یک کارشناس لبنانی با تاکید بر اینکه ارائه جایزه صلح نوبل به اتحادیه اروپا برای اهداف سیاسی بود، افزود: نمی توان اتحادیه اروپا را از پیمان ناتو و نقش کشورهای اروپایی در مداخله نظامی در کشورهای دیگر را از یاد برد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ، سعد الله مازرعانی در گفتگو العالم درباره ابهامات دادن جایزه صلح نوبل به اتحادیه اروپا گفت: دادن این جایزه بر اساس معیارهای اروپایی و مفاهیم و ارزش های اروپایی و به صورت کلی یک جایزه سیاسی است. حتی جایزه نوبل در علوم دیگر نظیر ادبیات، سیاسی می شود. بر اساس ارزیابی کلی که از دادن جایزه نوبل به یکصد و بیست نفر، گروه و سازمان داریم به این نتیجه می رسیم که سیاست های اروپا و آمریکا بر انتخاب طرف های برنده جایزه صلح نوبل تاثیرگذار است بنابراین دادن این جایزه بر اساس معیارهای بی طرفانه نیست و تیمی که افراد برنده را انتخاب می کند بخشی از سیاست های اروپا و آمریکاست.

شماری از روسای جمهور آمریکا به این جایزه دست یافتند. نمی توان اتحادیه اروپا را از پیمان ناتو و نقش کشورهای اروپایی در مداخله نظامی در کشورهای دیگر را از یاد برد. اتحادیه اروپا در مسئله فلسطین موضع مستقلی ندارد و هنوز نتوانست سیاست قاطعی را برای استقرار صلح در فلسطین اتخاذ کند.

وی افزود: همچنین باید اشاره کرد این جایزه به شماری از سران اسرائیل داده شده است که این افراد هیچ همسویی با صلح ندارند و در تمام طول عمر خود مشغول جنگ، تجاوز و اشغالگری بودند و توجهی به قطعنامه های سازمان ملل نداشتند. چگونه کمیته صلح نوبل می تواند به اسحاق رابین،شیمون پرز و مناخیم بگین اعضای ارشد رژیم صهیونیستی جایزه صلح بدهد در حالی که اسرائیل تنها رژیم موجود در جهان است که به سیاست اشغالگری و شهرک سازی ادامه می دهد. باید این کمیته در معیارهای خود بازنگری و اعلام کند دادن برخی از این جوایز صلح اشتباه بوده است. این کمیته باید به منافع بشریت، ملت ها و تمدن انسانی توجه کند و باید از معیارهای آمریکایی و غرب دور شود. سیاست آمریکا برای سیطره کامل بر سرنوشت ملت هاست.

وی در ادامه افزود: از سوی دیگر مشکلات عدیده سیاسی،اقتصادی و اجتماعی در یونان وجود دارد که وجود چنین مشکلاتی ، دادن جایزه صلح را به این اتحادیه بحث برانگیز کرده است. برخی از کشورهای اروپایی نظیر یونان، اسپانیا و پرتغال با فشارهای شدید اقتصادی روبرو هستند.
برچسب ها: نوبل ، صلح ، اتحادیه اروپا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار