عدم كاركرد درست تيروئيددر دوران بارداري اثر سوء مهمي در مادر و جنين طي دوران بارداي ايجاد ميكند كه ميتواند منجر به سقط جنين شود .

دكتر حسين قريب متخصص غدد مترشحه داخلي در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بيان اينكه تيروئيد دوران بارداري جزو موارد شايعي است كه طي سالهاي اخير توجه ويژه اي به آن شده است گفت : كم كاري تيروئيد از جمله مواردي است كه مورد توجه بوده و طي سالهاي اخير كاهش مختصري داشته است .

وي با اشاره به اينكه فعاليت تيروئيد اثر سوء مهمي در مادر و جنين طي دوران بارداي ايجاد ميكند اظهار كرد : ازدياد فشار خون ، سقط جنين در مادر و مشكلاتي مانند ناراحتي هاي رواني در نوزادان از جمله مشكلاتي هستند كه در صورت عدم كاركرد مناسب تيروئيد ايجاد مي شوند .

اين متخصص غدد مترشحه ادامه داد : طي سالهاي اخير اندازه گيري و تست تيروئيد در خانمها به عنوان يك معيار محسوب مي شود چرا كه كه هورمون تحريك تيروئيد در سه ماهه اول بارداري بايد 5/2 يا كمتر و در سه ماهه دوم و آخر كمتر از 3 باشد كه در اين راستا به پزشكان و مادران باردار توصيه مي شود در دوران بارداري به انجام تست هاي تيروئيد توجه داشته باشند چرا كه در صورت بي توجهي جنين و مادر آسيب خواهند ديد .

وي با بيان اينكه خانمهاي مبتلا به كم كاري تيروئيد در دوران بارداري بايد دوز مصرف داروي هورمون تيروئيد را افزايش دهند گفت : اين افراد حداقل بايد 50 درصد مصرف دارو را اضافه نمايند تا به ميزان ايده آل برسند .

دكتر قريب يادآور شد: در خانمهايي كه پس از زايمان علائمي مانند خستگي شديد ، افسردگي و... مشاهده شود بايد از نظر ميزان تيروئيد تست شوند چرا كه در آمريكا يك در سه هزار نوزاد با كم كاري تيروئيد متولد مي شوند كه ممكن است عواقب شديدي داشته باشند /ع2
برچسب ها: تیروئید ، سقط ، بارداری ، جنین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار