تا به حال برای تان پیش آمده که ناگهان احساس گرمای غیرطبیعی کنید یا تپش قلب تان شدید شود؟ اگر به تازگی با علائمی مثل کاهش یا افزایش ناگهانی وزن، تعریق بیش از حد، اضطراب و بی قراری قابل توجه یا خشکی پوست مواجه شده اید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

زیرا این نشانه ها شما را از نامنظم بودن عملکرد غده تیروئیدتان باخبر می کند. هر چند غده تیروئید عضو کوچکی است اما یکی از مهم ترین غدد درون ریز بدن انسان به شمار می آید که به سیستم های اصلی بدن مرتبط است. دکتر اکبر سلطانی، فوق تخصص غدد شما را با کم کاری و پرکاری غده تیروئید که از شایع ترین نوع بیماری های غدد در میان زنان هستند آشنا می کنند.


غده تیروئید در ناحیه قدامی گردن و بالای جناق قرار دارد. کار غده تیروئید تنظیم سوخت و ساز بدن و رشد انسان است به علاوه، در تنظیم آب و الکترولیدها تاثیر می گذارد و به طور کلی با عملکرد تمامی سیستم ها به خصوص مغز، اعصاب و قلب رابطه مستقیم دارد و مهم ترین وظیفه آن تاثیر روی سیستم سوخت و ساز بدن است.


پرکاری تیروئید
۲ نوع است: دائمی و موقت. پرکاری موقت معمولا با مصرف دارو بعد از مدتی درمان می شود. در مورد پرکاری تیروئید دائم معمولا بیمار با بعضی علائم واضح به پزشک مراجعه می کند، مثلا بیمار در ناحیه قلب از تپش قلب زیاد و غیرعادی شکایت می کند و در موارد شدید دچار نارسایی قلبی می شود. گاهی اوقات بیمار در ناحیه ریه با تنگی نفس به خصوص تنگی نفس فعالیتی به پزشک مراجعه می کند. علائم این بیماری در دستگاه گوارش به صورت کاهش وزن و افزایش اشتها ظاهر می شود مگر در سنین بالا که میزان اشتهای افراد کاهش پیدا می کند. علاوه بر این، مهم ترین ارگانی که درگیر می شود سیستم مغز و اعصاب است که بیمار با نشانه هایی مانند اضطراب و عصبانیت غیرعادی روبه رو می شود. تحمل گرما نداشتن یا تعریق بیش از حد نیز از موارد دیگری هستند که در سیستم سوخت و ساز بیمار رخ می دهند. بعضی از بیماران دچار علائم چشمی می شوند. در این شرایط بیمار از بیرون زدگی چشم شکایت می کند که گاهی میزان آن بسیار شدید می شود. پرکاری تیروئید اگر بیش از حد معمول طول بکشد یا توسط پزشک تشخیص داده نشود روی استخوان تاثیر منفی می گذارد و تراکم آن را کم می کند. /س



برچسب ها: کرمانشاه ، غده ، تناسب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.