 1388 آبگیری شد.

تامین آب مورد نیاز زمین‌های کشاورزی دشت رامهرمز به وسعت 22 هزار و 300 هکتار، کنترل سیلاب رودخانه زرد و امکان تولید انرژی برق آبی به میزان 48 گیگاوات ساعت در سال از جمله مزایای سد جره در هنگام آبگیری آن عنوان شده بود و قرار بود به گفته مجریان طرح، با بهره‌برداری کامل این سد، 4 هزار فرصت شغلی در بخش کشاورزی، گردشگری و صنایع جانبی ایجاد شود.

 با آبگیری سد جره رامهرمز ساکنان روستاهای رودزرد، کلاس مدین یک، رودزرد سادات غربی، رودزرد سادات شرقی، رودزرد سادات علیا، رودزرد کلاس مدین دو، جره، کلگه، رودزرد کلاس مدین سه، رودزردکاید رفیع و دز ملایی که اغلب کشاورز بودند، محل زندگی خود را از دست داده و هم‌اکنون در حاشیه شهرهایی مانند هفتکل، رامهرمز، باغملک و می‌داود به سختی زندگی می‌کنند. این در حالی است که حق و حقوق آن‌ها بابت از بین رفتن زمین‌های زراعی و مسکونی‌شان تاکنون پرداخت نشده است./ب
برچسب ها: استخدام ، نیرو ، بومی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.