مسئول بیماری های واگیردار مركز بهداشت استان كرمانشاه گفت: تاكنون تعداد 330 بیمار مبتلا به سل در استان شناسایی شده كه بیش از 85 درصد آنان در درمان بیماری خود، موفق بوده اند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

دكتر 'حسین بیگلری' در آستانه 23 مهر، روز جهانی سل افزود: هم اكنون تعداد 10 هزار بیمار مبتلا به سل در كشور وجود دارد كه حدود 15 درصد این بیماران مهاجران افغانی هستند.
وی نگرانی عمده وزارت بهداشت در خصوص بیماری سل را افزایش موارد سل مقاوم به درمان (
MDR ) در شرایط كنونی عنوان و تصریح كرد: این نشان می دهد كه باسیل سل در حال ایجاد مقاومت نسبت به داروهاست.
بیگلری گفت: هزینه های درمانی این نوع سل در مقایسه با انواع دیگر آن بسیار بیشتر است، ضمن آنكه خطر مرگ و میر ناشی از سل مقاوم به درمان از سایر انواع آن بالاتر است.
رعایت نشدن كامل رژیم های درمانی تجویز شده برای بهبود این بیماری را از دیگر علل افزایش موارد سل مقاوم به درمان در كشور است .

وی افزود: از سال گذشته آزمایشگاه مرجع سل منطقه غرب كشور در خیابان منزه كرمانشاه راه اندازی شده است.
بیگلری شیوع بیماری سل در استان كرمانشاه را در حد متوسط عنوان كرد و گفت: بیشترین بروز این بیماری در كشور در استانهای زاهدان ، گلستان و خراسان جنوبی است.
این بیماری از راه قطرات تنفسی و سرفه در اثر تماس طولانی و بلندمدت در زیر یك سقف و یا در مكانی كه تهویه مناسبی نداشته باشد، به فردی كه دارای سیستم ایمنی ضعیف است، منتقل می شود.
بیگلری گفت: این بیماری در اثر تماسهای كوتاه مدت منتقل نمی شود سل در اثر تماس دراز مدت قابلیت سرایت دارد.
وی اشکال مختلف این بیماری را که هر قسمتی از بدن را می تواند درگیر كند، را برشمرد: اشكال خارج از ریوی آن می تواند اشكال مختلفی همچون سل استخوان، سل غدد لنفاوی و ...داشته باشد، اما نوع سل ریوی خلط مثبت، بیش از بقیه انواع آن شایع است.
این پزشك كرمانشاهی انجام آزمایش اسمیر خلط در سه نوبت را عمده راه تشخیص بیماری سل ریوی عنوان و اضافه كرد: در صورتی كه جواب این آزمایش مثبت باشد اقدامات بیماریابی در اطرافیان نزدیك بیمار نیز انجام می شود.
وی گفت: سل در كودكان زیرشش سال نیز باید مورد توجه ویژه قرار گیرد كه مشخصه آن توقف رشد و عدم وزن گیری بارز است.
بیگلری با بیان اینكه آزمایش خلط در كودكان زیر شش سال برای شناسایی ابتلا به بیماری سل ممكن نیست، افزود: مشاهده علایم بالینی، انجام رادیوگرافی از سقفه سینه، تست توبوكولین و سابقه تماس با فرد مبتلا به سل ریوی خلط مثبت راههای تشخیص ابتلا به این بیماری در كودكان زیر شش سال است.
وی تصریح كرد: بیماری سل در كودكان همیشه سایه دارد و این سایه برای درمان باید ریشه یابی شود.
وی سرفه كردن و داشتن خلط بیش از دو هفته همراه با علایم دیگر شامل كاهش وزن، لرز، تعریق شبانه، درد مفاصل، تب و ضعف عمومی را از جمله علایم ابتلا به بیماری سل در افراد برشمرد.
بیگلری یادآور شد: تزریق واكسن BCG ، سیستم بدن را در مقابل بیماری سل تقویت می كند و از ابتلا به اشكال شدید سل مانند سل منتشر یا مننژیت سلی، پیشگیری می كند.
وی با بیان اینكه درمان و پیشگیری از عود این بیماری، نظارت بر درمان صحیح و دقیق را می طلبد، افزود: همچنین پیگیری موارد غیبت از درمان برای تشخیص بموقع بیماری سل، بسیار حائز اهمیت است.
در صورت تشخیص، افراد مبتلا بصورت رایگان در مراكز درمانی تحت پوشش دانشگاههای علوم پزشكی سراسر كشور مداوا می شوند./س

 

برچسب ها: کرمانشاه ، تعداد ، شناسایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.