نخستین ماه پاییز، واپسین روزها را سپری می كند و در سردترین ساعات درجه دما دراستان چهارمحال و بختیاری، به دو تا سه درجه سانتیگراد كاهش می یابد، زمان نصب وسایل گرمایشی فرارسیده اما همراه سردی هوا، قاتل خاموش نیز از راه می رسد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد

این روزها قاتل خاموش را همه می شناسند، قاتلی كه هر ساله با فرارسیدن فصل سرما، راه بر نفس می بندد و كشتگان خود را از خواب كوتاه به خواب ابدی فرو می برد.

مسمومیت با گاز منوكسیدكربن كه ناشی از استفاده غیراصولی از وسایل گرما زاست، ازخطراتی است كه هر ساله تعداد زیادی را دركشور به كام مرگ می فرستد.

در پی سرد شدن هوا و نصب وسایل گرمایش در منازل، اماكن تجاری و اداری، كم دقتی و سهل انگاری برخی شهروندان در استفاده از این وسایل، حوادثی را به همراه دارد.

افزایش چشمگیر آمار مرگ ‌و میرناشی از گازگرفتگی در چند سال گذشته بیانگر نیاز به اطلاع رسانی و فرهنگی سازی هرچه بیشتر در زمینه نصب استاندارد وسایل گرمایشی است.
نبود آگاهی كافی مردم، یكی ازعوامل افزایش آمار گازگرفتگی است كه بایست برای افزایش آگاهی از طریق رسانه های جمعی برای ارتقاء آگاهی عمومی در این زمینه بیش از پیش اطلاع رسانی و فرهنگ سازی شود.

مرگ ناشی ازمسمومیت با گاز مونوكسیدكربن درنیمه دوم سال درفصول پاییز و زمستان افزایش پیدا می كند كه رعایت نكات ایمنی و اطمینان از سلامت وسایل گرمایشی زمینه كاهش مرگ خاموش را كاهش می دهد.

مدیركل پزشكی قانونی استان چهارمحال و بختیاری گفت: در شش ماهه اول امسال، مسمومیت ناشی از گازگرفتگی 71 درصد كاهش داشته است.

منصور فیروزبخت افزود: در این مدت، فوتی ناشی از گازگرفتگی در استان چهارمحال و بختیاری از هفت مورد سال گذشته به دو مورد در سالجاری رسید.

وی، تعداد فوت شدگان گازگرفتگی در شش ماهه دوم سال گذشته را 13 مورد اعلام و به مردم توصیه كرد در استفاده از وسایل گرمازا،‌ به توصیه های ایمنی در مورد سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و مسیرخروجی گاز مونوكسید كربن از دودكش توجه كنند.

رئیس مركز اورژانس و فوریت های پزشكی استان علایم مسمومیت حاد با گاز مونوكسیدكربن را سردرد، سرگیجه، تهوع، استفراغ و درد شكمی، حالت بیهوشی، تشنج و اغما عنوان كرد.

فرامرز شاهین افزود: درصورت بروز حادثه درهنگام استفاده از وسائل گازسوز شهروندان باید نكات ایمنی لازم از جمله باز كردن در و پنجره ها و پوشاندن دهان وبینی با دستمال مرطوب برای جلوگیری از مسمومیت و انتقال مصدوم به هوای آزاد را انجام دهند.

وی، شل كردن یقه و كمربند فرد مسموم، باز نگهداشتن راه هوائی، پرهیز از خوراندن مایعات یا هرگونه خوراكی به مصدوم، اجرای عملیات احیاء قلبی و ریوی در بیماران دچار قطع تنفس و تماس با اورژانس 115 را از اقدامات حیاتی در امدادرسانی به افراد دچار گازگرفتگی عنوان كرد.

شاهین، تعداد مأموریت‌های سال گذشته برای امدادرسانی به مصدومان مونوكسید كربن را در استان چهارمحال و بختیاری را 103 مورد عنوان كرد و گفت: از این تعداد 41 بیمار در محل حادثه درمان شدند.

وی گفت: از این تعداد مصدوم ناشی از گازگرفتگی، 133 نفر نیز به بیمارستان ‌های سطح استان منتقل شدند.

یك كارشناس وسایل گرمایش مهمترین علت گازگرفتگی را بسته بودن دودكش این وسایل و نشست گاز منوكسید كربن به محیط داخل عنوان كرد.

ابراهیم داورپناه افزود: شهروندان، باید قبل از نصب وسایل گرمایشی از باز بودن لوله دودكش مطمئن شده و سپس وسایل گرمایشی را وصل كنند.

وی، دیگر مشكل مشاهده شده در استفاده از وسایل گرمایشی را نشست گاز از شلنگ عنوان كرد و گفت: بروز چنین مشكلی علاوه بر خطر مسمومیت، احتمال بروز آتش سوزی را نیز به همراه دارد و باید شنگ وسایل گاز سوز به صورت مستمر كنترل شود.

داورپناه، رنگ شعله وسایل گاز سوز را از شاخص هایی دانست كه نشان دهنده درست كاركردن این وسایل است و اظهار داشت: برای وسایل گاز سوز اگر رنگ شعله زرد رنگ باشد مبین آن است كه اكسیژن كافی برای انجام كامل احتراق به وسیله گرمایشی نمی رسد ./س

برچسب ها: قاتل ، خاموش ، سرما ، چهارمحال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.